برنامه یاد بعضی نفرات
 
با رهبری «بردیا کیارس» و با حضور نوازندگانِ نامی
«همایون شجریان» کنسرت آنلاین خود را برگزار کرد
موسیقی ما- سالِ 97 بود، همان‌زمان که دلار صعود می‌کرد و بورس سقوط. مردم را ترسی فراگرفته بود فراگیر. جوِ جامعه ملتهب، همه نگران. خواننده‌ی جوان، به دلیلِ همراهی با مردم اجرای بخشِ‌ دوم کنسرت- نمایش «سی» را متوقف کرد و اجرای آن را موکول به زمانی بهتر. او و آهنگ‌ساز و تهیه‌کننده‌ی پروژه (سهراب و تهمورس پورناظری) البته به‌خاطرِ تصمیمی که گرفتند، بارِ دیگر مورد انتقادات قرار گرفتند که در برابرش سکوت کردند، «همایون شجریان» اما مدتی بعد بی‌توجه به همه‌ی آنچه بیان می‌شد، با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم اعلام کرد که آماده برگزاری کنسرت خیابانی رایگان است: «عزیزان، در این ایام که چون سیاوش در گذر از آتش هستیم، نمی‌دانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود، چنان چه مشکل مجوز نباشد سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم، شاید دل‌مان در کنار یکدیگر آرام گیرد.» او دو سال صبر کرد تا کنسرتِ رایگان خود را حالا با شیوه‌ای تازه اجرا کند. 

آن زمان، این مساله مثلِ تمام اتفاقاتی که یک پای‌ش «همایون شجریان» باشد، به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و عده‌ی زیادی از مردم، هنرمندان و حتی مسئولان هنری کشور آن را تحسین کردند. به نظر می‌رسید پیشنهاد «همایون شجریان» جدی گرفته شده و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون اشاره مستقیم به نامِ او، از برگزاری کنسرت‌های رایگان خیابانی استقبال کرده است. در همان زمان، این دفتر در بیانیه‌ای ابراز کرد که به دنبال اعلام آمادگی برخی هنرمندان موسیقی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی رایگان به منظور امیدافزایی و نشاط بخشی به قشرهای مختلف جامعه، دفتر موسیقی نیز همگام با این حرکت مثبت، برای صدور مجوز این نوع کنسرت‌ها اعلام آمادگی می‌کند. این رویا اما محقق نشد؛ مثلِ بسیاری دیگر از رویاهایی که بسیاری از هنرمندان در این مرز و بوم داشته‌اند؛ «همایون» جلساتِ متعددی با مدیرانِ هنری و حتی شهرداری تهران گذاشت، اما اتفاق رخ نداد تا شبِ گذشته که سرانجام با همراهی ارکستر مجلسی تهران به رهبری «بردیا کیارس» کنسرتی با وسعتِ ایران برگزار و در آن قطعاتِ پرخاطره‌ی خود را اجرا کرد.  

در این اجرا تعدادی از نوازندگانِ برجسته‌ی موسیقی ایران از جمله سینا جهان آبادی، آزاد میرزا پور، پاشا هنجنی، کامبیز گنجه‌ای، همایون نصیری، حسین رضایی‌نیا به همراه ارکستر مجلسی با بهره‌گیری از نام‌های بزرگی چون مازیار ظهیرالدینی، لعیا اعتمادی، تینا جامه گرمی، فرشید پاتینیان، نگار نوراد و ... روی صحنه رفتند.

در این مدتی که ایران نیز چون جهان درگیرِ ویروسِ بدیمنِ کروناست، کنسرت‌های آنلاینِ بسیاری برگزار شد؛ اما این کنسرت، بزرگ‌ترین کنسرت آنلاین برگزار شده است که در آن، ارکستر مجلسی تهران به رهبری «بردیا کیارس» همراه با 35 نوازنده، همایون شجریان را همراهی و 10 دوربین به صورت هم‌زمان، آن را تصویربرداری کردند. قطعاتِ این کنسرت، به آهنگسازی و تنظیم محمد جواد ضرابیان و سینا جهان‌آبادی بود.

«نسیم وصل» یکی از پرطرفدارترین آثار «همایون» است و اولین آلبوم مستقل این هنرمند با آهنگسازی «محمد جواد ضرابیان» كه همان زمانِ انتشار نیز با اقبال بسیاری مواجه شد و همچنان پس از سال‌ها از انتشار آن به خوبی در یادها مانده است. این آلبوم جزو آن دسته از آثارِ همایون است که جز علاقه‌مندان موسیقی سنتی، دیگران را نیز به سمت خود كشاند و با وجودِ آنکه شامل تصانیفی با مضامین عمیق عاطفی و حزن‌انگیزاست؛ اما آهنگسازی استادانه‌ی ضرابیان به همراه انتخاب اشعار دقیق و همچنین صدای همایون سبب شد تا طیف وسیعی از مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند. او در کنسرتِ آنلاین خود، قطعاتی چون «هوای گریه»، «خانه سودا»، «افسونگر»، «غریبانه»، «ای عاشقان»، «با ستاره‌ها»، «حاصل عمر»، «دفتر دل»،« نسیم وصل» و «مرغ سحر» را اجرا کرد.

این خواننده‌ی جوان با توانایی‌‌های‌ش در صدا و تکنیکِ فوق‌العاده‌اش حالا تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین خوانندگانِ موسیقی سنتی ایران است، این اما تنها وجه این خواننده نیست؛ او بسیار آگاهانه در این سال‌ها شخصیتی از خود ساخته است که توانسته به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های هنرِ ایران بدل شود. جوان محجوبی که در همه نشست‌های مطبوعاتی و رونمایی آلبوم‌هایش برای مردم احترام ویژه‌ای قائل است. او در موقعیت‌های متفاوت همراهی‌اش را با مردم نشان داده است. برای مثال در جریان زلزله کرمانشاه جزو هنرمندانی بود که برای کمک به زلزله‌زده‌ها تلاش و کنسرت‌هایی به نفع آنها برگزار کرد و در گزارشی درباره‌ی آن نوشت: «در پاسخ به پیگیری شما عزیزان به اطلاع‌تان می‌رسانم از اجرای کنسرت «ایران من» در سال گذشته که نیت کرده بودیم به قسمتی از درد و رنج زلزله‌زدگان کرمانشاه بپردازیم، چنین مقرر شد که با نظارت و همت دوست گرامی جناب متین، مجموعا چهارصد یخچال و کولر تهیه و به خانواده‌های مصیبت‌دیده اهدا شود. باشد که این ناقابل مقبول درگاه معشوق قرار گیرد.»

البته همان‌طور که انتظار می‌رفت به دلیلِ استقبالِ مخاطبان، اختلالاتی در سامانه‌های اینترنتی که مسئولیت پخش آنلاین این کنسرت زنده را داشتند، به وجود آمد. به گفته اپراتور تلفن همراه میزبان این اجرا، بالغ بر ۷۱۰ هزار نفر در لحظات ابتدایی در پی دیدنِ این کنسرت بوده‌اند و همین حجمِ بالا سببِ بروز مشکلاتی شد و البته شرکت حامی برنامه اعلام کرد:«علاقه‌مندانی که به دلیل استقبال گسترده موفق به مشاهده این کنسرت نشدند، می‌توانند طی دو نوبت روزهای آینده، پخش مجدد آن را از طریق تلویزیون تعاملی لنز مشاهده کنند.»
 
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 خرداد 1399 - 11:15

دیدگاه‌ها

سه شنبه 6 خرداد 1399 - 17:21

اجرای بسیار ضعیفی بود با کارگردانی ضعیف‌تر. در اجرای آنلاین، کارگردان نقش چشم بیننده را دارد که متاسفانه در این اجرا اینچنین نبود؛ مثلا صدای کمانچه را می‌شنیدی و تصویر کنترباس می‌دیدی و الخ ...

جمعه 9 خرداد 1399 - 02:14

ای کاش نویسنده واقعیات را فدای علاقه ی شخصی اش به فرد ، نمی کرد ...
این که همه چیز را با هم قاطی کنید تا آشی تهیه شود در سرپوش گذاشتن روی مشکلات ِِ فنی یک اجرا ، چندان جالب نیست .

کنسرت خیابانی رایگان که همایون شجریان و خیلی دیگر از هنرمندان در زمانهای مختلف نام بردند ، کنسرتی بود که هیچ منفعت مادی برای هنرمند نداشته باشد و اسپانسری هزینه ای به هنرمند پرداخت نکند ... یعنی فی المثل یک نهاد مثل شهرداری مکانی را اختصاص دهد و کلیه ی امکانات از قبیل سیستم صوت و نور و ... و امنیت و ... را فراهم کند و هنرمند و نوازندگان هم بدون چشمداشت مادی ،کار را اجرا کنند .

الان در مورد کنسرت اخیر همایون شجریان و سایر کنسرتهای آنلاین اخیر ، سالن میلاد توسط شهرداری و تالاروحدت توسط بنیاد رودکی به رایگان در اختیار گروهها بوده ، اسپانسرهایی هم از قبیل اپلیکیشن سکه ، هاکوپیان ، دیجیکالا ، ایرانسل و ... هم هزینه هایی پرداخت کردند و قطعا پولهای هنگفتی به حساب هنرمندان ریختند تا این عزیزان حاضر شوند روی سن حاضر شوند ...
پس فی نفسه ، هیچ هنرمندی رایگان و بی مزد و منت روی استیج نیامد و اگر مخاطب اجراها را رایگان دید به لطف اسپانسرها بود .

مورد آخر در مورد تعداد مخاطبین بود ...
شرکت ایرانسل تعداد مخاطبین کنسرت همایون شجریان را 710 هزار نفر اعلام کرده و ادعای پر بیننده ترین اجرا را هم به آن سنجاق زده ... این در حالیست که در مورد سایر کنسرتهای آنلاین امسال رقمهایی تا 4 میلیون بیننده هم اعلام شد !!

حالا جدا از این آمارسازیها ، فقط یک نکته ظریف را در نظر بگیریم و آن اینکه 710 هزار نفر ضربدر 10 هزار تومانی که سایت لنز گرفت می شود 7 میلیارد و یکصد هزار تومان در آمد برای اسپانسر و قطعا قرارداد اولیه با هنرمندان درصد بالایی از همین در آمد بوده ! پس بی زحمت منت رایگان بودن بر سر مردم نگذارند !!
و دیگر اینکه این تعداد بیننده و این حجم درآمد برای ایرانسل و هنگ کردن سایت و اعصاب خوردی برای بیننده فقط در مورد کنسرت همایون شجریان بود و هیچکدام از کنسرتهای آنلاین قبلی که میلیونی بیننده داشتند و رایگان بودند و در سایتهای دیگر پخش شدند ، اینگونه هنگی نداشتند و روی اعصاب ملت راه نرفتند !

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «همایون شجریان» کنسرت آنلاین خود را برگزار کرد | موسیقی ما