برنامه یاد بعضی نفرات
 
کنسرت «جهان در جهان» 16 آبان ماه اجرا می‌شود
کارن کیهانی: این‌گونه پروژه‌ها مجالی برای امیدواری است
 موسیقی ما - به دنبال اجرای هفت اثر از آهنگسازان معاصر ایرانی در قالب کنسرتی با عنوان «جهان در جهان» که به همت نازنین احمدزاده نوازنده ابوا طراحی و ارائه می شود، کارن کیهانی آهنگساز موسیقی معاصر که قرار است اثرش در کنار 6 آهنگساز دیگر در این کنسرت اجرا شود، این‌گونه از پروژه‌ها را برای خود به عنوان مجالی برای امیدواری دانست.

او درباره این پروژه موسیقایی گفت: «برای من شخصاً این پروژه ادامه‌ای از سه پروژه ی مشابه دیگر یعنی صد سال موسیقی ایران برای پیانو، گفتاگوی (دوئت ویلن و ویلنسل) و ارض‌موات (پروژه‌ای برای ساز فاگوت) است  که همه‌ی این پروژه‌ها را می‌توان نوعی از آنتولوژیِ آهنگسازان ایرانی برای یک ترکیبِ سازیِ مشخص دانست. به طور کلی به عنوان آهنگساز، این‌گونه از پروژه‌ها برایم مجالی برای امیدواری است. با اینکه سالی دو سه قطعه برای پروژه‌هایی مشابه این در خارج از ایران می‌نویسم، ولی هنگامی که قرار است اثرم در کنار آثار دوستانم، توسط نوازندگان خوب ایرانی و در تالار رودکی اجرا شود، قطعاً لذت و انگیزه برای تمامی مراحل کار، دوچندان می‌شود. به لحاظ فنی البته با توجه به اینکه در این پروژه برای دومین بار سولوی ابوا نوشتم، کار برایم دشوارتر بود.»  

خالق آلبوم های «همان یک شرار و دیگر هیچ» و «باغ بی برگی» با اشاره به اهمیت برگزاری این کنسرت افزود: «اگر امروز بنشینید و تمامیِ اجراها و ضبط‌هایی که از منتخب آثار آهنگسازان معاصر ایران انجام شده فهرست کنید، یقیناً نه در اجرا ها و نه در آلبوم‌ها، بیش از ده مجموعه با این تنوعِ رویکرد نخواهید یافت. اساساً فکر می‌کنم چنین کنسرتی که سبب شده 7 اثرِ جدید با محوریتِ یک ساز مانند ابوا نوشته شوند، هم به رپرتوارِ آن ساز خدمت کرده‌است و هم مرجعی برای مخاطبین است که در یک اجرای یک ساعته، با موسیقی و اندیشه‌ی هفت آهنگساز کشورشان آشنا شوند. طبیعتاً ضبط و انتشار پارتیتور هفت اثر نیز که جزئی از این پروژه است، بهترین مرجع برای آهنگسازان جوان و دانشجویان آهنگسازی و نوازندگی خواهد بود.»

این مدرس موسیقی درخصوص همکاری آهنگسازان موسیقی معاصر با یک نوازنده جوان بیان داشت: «به گمان من «فرایندِ اجرای اول» یعنی اولین اجرا از یک قطعه‌ی نوشته شده، یکی از دشوارترین کارها برای یک نوازنده‌است چون بدون هیچ نمونه‌ی صوتی و تجربه‌ی قبلی، دارد یکسری نتِ نوشته‌شده در کاغذ را به موسیقیِ واقعی تبدیل می‌کند که اگر آن را با اجرای یک اثر از دبوسی مقایسه کنید که ده‌ها اجرای ضبط شده و تصویری از آن وجو دارد، اهمیت این کار به سادگی قابل درک می‌شود. حالا وقتی یک نوازنده‌ای  مانند نازنین احمدزاده تصمیم می گیرد هفت اثر جدید بنوازد و یا مانند لیلا رمضان یا زربخش‌ها در یک کنسرت چندین قطعه‌ی جدید اجرا می‌کنند به طوری که تمامی آهنگسازان، شگفت‌زده و خوشحال هستند، آن‌وقت دیگر چیزی به نام سن و سال خنده‌دار است و کاری‌ست که هر کسی چه جوان و چه پیر، توانایی انجامش را ندارد!»

سرپرست گروه موسیقی مهر آیین با بیان اینکه در کمیتِ آهنگسازانِ جوان، و هم در کیفیتِ آثار، شاهد رشد حیرت‌انگیزی هستیم، ادامه داد: «در عرصه‌ی بین‌المللی نیز نسبت به یک دهه پیش، اجراهایی که از آثار آهنگسازان معاصر ایران انجام می‌گیرد بیشتر شده‌اند. در دانشگاه هم گرایش به موسیقی معاصر در دانشجویان آهنگسازی به نحو مشهودی افزایش داشته‌است. با توجه به معضلاتِ آموزش نوازندگی در ایران و دشواری‌های فنی و تکنیکیِ این نوع از موسیقی، همچنان کمبود نوازنده‌ی متخصص در موسیقی معاصر مشهود است اگرچه اجراها بیشتر شده‌اند از طرفی نیز نگاه مخاطبانِ خاصِ موسیقی معاصر هم به مراتب عمیق‌تر شده ‌است.»

کنسرت«جهان در جهان» 16 آبان ماه با اجرای  آثاری از محمدرضا تفضلی، حسامالدین دارابی، روزبه رفیعی، آرمین صنایعی، شروین عباسی، حمید عسکری و کارن کیهانی برای ترکیباتی چون ابوا سولو، ابوا-پیانو، ابوا-ویلنسل و ابوا-گیتار به اجرا در خواهند آمد. شش اثر از آثار مورد اجرا به سفارش نازنین احمدزاده، نوازنده‌ی ابوا نوشته شده اند و برای نخستین‌بار (world premier) توسط نوازندگان شاخصی چون سینا خلج (گیتار)، کارن سلاجقه (پیانو)، یاسمن کوزه گر (ویلنسل) ، هادی یوسفی (پیانو) و نازنین احمدزاده(ابوا) نواخته می شوند.
 
 
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آبان 1398 - 12:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کارن کیهانی: این‌گونه پروژه‌ها مجالی برای امیدواری است | موسیقی ما