برنامه یاد بعضی نفرات
 
نوازنده‌ی نامی ایران در سوگِ «خانگل مصرزاده» نوشت
کیهان کلهر: او مجموعه‌ای بی‌مانند از آوازهای کرمانجی را در سینه داشت
موسیقی ما- «کیهان کلهر» -آهنگساز و نوازنده‌ی نامی ایران-  در واکنش به درگذشت «خانگل‌مصرزاده» مطلبی را در صفحه‌ی شخصی خود منتشر کرد و از او به عنوان هنرمندی یاد کرد که استعداد آواز خوانی شگفت انگیزی داشت‌؛ اما هرگز این بخت را نیافت تا شناخته شود و دیگران نیز از صدای دلنشینش بهره ببرند.

«کلهر» در این باره نوشت: «چند روز پیش خانگل مصرزاده در سکوت و گوشه‌نشینی درگذشت. او را «مادر لالایی‌های کرمانجی» نامیده بودند و حافظه‌اش پیش از آن که گرفتار بیماری آلزایمر شود، سرشار از نغمه‌ها و آوازهای کرمانجی بود. نام او بانو خانگل مصرزاده بود. کرمانج‌ها تیره‌ای از کردهای ایران هستند که سده‌ها پیش به شمال خراسان کوچ کردند. آنها به یکی از گویش‌های کردی سخن می‌گویند و ادبیات شنیداری (شفاهی) دامنه‌داری دارند. خانگل مصرزاده یکی از زنان کرمانجی بود و آوازهای این تیره از کردها را استادانه و دل‌انگیز می‌خواند.

خانگل ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۸ خورشیدی، چشم از جهان فرو بست. خبر درگذشت او با دیرکردی چندروزه شنیده شد، از آن رو که او در تنهایی می‌زیست و دیر زمانی بود  که یادی از او نمی‌شد. خانگل تاریخ زاده شدنش را نمی دانست. می‌گفت: وقتی روس‌ها به ایران آمدند من به دنیا آمدم. او که استعداد آواز خوانی شگفت انگیزی داشت‌ هرگز این بخت را نیافت تا شناخته شود و دیگران نیز از صدای دلنشینش بهره ببرند. تنها آلبومی که از صدای او به جای مانده به نام «آوازهای زنان کرمانجی» پخش شده است. می‌گویند مجموعه‌ای بی‌مانند از آوازهای کرمانجی را در سینه داشت. دلبسته خواندن بود و می‌گفت وقتی تنهام، وقتی ناراحتم یا خوشحالم فقط و فقط آواز می‌خوانم و با همین آوازها زنده‌ام.

در ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ خورشیدی، در تالار آمفی تئاتر دانشگاه هنر تهران، برنامه‌ای به نام «هزارو یک شب» برگزار شد. در این برنامه استادان مقامی شمال خراسان به اجرا پرداختند. عیسی قلی‌پور دوتار نواخت و خانگل لالایی‌خوانی کرد. شاید این تنها دیدار دوست داران موسیقی نواحی ایران با مادر لالایی‌های کرمانجی و شنیدن صدای دلنشین او بود. او در روستای اوغاز در شهرستان شیروان زاده شد و در همان جا به خاک سپرده شد.»
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 فروردین 1399 - 19:43

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کیهان کلهر: او مجموعه‌ای بی‌مانند از آوازهای کرمانجی را در سینه داشت | موسیقی ما