برنامه یاد بعضی نفرات
 
پدیده‌های دومین شب آینه‌دار چه‌ کسانی بودند
«الموت» شهرِ بی موسیقی ایران

موسیقی ما - پدیده‌هایی از منطقه دژهای الموت تا باغ‌های طالقان با سازهای سرنا، تشت و لگن در دومین شب آینه‌دار به صحنه رفتند.
 
علی مغازه‌ای، دبیر اجرایی فستیوال آینه‌دار درباره موسیقی الموت و طالقان گفت: «انگار الموت نقطه بدون موسیقی است و مردم منطقه هم قبول دارند که موسیقی ندارند. افرادی هم که به ما قول دادند، هنرمندانی را معرفی می‌کنند، بدقولی کردند اما ما به شکل معجزه آسایی به افراد بی‌نظیری رسیدیم که حتی اهالی منطقه الموت هم با این افراد آشنا نبودند. یکی از نوازنده‌هایی هم که قرار بود به آینه‌دار بیاید، هفته گذشته پای‌ش شکست و نتوانست حضور پیدا کند. الموت خاصیت‌های فرهنگ خودش را دارد، البته اشتراکاتی هم با طالقان دارد.»

سپس حسین عباسی نوازنده  سرنا همراه معصوم حسینی نوازنده دهل به صحنه آمدند و موسیقی عروسی الموت را اجرا کردند.

نظر علی حدادی، یکه‌خان ترانه‌های عامیانه الموت از منطقه معلم کلایه هنرمند دیگری بود که به صحنه آمد.

دبیر اجرایی آینه‌دار اعلام کرد: خواننده‌ها و نوازنده‌هایی که از منطقه الموت و طالقان در این دوره از آینه‌دار حضور دارند در کمترین جشنواره‌ای شرکت کرده‌اند. در منطقه معلم کلایه الموت با نظرعلی حدادی آشنا شدیم. او متولد ۱۳۱۱ است اما دل جوانی دارد و ترانه‌های فارسی و ترکی را می‌داند. ما از این هنرمند خواسته‌ایم که امشب ترانه‌های محلی را بخواند. به گفته آقای حدادی یکی از خوانندگان قدیمی قبل از انقلاب وقتی صدایش را شنیده، بسیار تمجیدش کرده است.

سپس احمد قورچیبیگی و صدرالله اندیجی به صحنه آمدند تا شادیانه‌های عروسی مردم شرق الموت را اجرا کنند.

این هنرمندان ۷۶ ساله پای ثابت عروسی‌هایی شرق الموت هستند و پدیده‌های منطقه خودشان محسوب می‌شوند.

مغازه‌ای درباره این دو هنرمند گفت: آنها فراموش کردند ابزار موسیقی‌شان که تشت و لگن بوده، بیاورند و ما این ابزار را برایشان فراهم کردیم تا بتوانند بنوازند. شاید برای اولین بار است که این هنرمندان پشت میکروفن قرار می‌گیرند.

امیر آرمند پیشه که قرار بود در این دوره شاهنامه‌خوانی منطقه فشند الموت را اجرا کند به دلیل مشکلی که برایش پیش آمد، به فستیوال آینه‌دار نرسید، به همین دلیل فرخ‌الله قرقی پدیده دیگر موسیقی منطقه الموت به صحنه رفت و با ضرب و آواز  روایت عزیز و نگار و ترانه‌های محلی طالقان را اجرا کرد.

فتح‌الله محبی بازمانده موسیقی طالقان با ۸۹ سال، یکی دیگر از هنرمندانی بود که به صحنه آمد و  سرنا نواخت.

دبیر اجرایی آینه‌دار درباره این هنرمند گفت: ما در جنگل‌های طالقان گشتیم تا فتح‌الله محبی را پیدا کردیم. او گوشش نمی‌شنود اما قرار شد دقایقی برای ما بزند سپس جانشین هنری او یعنی پسرش قدرالله محبی ادامه اجرا را به عهده بگیرد.

عاشیق حیدر محمودی( نوازنده قوپوز)، فرامرز گوزلی(نوازنده بالابان) و حمزه علی خدره(نوازنده دایره) هنرمندان اجرای ویژه دومین شب آینه‌دار بودند که قطعاتی از عروسی‌ها را به نمایش گذاشتند.

ششمین فستیوال آینه‌دار از ۲۰ تا ۲۲ آذرماه در حال اجرا است. آیین پایانی این رویداد ۲۴ آذرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار : جمعه 22 آذر 1398 - 15:53

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «الموت» شهرِ بی موسیقی ایران | موسیقی ما