برنامه یاد بعضی نفرات
 
در سن 74 سالگی‌ و بر اثر ایست قلبی
«فرود گرگین‌پور» درگذشت
موسیقی ما - «فرود گرگین‌پور» موسیقی‌دان، نوازنده کمانچه و ویولن و استاد موسیقی قشقایی در سن 74 سالگی‌ و بر اثر ایست قلبی در تهران دار فانی را وداع گفت. 
 
استاد گرگین‌پور متولد سال 1324 در ایل قشقایی و فرزند بزرگ زنده‌یاد استاد حبیب خان گرگین‌پور بود. او همچنین برادر فرهاد گرگین‌پور و خواهرزاده محمد بهمن‌بیگی از نوازندگان نامی ایل قشقایی بود. گرگین‌پور ابتدا با آکوردئون و سپس با ویولن آشنا شد و والدینش را بر آن داشت او را به تهران ببرند تا در محضر اساتیدی همچون حبیب‌الله بدیعی و علی تجویدی به آموختن و تکمیل هنر خود بپردازد.
 
گرگین‌‌‌پور در سال 1352 از دانشگاه شیراز در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد و دو سال بعد با ورود به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، از تجارب استادانی نظیر نورعلی خان برومند، علی‌اصغر بهاری، محمدرضا لطفی بهره‌مند شد. او در سال 1358 در رشته موسیقی فارغ‌التحصیل شد.
 
زنده‌یاد گرگین‌پور بیش از 40 سال با جمع‌آوری آهنگ‌های در حال فراموشی، در راه اعتلای فرهنگ موسیقی اصیل قشقایی تلاش کرد. از آثار برجسته او می‌توان به کاست‌های "ترکمن‌صحرا"، "هجران"، "کوراغلوو" و مجموعه آلبوم شش کاسته موسیقی قشقایی که توسط انجمن موسیقی ایران منتشر شد، اشاره کرد.
 
بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران بهمن سال 1394 در مراسمی با حضور چهره‌هایی چون حسین الهی قمشه‌ای، محمود دولت‌آبادی، حسین علیزاده و محمد سریر از استاد گرگین‌پور تجلیل کرد. نمایندگان موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز خرداد امسال به عیادت او رفتند که آن زمان بر اثر عارضه مغزی در بیمارستانی در تهران بستری بود.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 دی 1398 - 12:05

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «فرود گرگین‌پور» درگذشت | موسیقی ما