برنامه یاد بعضی نفرات
 
با آثاری از فرامرز پایور، پرویز مشکاتیان، پشنگ کامکار و اردوان کامکار
«پویا سرایی» داور لیگ جهانی سنتور شد
موسیقی ما- «پویا سرایی»، نوازنده و مدرس سنتور و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در رشته موسیقی، داوری لیگ نوازندگی سنتور در لیگ جهانی موسیقی را برعهده گرفت. این لیگ به صورت رایگان برگزار می‌شود و جایزه برندگان چهار میلیون تومان است.

«پویا سرایی» درباره‌ی این رویداد می‌گوید: «اصولا هنرجویانِ علاقمند موسیقی در سنی هستند که دوست دارند دیده شوند ، چه بسا رسالت هنر همین بیان و عرضه شدن باشد. برگزاری مسابقات جدی در این زمینه علاوه بر تامین این نیاز تاثیر بسیاری در حفظ و اجرای صحیح قطعات ماندگار موسیقی ایرانی خواهد داشت . چه برای آنان که آنها را حفظند و در صدد عمیق‌تر شدن آن بر می‌آیند و چه برای کسانی که به انگیزه این جشنواره آنها را یاد می‌گیرند . این را نیز فراموش نکنیم که ضبط کردن بدون اشتباه و درست یک قطعه برای هنرجویی که تجربه‌ی آنچنانی در اجرای صحنه و سن ندارد به خودی خود تجربه‌ی بسیار بزرگی است که هنرجو را برای صحنه‌های اجرا آماده می‌کند.»

پویا سرایی، داور لیگ سنتور در لیگ جهانی موسیقی، در رابطه با نوع رقابت در هنر موسیقی و ایجاد انگیزه در رقابت‌های لیگ جهانی موسیقی افزود: «قطعا رخدادهای رقابتی می‌تواند تاثیر بسزایی در ایجاد انگیزه برای رقابت سالم هنری ایجاد کند . همه جای دنیا سال‌هاست بر این مهم اتفاق نظر وجود داشته و سرمایه گذاری‌های مبسوط در این زمینه انجام می‌شود . لیگ جهانی به‌خصوص در این دوره که رایگان است؛ فرصتی کاملا مناسب برای کسانی است که می‌خواهند فضای جدی‌تری از اجرای موسیقی را تجربه کنند. برخی از نظریه‌های آموزشی ایجاد فشار روانی ناشی از شرکت در این رقابت‌ها را برای آموزش مضر می‌دانند؛ اما در مقابل بسیاری از نظریه‌ها از حضور رقابتیِ جوانان دفاع و حمایت می‌کنند. خود من، تا هجده سالگی به امید شرکت در جشنواره‌ی ملی جوان همه‌ی سال انتظار می‌کشیدم و مشتاقانه در آن شرکت و سعی می‌کردم کاستی‌هایم را کمرنگ‌تر کنم و بیشتر یاد بگیرم. الان که به آن سال‌ها می‌نگرم، فقط شوق و ذوق و انگیزه رقابت در جشنواره مرا دلگرم و امیدوار می‌کرد.»

از آنجا که در لیگ های موجود در لیگ جهانی موسیقی، 5 هفته رقابتی وجود دارد و داور لیگ می‌بایست این رقابت‌ها را تعیین کند، پویا سرایی هدف خود از انتخاب قطعات رقابتی را اینگونه مطرح کرد: «در وهله اول میل داشتم از همه‌ی استادان پیش کسوت موسیقی ایران در ساز سنتور قطعه‌ای وجود داشته باشد. از آنجایی که می‌بایست تنها چهار اثر انتخاب می‌شد استادان پایور، مشکاتیان، پشنگ و اردوان کامکار به‌عنوان تاثیرگذارترین‌ها انتخاب شدند. در وهله‌ی دوم ، میخواستم روند ساده به سخت شدنِ لیگ در هفته های پایانی کم و بیش احساس شود از این رو آثاری از هر کدام استادان انتخاب شد که به جهات کم و کیف، این روند دشوار شدن لیگ را نشان دهند. در آخر، ملاک برای انتخابِ نهاییِ آثار ایجاد یک مجموعه‌ی کامل برای قضاوت بود. مجموعه ای که هم شامل درون‌گرایی و احساس و عمق باشد و هم فنی و تکنیکی تا بتوان پارامترهای کمی و کیفیِ شرکت کنندگان را توامان سنجید. یعنی تفاوت کسی که صرفا توان اجرا دارد؛ ولی بینش و ادراک کافی از موسیقی ایرانی ندارد با کسی که علاوه بر توانِ اجرا به ظرایف و عمق موسیقی نیز توجه دارد تبیین شود. برای مثال قطعه‌ی پوپک از استاد پایور که کاملا قطعه ای درونگرا و احساسی است در کنار رقص باد استاد اردوان کامکار قرار داده شده تا هر دو پارامتر احساس و تکنیک مورد قضاوت قرار گیرد. یا قطعه‌ی بیداد استاد مشکاتیان که هم احساسی است و هم در عین طولانی بودن، متنوع و تکنیکی است در هفته‌ی آخر، به‌عنوان ویترینی از هرآنچه که یک نوازنده جوان سنتور به آن می ‌ایست اعتقاد داشته باشد، انتخاب شد.»

پدرام بهاآبادی، بنیانگذار و مدیر عامل لیگ جهانی موسیقی، در رابطه با خط مشی لیگ جهانی موسیقی در کشور ایران بیان کرد: «ما به زودی تمامی سازهای موسیقی ایرانی را به صورت کامل پوشش خواهیم داد و در مدت کوتاهی دو کشور بزرگ دنیا را درگیر لیگ جهانی موسیقی خواهیم کرد. خاطر نشان می شود تاکنون لیگ‌های تار به داوری علی قمصری، تمبک، کمانچه، سنتور و خوانندگی پاپ ایرانی در وبسایت لیگ جهانی موسیقی برگزار شده است.»

علاقمندان جهت شرکت در لیگ نوازندگی سنتور به داوری پویا سرایی می توانند با مراجعه به وبسایت لیگ جهانی موسیقی به آدرس www.musicworldleague.com در این لیگ ثبت نام کنند. مهلت ثبت نام در لیگ سنتور از 21 تیر 1399 تا 2 مرداد 1399 است.

آثار رقابتی این لیگ شامل:

هفته اول – قطعه پوپک اثر استاد فرامرز پایور
هفته دوم – قطعه بارانه اثر استاد پشنگ کامکار
هفته سوم – قطعه شورانگیز اثر استاد پرویز مشکاتیان
هفته چهارم – قطعه دریا اثر استاد اردوان کامکار
هفته پنجم – قطعه بیداد اثر استاد پرویز مشکاتیان
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 تیر 1399 - 16:36

دیدگاه‌ها

سه شنبه 24 تیر 1399 - 12:00

دوستان این شیوه اطلاع رسانی غلط است. این جشنواره بوسیله خود ایشان طراحی شده است بنابراین خودشان خودشان را به سمت داور برگزیده اند. حرکت ایشان بسیار حرکت پسندیده ای است اما با این نوع نگاه، این خدمات زایل می شود.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «پویا سرایی» داور لیگ جهانی سنتور شد | موسیقی ما