حیدر کاکی و آرش شهریاری از جشنواره ملی موسیقی جوان گفتند
جشنواره‌ای که تاثیرگذارترین جشنواره‌ی ایران است
موسیقی ما- اعضای هیئت داوران بخش تنبور چهاردهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان درباره کیفیت و نحوه بازبینی آثار این بخش توضیحاتی ارائه دادند.

حیدر کاکی نوازنده و مدرس تنبور و عضو هیئت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش تنبور درباره ارزیابی آثار توسط داوران گفت: «تکنیک‌های اجرایی، اصالت مقام‌ها و بیان موسیقایی قطعات، پارامترهایی هستند که در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.»‌
 
وی در خصوص معیار داوری سبک‌های مختلف تنبورنوازی توضیح داد: «به نظرم به این مسئله دامن نزنیم چون مقام‌های تنبور مقام‌های واحدی هستند. گاهی ممکن است بین اجرای دو نفر اختلاف‌هایی وجود داشته باشد ولی به نظرم اختلاف بین دو منطقه را برجسته نکنیم. اگر به مقام‌های تنبور و اصالت آن‌ها توجه کنیم بهتر است.»
 
این عضو هیئت داوران درباره تأثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان بر پیشرفت نوازنده‌ها عنوان کرد: «جشنواره ملی موسیقی جوان قطعاً از مؤثرترین جشنواره‌هایی بوده که در تاریخ موسیقی ایران اتفاق افتاده است. این جشنواره، در همه این سال‌ها جشنواره بسیار پرباری بوده است و پشتوانه علمی و پژوهشی دارد. به نظرم سطح جشنواره بسیار بالاست.»‌
 
کاکی در پایان درباره فعالیت این روزهای خود اظهار داشت: «با اوج گرفتن کرونا بعضی از کلاس‌هایم را به صورت آنلاین برگزار کردم. بعد با بازگشایی مجدد آموزشگاه‌ها خواستم کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم ولی دوباره کرونا اوج گرفت و احتمالاً دوباره کلاس‌ها را به صورت آنلاین برگزار کنم.»‌
 
سید آرش شهریاری نوازنده تنبور و آهنگساز و یکی دیگر از اعضای هیئت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش تنبور درباره بازبینی آثار گفت: «نکاتی که در اصالت و صحت قطعات به لحاظ سنت موسیقایی وجود دارد و آنچه که در واقع به سنت اجرایی قدما برمی‌گردد، در بازبینی آثار بسیار تأثیرگذار است. تکنیک اجرایی بنا بر توانایی‌های فردی هر شرکت‌کننده و با توجه به سن و سال آن‌ها نیز یکی دیگر از ملاک‌های داوران برای امتیازدهی بود. در داوری تنها صدای سازشان را می‌شنیدیم و براساس اجرا نظر می‌دادیم. فکر می‌کنم این تمهید بسیار خوبی بود تا به داوری‌ها اعتماد شود. ریتم و زمان‌بندی، متر مشخص و جمله‌بندی و بیان موسیقایی دیگر پارامترهایی بوده که داوران براساس آن‌ها رأی می‌دادند.»‌
 
شهریاری در خصوص اختلاف سبک‌ها توضیح داد: «براساس یک اجرای منسجم و درست از اجرای قدمای تنبور نظر می‌دهیم. مثلاً اگر اجراها در بخش صحنه بر اساس اجرای استادان و قدمای آن منطقه و در بخش گوران نیز به همین منوال باشد امتیاز می‌گیرند.»‌
 
شهریاری جشنواره ملی موسیقی جوان را در آینده نوازندگان بسیار تأثیرگذار خواند و گفت: «وقتی معیار براساس شیوه و سبک و سیاق اجرای قدما باشد جوان‌ها با آن شیوه آشناتر می‌شوند. جشنواره ملی موسیقی جوان در مسیر خود به خوبی حرکت می‌کند و امیدوارم در سال‌های آینده از این هم بهتر شود. جشنواره مهمی است چون توقع ما را هم بالا می‌برد. تقریباً همه شرکت‌کنندگان در این مدت در خانه بوده‌اند و می‌توانستند به ساز و مقام‌ها بیشتر توجه کنند. همین مسئله طبیعتاً توقع ‌ما از اجراها را هم بالا می‌برد. فکر می‌کنم اجراهای بخش نهایی بهتر هم باشد.»‌
 
شهریاری در پایان درباره فعالیت این روزهای خود عنوان کرد: این روزها بیشتر مشغول مطالعه روی مقام و موسیقی دستگاهی هستم. علاوه‌بر آن آهنگسازی هم کردم.
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 تیر 1399 - 13:42

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.