برنامه یاد بعضی نفرات
 
آهنگساز فصل دوم سریال پرمخاطب نوروز 98 تلویزیون اعلام کرد
صادق آزمند: برنامه‌های ویژه‌ای برای «نون خ ۲» داریم، اگر تایید شوند
موسیقی ما - فصل دوم سریال «نون خ» به کارگردانی «سعید آقاخانی» قرار است از روز بیستم فروردین روانه آنتن شبکه اول سیما شود. فصل اول این سریال طنز، نوروز 98 پخش شد و توانست در جمع محبوب‌ترین تولیدات تلویزیون قرار بگیرد. در فصل اول نون خ، «صادق آزمند» به عنوان آهنگساز در این پروژه حضور داشت. او در آن مجموعه موسیقی کردی را با موسیقی الکترونیک تلفیق کرده بود و همین موضوع با استقبال مخاطبان مواجه شد. در تیتراژ پایانی هم آهنگی با دو گویش فارسی و کردی با صدای آزمند و «حسین صفامنش» پخش شد. در روزهای منتهی به پخش فصل دوم نون خ سراغ صادق آزمند رفتیم و دقایقی را با این آهنگساز و خواننده جوان گپ زدیم:
 
صادق آزمند درباره جزئیات موسیقی فصل دوم نون خ اعلام کرد:«از دو ماه پیش مراحل تولید موسیقی فصل دوم سریال «نون خ» را آغاز کرده‌ایم. بخشی از کارها در ترکیه و بخشی دیگر در عراق ضبط کرده‌ایم. سعی کردم تمامی موسیقی این سریال در فضای فیوژن و برمبنای موسیقی مقامی و الکترونیک باشد. بیشترین حرف در موسیقی سریال نون خ 2 مقام‌های کردی است. در جاهایی هم تزریق موسیقی الکترونیک را داشتیم چون گوش مردم ما با این نوع موسیقی آشناتر است و سعی کردیم مقام‌ها را برای مردم آسان‌تر کنیم. برای تیتراژ پایانی امسال یک آهنگ جدید ساخته‌ایم که اگر در صدا و سیما تأیید شود پخش خواهد شد. تیتراژ جدید نون خ 2 خیلی زیباتر و شادتر از فصل گذشته است. خواننده بخش فارسی موسیقی تیتراژ پایانی نون خ 2 هم خودم هستم.»
 
او سپس درباره بخش‌هایی از موسیقی این سریال که در ترکیه و عراق ضبط شده است اعلام کرد:«خواننده کردی ما آقای «حسین صفامنش» هستند که سال قبل هم با ایشان همکاری داشتیم. به دلیل حضورشان در عراق مجبور شدیم بخشی از پروژه را آنجا ضبط کنیم. در موسیقی امسال نون خ از ساز کلارینت استفاده کرده‌ایم که نوازنده این کار «اوزان توران» از شاگردان استاد «شاندارجی» و یکی از نوازندگان خوب کلارینت ترکیه هستند. در ترکیه به غیر از کمانچه ایرانی یک کمانچه دیگر هم وجود دارد که مخصوص خودشان است. کاسه آن کمانچه از کدو ساخته شده است و چوبی نیست و به همین دلیل به آن «کابات کمان» می‌گویند. ساز سرنا هم در عراق ضبط کرده‌ایم و سایر بخش‌های موسیقی هم در حال حاضر در استودیو سرنا در حال ضبط است. اتفاق خوب در سریال نون خ 2 میکس و مستر آن است که توسط یکی از بهترین‌های این عرصه یعنی آقای «حمیدرضا آداب» انجام می‌شود. تنظیم کارها هم توسط «رضا دارایی» عزیز انجام می‌شود که در فصل اول هم کنار من حضور داشت.»
 
صادق آزمند وعده چند سورپرایز برای موسیقی نون خ 2 را داد ولی به این نکته هم اشاره کرد که مشخص نیست کدام یک از آنها به پخش برسد:«سورپرایزهای ویژه‌ای برای موسیقی نون خ2 داریم اما نمی‌دانم کدام یک تأیید می‌شوند. من فقط موسیقی را می‌سازم و همه چیز تحت اختیار آهنگساز نیست. بخش دیگری از شنیده شدن کارها به سلیقه کارگردان و عوامل دیگر پشت صحنه بستگی دارد. الان اگر جزئیات سورپرایزهای موسیقی فصل دوم نون خ را اعلام کنیم ممکن است برخی از آنها پخش نشوند. در فصل اول سریال هم اینطور بود و برخی کارهایی که ساختم پخش نشد. در صورتی که از نگاه من روی تصویر نشسته بود ولی از نگاه کارگردان یا تدوینگر اینطور نبود. مترونوم و تمپویی را برای موسیقی نون خ 2 انتخاب کردم که از حال دل مردم کرد است. درست است که غم دارند اما همچنان امیدوار هستند. من همیشه در پروژه‌هایی که برای ساخت موسیقی متن حضور دارم، موسیقی را به چشم بازیگر نامرئی در نقش اول را دارد. موسیقی‌های من هرگز دیده نمی‌شود اما همیشه نقش تأثیرگذاری را داشته است.»
 
این آهنگساز و خواننده سپس درباره شناخت از موسیقی کردی گفت:«من اصالتاً آذری زبان هستم اما رگ و ریشه دوری از کردستان دارم. در حقیقت دورگه آذری – کرد محسوب می‌شوم. یک سری از مناطق کردستان مثل بیجار و تکاب به زبان ترکی و کردی صحبت می‌کنند و اصالت مادر من برای آن منطقه است. موسیقی کردی از شش سالگی در من شکل گرفت چون موسیقی را با ساز تنبور شروع کردم که یک ساز مقامی و کردی است.»
 
آزمند درباره سعید آقاخانی و تجربه همکاری با این کارگردان هم به این نکات اشاره داشت:«سعید آقاخانی یکی از بهترین کارگردان‌ها است. فارغ از یک کارگردان خوب، او یک دوست خیلی خوب است و خیلی از او یاد گرفته‌ام. سعید آقاخانی نه تنها کارگردان فیلم بلکه کارگردان روابط اجتماعی‌اش است. او مخصوصاً در کارهای کمدی بسیار باتجربه و حرفه‌ای است. در مواقعی شاید برخی نظرات ما در موسیقی یکسان نباشد اما نظراتش در کارگردانی و سکانس‌ها، فوق‌العاده حرفه‌ای است.»
 
چندی پیش قطعاتی با صدای صادق آزمند و از سوی موسسه آراد منتشر شد اما روند انتشار آثارش تداوم نداشت. او درباره این موضوع هم گفت: «پس از آن آهنگ‌هایی که منتشر کردم در یک دوره زمانی ممنوع‌الفعالیت بودم. من سال‌های زیادی ایران نبودم و باید مراحل قانونی طی می‌شد. به لطف خدا و لطف مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مشکلات حل شد و به زودی اتفاقات خوبی خارج از موسیقی فیلم در بازار موسیقی از من شنیده خواهد شد. مهمترین‌ سورپرایز من این است که کارهای خوبی را در دست تولید داریم که هم مارکت موسیقی و هم علم موسیقی را در نظر دارند. در ماه آینده با همکاری بهترین تنظیم‌کننده‌های بازار موسیقی اولین کارهای من به مرحله تولید و انتشار خواهد رسید و سعی می‌کنم علمی که در موسیقی دارم را وارد این کارها کنم.»
 
آزمند نهایتاً درباره جزئیات آثاری که در دست تولید دارد از دو تنظیم‌کننده سرشناس بازار موسیقی هم نام برد:«طی جلساتی که داشتیم به احتمال زیاد با آقایان «مسعود جهانی» و «معین راهبر» در بخش تنظیم همکاری خواهیم داشت. ترانه و ملودی‌ها برای خودم است اما از حضور این دوستان عزیز در بخش تنظیم بهره خواهیم برد. آقای «مسعود قطان» و موسسه فرهنگی هنری «آراد» تهیه‌کننده و ناشر آثار من هستند. قرار است با فضای جدیدی وارد مارکت شویم و پس از لطف خدا بتوانیم با لطف مردم، غذای روحشان را به آنها برسانیم.»
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 فروردین 1399 - 14:58

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صادق آزمند: برنامه‌های ویژه‌ای برای «نون خ ۲» داریم، اگر تایید شوند | موسیقی ما