.
تشییع تورج شعبانخانی
گزارش ویدیویی «موسیقی ما» از مراسم تشییع پیکر «تورج شعبانخانی» در تالار وحدت تهران
plays 96066
موسیقی ما- «آخرین مطلبی که از او به یاد دارم این است که می‌گفت دلم از موسیقی گرفته است؛ چون زحماتِ زیادی برای این هنر کشیده‌ام در واقع تمام زندگی‌ام را وقفِ آن کردم؛ اما در جامعه آن‌طور که باید از جنبه‌ی مادی و معنوی جلوه‌ای نداشت.»

اینها را «سیمین غانم» - خواننده و دختر خاله‌ی تورج شعبان‌خانی» در روزِ وداع با او گفت. مردِ بی‌حاشیه و بی‌ادعای موسیقی که در طولِ عمرِ هنری خویش، قطعاتِ ماندگار بسیاری خلق کرد و چهره‌های متعددی را به جامعه‌ی موسیقی معرفی؛ هیچ‌گاه آن‌قدری که باید قدر ندید؛ اما چه باک که عمرِ فانی او با تمامِ خوبی‌ها و سختی‌هایی که کشید به پایان رسیده  و حالا او حیاتی ابدی را آغاز کرده است و همین که تمامِ دوستان و هم‌کارانش از خوبی و انسانیتِ او می‌گویند نشان می‌دهد که آهنگ‌سازِ بزرگ، در عمرِ نه‌چندان بلندش خوب زندگی کرده است.

در مراسم وداع با او همه یک‌صدا از بزرگی‌اش گفتند. «عبدالجبار کاکایی» اما انگار حجت را برای او تمام کرد و گفت: «خیلی اوقات فکر می‌کنم هنر ما چطور می‌تواند نردبان سلوکِ روح‌مان باشد؛ چرا که بدون تعارف گاهی این اتفاق برای ما رخ نمی‌دهد و در حالی‌که بسیاری با هنر ما سلوک باطنی می‌کنند و روح‌شان از آلایش تهی می‌شود؛ اما خود ما از از لطف کلام و آوا و آهنگ خویش بی‌بهره‌ایم؛ اما «تورج شعبانخانی» در این میان یک استنثنا بود. او در دو گونه‌ی تاریخی با دو نسل، آثار گوناگون ساخت و با جامعه ارتباط برقرار کرد و توانست ماندگار و جاودانه شود. خیلی سخت است که هنرمند به هنرش نزدیک شود و شبیه به هنرش شود؛ اما «تورج» شبیه هنرش بود.»

«عباس سجادی» - شاعر و مدیر فرهنگ‌سرای نیاوران- نیز درباره‌اش گفت: «ما امروز با مردی وداع می‌کنیم که صداقت، بی حاشیه‌ای و انسانیت را به اوج رساند. ما با کسی وداع می‌کنیم که درک عمیقی از فرهنگ و هنر این سرزمین داشت و به آنچه ساخت و خواند ایمان داشت.»

او البته به این نکته نیز اشاره داشت که بسیاری در این سال‌ها، آثارِ‌ او را بدون اجازه‌اش خواندند، بی‌آنکه به این مساله اشاره کنند که خالق این اثر کیست: «‌ ظلم‌های بسیار در حق این هنرمند شد؛ اما او با کارنامه‌ای پربار از موسیقی ما خداحافظی می‌کند.»

«محمدعلی بهمنی»‌ -شاعر پیش‌کسوت- نیز با اندوهی فراوان از بدرقه‌ی همیشگی دوستِ قدیمی‌اش گفت: «خوبی‌ها و مهربانی‌ها و شیفتگی به خانواده‌اش را همه می‌دانند . «بهار بهار» را هم او خواند و هم ناصر عبداللهی و من بسیار متاسفم که هر دو عزیز را از دست دادیم. نمی‌دانم چطور باید با این ماجرا مواجه شوم.»

اما «سیمین غانم» که در جوانیِ تورج، او را به رادیو برد، از گلایه‌های زنده‌یاد شعبانخانی گفت و سپس ادامه داد: «رسول اکرم می‌فرماید: «نیکی کهنه نگردد و بدی، فراموشی نپذیرد. خدای عادل نمیرد هر چه خواهی کن که هر چه خواهی سزایت دهند.» همچنین خواجه عبدالله انصاری نیز می‌فرماید: «الهی آفریدی رایگان، روزی دادی رایگان، بیامرز رایگان که تو خدایی نه بازرگان. روح تورج عزیز آرام و شاد باشد و پروردگارش انشالله به صفای دل‌ش ببخشد و بیامرزدش.»


افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
1 + 0 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو تشییع تورج شعبانخانی از سایت موسیقی ما | موسیقی ما