برنامه یاد بعضی نفرات
 
فراز و فرود حوزه فرهنگ در نشست صمیمی هنرمندان فارس با وزیر ارشاد

موسیقی ما - در این نشست صمیمی نخست هنرمندان به بیان دغدغه‌های خود پرداختند. نماینده اهالی تئاتر و سینما، نادعلی شجاعی به مسائلی همچون نبود زیرساخت‌های کافی و وضعیت کوچ هنرمندان این عرصه اشاره کرد. او نقش بخش خصوصی را در جبران کمبودهای فرهنگی برجسته برشمرد.

شجاعی با اشاره به برگزاری جشنواره سینما-ادبیات که قرار است در پاییز جاری در شیراز برگزار شود، خواستار ماندگاری این جشنواره در شیراز شد؛ همچنین ایده تقسیم کشور به مناطق هشت‌گانه فیلمسازی را مطرح کرد.

قانون یکسان، خواسته‌ای عدالت‌محور

نماینده اهالی تئاتر و سینما همچنین از یکسان نبودن قانون برای فعالیت‌های هنری در تهران و شهرستان‌ها گلایه کرد و خواستار عدم دخالت نهادهای مختلف در امر فرهنگی شد.

محسن مهنا از هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی فارس نیز در این دیدار ضمن اعلام این خبر که انجمن صنفی موسسات تهیه و تولید موسیقی در این استان راه‌اندازی شده است، بر ضرورت تقویت اینگونه نهادها تاکید کرد و آن‌ها را بازویی توانمندی در کنار ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

او گفت: در سال ۱۳۸۰ تنها ۵ موسسه تهیه و تولید در شیراز فعالیت می‌کرد که امروز به ۳۰موسسه رسیده است؛ اما مهمترین مولفه در این زمینه افزایش کیفی فعالیت آنان است که با تقویت انجمن‌های صنفی میسر خواهد بود.

محمد عسلی مدیر مسئول روزنامه عصر مردم به‌ نمایندگی از مطبوعات استان فارس از کمبود کاغذ و عدم توجه به وضعیت روزنامه‌ها و نشریات قدیمی گلایه کرد.

عسلی به مسائلی همچون تعدیل ۵۰درصدی نیرو در مطبوعات فارس اشاره کرد و عنوان داشت: این مساله به دلیل کاهش تیراژ روزنامه‌ها رخ داده است.

واسطه‌ها، مصیبت مطبوعات

وی از حضور واسطه‌ها در زمینه توزیع کاغذ با عنوان مصیبت مطبوعات یاد کرد و خواستار تعقیب مفسدان اقتصادی در این زمینه شد.

یکی دیگر از افرادی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این جلسه خطاب قرار داد، محمد مرادب از هنرمندان ایل عرب خمسه بود که به نمایندگی از اقوام استان فارس سخن می‌گفت.

او به ضرورت توجه به تنوع قومیت‌ها در فارس اشاره کرد و بر تقویت همه ارکان هنری و به ویژه موسیقی عشایری تاکید داشت.

سمانه نیک‌نام فعال در حوزه مد و لباس ایرانی و اسلامی با بیان گوشه‌ای از توانمندی‌های استان فارس در حوزه طراحی پوشاک اسلامی، خواستار ایجاد انجمن طراحان لباس با حمایت وزارت ارشاد شد.

رئیس انجمن موسیقی استان فارس نیز در این نشست از ضرورت بازنگری در قوانین فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی سخن گفت.

هدایت رضایی عنوان کرد: توجه ویژه به شهرستان‌ها در زمینه برگزاری جشنواره‌های موسیقی و فراهم آوردن امکانات رفاهی و خدماتی برای آنان ضروری است.

جشنواره گروه‌نوازی فارس در لب مرز

وی به احتمال لغو جشنواره گروه‌نوازی فارس در سال جاری اشاره کرد و گفت: این جشنواره در سال‌های گذشته بدون حتی یک ریال کمک دولتی و با حمایت کامل بخش خصوصی برگزار شده است؛ اما  امسال بخش خصوصی تمایلی به کمک به این جشنواره ندارد و این موضوع ممکن است باعث از دست رفتن این پایگاه هنری در شیراز شود.

علی قصردشتی مجسمه ساز و رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان فارس نیز در این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را خطاب قرار داد و حلقه مفقوده هنر شیراز را نبود زیرساخت‌های توسعه‌بخش اقتصاد هنر عنوان کرد.

هنرمندان، گلادیاتورهای بی‌نیزه

این مجسمه‌ساز، وضعیت هنرمندان شیرازی را به گلادیاتورهایی تشبیه کرد که به جای نیزه، تیر و کمان سنگی در دست دارند.

او خواستار ایجاد شرایطی برای خرید آثار هنری توسط نهادهای گوناگون شد.

مصطفی موسوی نیز با عنوان نماینده جامعه قرآنی فارس به وزیر ارشاد گفت: افرادی که در راس امور قرآنی قرار گرفته‌اند، غیرمتخصص هستند.

او ادامه داد: اعتبار قرآنی یک کشور اسلامی از قرارداد یک بازیکن فوتبال نیز کمتر است.

وی با بیان اینکه نبود کرسی تلاوت قرآن و موازی کاری در امور قرآنی از مشکلات استان فارس است، خواستار رسیدگی و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالان عرصه قرآنی شد.

داریوش نویدگویی، ناشر برتر کشوری و مدیر انتشارات نوید شیراز نیز در این نشست گلایه‌هایی مشترک با مدیر مسئول روزنامه عصر مردم داشت.

وی  در ادامه تقویت انجمن‌های فرهنگی را خواستار شد.

قاچاقچیان، کتاب را خوار و ذلیل کرده‌اند

این ناشر استان فارس  از دست‌های پنهانی یاد کرد که کتاب را خار و ذلیل می‌کنند و آن را با تخفیف‌های ۷۰درصدی در نمایشگاه‌های مختلف عرضه می‌کنند.

برخی دیگر از هنرمندان نیز در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را  درباره مسائل یادشده مطرح کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست صمیمی، به همه  درخواست‌ها پاسخ داد.  

آسمان و زمین یکی، قانون هم یکی است

سید عباس صالحی تاکید کرد: ایران یک زمین و یک آسمان دارد و قوانین باید سراسر کشور یکسان باشد. اینکه مردم در شهرستان‌ها احساس تبعیض کنند، مانعی برای حرکت آن‌هاست و نباید رخ دهد یا باید دستکم، کاهش یابد.

وی با اشاره به خواسته‌های اهالی مطبوعات و ناشران حاضر در این جلسه به فراز و فرودهای بازار کاغذ در دو سال گذشته اشاره کرد.

صالحی با بیان اینکه کاهش‌ کاغذ در پی نوسانات ارزی ابتدای سال گذشته رخ داد، از بازگشتن آن به وضعیت مناسب  در سال جاری سخن گفت.

کارخانه‌های تولید کاغذ به میدان می‌آیند

صالحی ابراز داشت: هم‌اکنون ارز بیش از ۳۰هزار تن کاغذ تامین شده است و در شرایط بهتری از این منظر به سر می‌بریم؛ همچنین موضوع تولید کاغذ نیز در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم کارخانه‌های کاغذ مازندران و فارس و خوزستان بتواند نیاز بالغ بر ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن در سال را در آینده نزدیک برآورده کند.

بالاترین مقام فرهنگی کشور با استقبال از فعالیت فرهنگی و هنری قومیت‌ها، آنان را بخشی از جذابیت‌های فارس دانست و بیان داشت: همانگونه که باید از تخت‌جمشید محافظت کنیم، مراقبت از میراث عشایر نیز ضروری است.

وی ابراز داشت: این مساله مهم است که در استان‌هایی که رنگین کمانی از اقوام هستند، بتوانیم از سنت‌ها به درستی صیانت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به شرح فعالیت‌های دولت در حمایت از هنرمندان نیز اشاره کرد.

او با بیان اینکه تعداد بیمه‌شدگان در سال ۱۳۹۵، ۲۷هزار و ۳۰۰ نفر بوده است، بیان کرد: این تعداد تا پایان سال ۱۳۹۷ به ۴۲ هزار بیمه شونده رسیده است؛‌ همچنین در سال ۱۳۹۵، مبلغ ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای بیمه هنرمندان صرف شده است که در سال گذشته به ۵۵ میلیارد تومان افزایش یافته که نشان از دوبرابر شدن آن دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر سه‌شنبه در سفری سه روزه با هدف شرکت در آیین یادروز حافظ و دیدار با فرهنگوران استان فارس وارد شیراز شد.

آیین  یادروز حافظ شامگاه جمعه با حضور سید عباس صالحی و جمعی از اصحاب اندیشه و مسوولان استان فارس در محل آرامگاه حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی برگزار می‌شود.

منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : جمعه 19 مهر 1398 - 02:10

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فراز و فرود حوزه فرهنگ در نشست صمیمی هنرمندان فارس با وزیر ارشاد | موسیقی ما