.
تهیه کننده: 
پایگاه خبری - تحلیلی «موسیقی ما»
تصویر: 
مهرداد امینی
تدوین: 
آیدا فرجی
گفت و گو: 
plays 310831
موسیقی ما - وحید لشکری: «رضا تاجبخش» یکی از معدود تنظیم‌کنندگان و نوازندگانی است که ردپایش در سبک‌های مختلف موسیقی وجود دارد. هنرمندی که طی حدود بیست سال اخیر هیچگاه خودش را به یک شخص یا سبک خاص محدود نکرده و عموم کارهایش مورد پسند مخاطبان عام و خاص موسیقی است. او این روزها مشغول کنسرت مشترک حامی و نیما مسیحا است که با استقبال خوب مخاطبان در تهران و شهرستان‌ها همراه شده است و به نظر می‌رسد که به زودی برای دومین مرتبه کنسرت عاشقانه‌های پاپ را با خوانندگانی متفاوت روی صحنه ببرد. پس از مدت‌ها در پاییز سال گذشته با رضا تاجبخش گفتگوی مفصلی ترتیب دادیم که می‌توانید ضمن مطالعه متن خلاصه آن، نسخه کامل این گفتگو را ببینید و دانلود کنید:
 
رضا تاجبخش ابتدای این مصاحبه گفت: «موسیقی را با آقایی به نام مقدم شروع کردم و از طریق ایشان به خانم «کاملیا مسیح» معرفی شدم و از طریق ایشان با آقای «کریستین دیوید» آشنا شدم. قرار بود از طریق ایشان به اتریش بروم ولی آن ماجرا هماهنگ نشد. سال 1374 به منزل آقای فریبرز لاچینی رفتم. کارکردن با نرم‌افزار در آن دوره اتفاق خیلی مهمی بود و کار با کیوبیس آتاری شروع کردم. کارهای پیانویی خودم را با ایشان پیش می‌بردم و با آقای لاچینی رفیق شدیم. آن زمان خدای کنکور بودم. من به دبیرستانی می‌رفتم که اگر تا رتبه صد و خرده‌ای قبول نمی‌شدیم سر ما را می‌زدند! در دانشگاه هم میکروبیولوژی خواندم ولی هیچ به کارم نیامد چون فقط به اصرار برای داشتن مدرک بود. در دانشگاه هم به این دلیل سراغ هنر نرفتم که چیزی یاد نمی‌دهند. من از کسانی که در دانشگاه هنر تدریس می‌کنند بیشتر اطلاعات دارم. ترجیح دادم به صورت آزاد یک دوره هارمونی را پیش آقای «فرهاد فخرالدینی» بگذرانم. موسیقی فیلم و کارکردن با نرم‌افزار را پیش آقای لاچینی سپری کردم در حالی که خیلی از فوق لیسانسه‌های موسیقی هیچ چیز نمی‌دانند.»
 
او در ادامه راجع به آشنایی با «حامی» و چند هنرمند دیگر گفت: «من از طریق آقای لاچینی با هنرمندانی نظیر خشایار اعتمادی ، حمید غلامعلی و یلدا صمدی هم آشنا شدم. من آن زمان خیلی سخت‌گیر و جدی بودم و اصلاً فکر نمی‌کردم با یک خواننده پاپ کار کنم. هیچ وقت به موسیقی باکلام فکر نمی‌کردم و اولین کنسرت من که بی‌کلام بود سال 79 در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد. خودم را تطبیق دادم و با موسیقی بالانس شدم وگرنه فکر نمی‌کنم الان حرف و اسمی از من نبود. آن زمان دوست داشتم با کاوه یغمایی کار کنم چون با کسی کار نمی‌کرد و خودش کارهایش را انجام می‌داد و موسیقی خوب تولید می‌کرد. اما اولین همکاری من با حامی در سن چهارده سالگی رخ داد ولی خوشحالم که در جایی بزرگ شدم که موسیقی شنیدم و موسیقی خوب کار کردم.»
 
این هنرمند جزئیات اولین همکاری با حامی را اینگونه تشریح کرد: «بیشتر آشنایی ما از کنسرتی بود که توسط حمید خندان شکل گرفت و در آن  برنامه به جز او و حامی، امیر تاجیک هم با یک ارکستر زهی حضور داشتند. تنظیم کارها در آن پروژه بر عهده من بود و اعتمادش بیشتر جلب شد. اولین کار ما هم که انجام شد اعتمادمان دوطرفه شد. دوستان اطراف من هم به جز حامی چهره‌هایی نظیر نیما مسیحا یا وحید دین‌پرور بودند که کلاسیک‌خوان بودند. همینطور که پیش رفتیم شرایطم تغییر کرد و با چهره‌های دیگر هم همکاری کردم.»
 
او در ادامه درباره نیما مسیحا و حمید غلامعلی گفت:«من با نیما مسیحا کمی دیرتر آشنا شدم اما او در ایران یک دانه است. حتی در خاورمیانه هم مشابه او را نداریم. صدای آقای غلامعلی را هم دوست دارم و با صدای ایشان از طریق فیلم غریبانه آشنا شدم و پاپ درستی را می‌خوانند.»
 
رضا تاجبخش نحوه شروع همکاری با حمید عسکری از حدود سال 86 را اینگونه شرح داد: «پیش از ارکستر حمید عسکری ، برخورد من با نسل دوم موسیقی پاپ در سال 85 بود. با عباس لطیفی بودیم و به من خبر دادند که برای کنسرت محسن یگانه و فرزاد فرزین در خارج از کشور باید یک ارکستر تشکیل دهیم. آنها هم دو سه سال بود آمده بودند و یک مقدار کارهایشان گرفته بود ولی هنوز آنطور که باید مطرح نبودند. آن زمان شاید جوان و کم تجربه بودند ولی پیشرفت آنها از آن زمان تا امروز کاملاً محسوس است. کم کم وارد همکاری با نسل جدید شدم و پس از آن حمید عسکری بود. یک روز پیش سیروان بودم که نیما وارسته زنگ زد گفت که فردا بیا سر تمرین! نیما وارسته ما را دور هم جمع کرد و گفت که گیتارباس بزنم. تا حدود سال 89 هم با همدیگر ساز زدیم. حضور من در ارکستر حمید عسکری به خاطر نیما وارسته و پولی بود که دریافت می‌کردم و بعداً با حمید بیشتر آشنا شدم. نوازنده‌های دیگر هم که در دهه هشتاد وارد ارکسترهای پاپ شدند صد در صد به خاطر مسائل مالی بود. بهترین دوره حمید عسکری زمانی بود که با نیما وارسته بود و گروه ما را داشت. حمید عسکری سعی نکرد تا پایان امضای خودش را به دست بیاورد در حالی که فرزاد فرزین توانست و به خوبی موفق شد.»
 
تاجبخش درباره تغییر نسل در موسیقی پاپ ایران هم به این نکته اشاره کرد: «در همه جای دنیا اینطور است ولی در ایران شاید مردم نسبت به هم‌نسل‌های خودشان در نقاط دیگر جهان، دمدمی مزاج‌تر هستند. یک زمان فقط مجید اخشابی بود و همه جا بود ولی دوره‌اش تمام شد. هرکسی نوبتی دارد و برخی استفاده کردند و برخی هم استفاده نکردند. یکی مثل احسان خواجه‌امیری دوره‌اش طولانی تر بود یا بابک جهانبخش که از سال 82 کار کرد و ده سال بعد با یک آهنگ کارش گرفت.»
 
رضا تاجبخش درباره همکاری با گروه محمدرضا گلزار گفت: «نیما وارسته با من تماس گرفت و گفت که محمدرضا گلزار می‌خواهد گروهی تشکیل دهد. آن گروه هم اتفاقاً خوب بود و اولین‌بار بابک جهانبخش آنجا آشنا شدم. امیر طبری، سهراب پاکزاد و مازیار فلاحی هم در آن کنسرت حضور داشتند و اتفاق جذابی بود. من مجوز آن کنسرت را در لحظه آخر از ارشاد گرفتم چون روز آخر و هنگام ساوندچک کنسرت را کنسل کردند. من محمدرضا گلزار را بازیگر می‌دانم ولی می‌تواند خوب هم بخواند. نسبت به تمامی آدم‌هایی که از هنر دیگری وارد موسیقی می‌شوند گارد وجود دارد ولی من فقط محمدرضا هدایتی را بازیگر موفقی می‌دانم که وارد عرصه خوانندگی شده است. مهران مدیری هم یک مجری و بازیگر است که شاید هیت نباشد اما قابلیت خواندن دارد.»
 
اما یکی از مهمترین همکاری‌های چند سال اخیر رضا تاجبخش در عرصه موسیقی پاپ رهبری ارکستر بابک جهانبخش بود که درباره آن گفت: «یک روز یاشار خسروی با من تماس گرفت و گفت که چه کسانی در ارکستر بابک جهانبخش هستند و رفتم و ابتدا با محمدرضا خانزاده دیدار کردم. ما در ارکستر بابک جهانبخش نوازندگانی داشتیم که اسمشان پای همه ضبط ها بود و همگی موزیسین‌های خوبی بودند. درباره جدایی از بابک جهانبخش هم باید بگویم که اول از همه ماندن من در ایران قطعی نبود و اینکه نمی‌خواستم دستش خالی بماند. اگر قرار بود پس از بابک با خواننده دیگری ساز بزنم این کار را می‌کردم و الان خانه نمی‌ماندم اما دوست داشتم بیشتر برای خودم وقت بگذارم.»
 
این نوازنده و تنظیم‌کننده درباره جدایی بابک جهانبخش از شرکت اکسیر نوین و همچنین ارکسترش چنین دیدگاهی داشت: «بابک نمی‌خواست که جدا شویم و من خودم تصمیم گرفتم که ادامه بدهیم. اما درباره جدایی بابک جهانبخش از شرکت اکسیر نوین باید بگویم که فکر می‌کنم هنوز هم می‌شد کنار آمد، شاید هر دو آنها را چون دوست دارم دلم نمی‌خواهد آنها را با شخص دیگری ببینم.»
 
رضا تاجبخش در ادامه گفت: «پشتکار بابک جهانبخش قابل احترام است و باعث شد تا قطعه «من و بارون» متولد شود و یک جهش برای او باشد. اما زمانی که این کار را شنیدم فکر نمی‌کردم چنین اتفاقی برایش رخ دهد. مثل قطعه «بهت قول میدم» از محسن یگانه زمانی منتشر شد که یک مقدار او در فید بود ولی دوباره به او جان داد.»
 
او در ادامه راجع به همکاری و آشنایی با سیروان خسروی گفت: «من و سیروان به شکل غیرموزیکی آشنا شدیم و تشکیل اولین گروه او را با نظر همدیگر پیش بردیم. فکر می‌کنم برای آن سال اینکه صداها به آن شکل پخش شود و در کنسرت برگزار شود وجود نداشت. دلیل عدم تداوم همکاری من و سیروان تغییر سبک موسیقی او بود چون آثارش به گونه‌ای نبود که کارهایی که می‌خواهم را انجام بدهم. سیروان خسروی موسیقی که بقیه قرقره می‌کردند را به به خورد مردم نداد و موسیقی خودش را با طعم خودش به مردم ارائه کرد و این هنر است. سیروان خسروی را با تو خیال کردی بری می‌شناسم ولی در زمان خودش نگرفت.»
 
رضا تاجبخش درباره شکل‌گیری و اجرای کنسرت عاشقانه‌های پاپ در سال 97 گفت: «ایده این کار دو سه سال پیش مطرح شد اما اجرایی نمی‌شد تا زمانی که محمدرضا خانزاده گفت که من انجام می‌دهم. انتخاب مهدی یراحی، رضا صادقی، حامی، امیرعباس گلاب، سیامک عباسی و روزبه نعمت‌الهی هفت هشت ماه زمان برد و من برای همه آنها کار ساختم. کارهای بنده را با همراهی ارکستر سمفونیک تهران اجرا کردند که عامل مهم برای من آن ارکستر بود. ارکستر سمفونیک تهران بدون رهبر اجازه اجرا ندارد اما آقای «شهرداد روحانی» نسبت به من لطف داشتند. با ایشان صحبت کردم و حتی یک شب که ارکستر سمفونیک اجرا داشت را لغو کردند. دوست داشتم هم خواننده‌هایم درست باشند و هم ارکستری که با من می‌زنند درست باشد. همچنین به این دلیل در آن کنسرت درباره اجرای قطعه ساحل با صدای خودم اطلاع‌رسانی نکردم که یک هفته پیش از آن برنامه مجوزش صادر شد.»
 
او راجع به فعالیتش در زمینه خوانندگی هم گفت: «اطرف من آدم‌هایی بودند که خواننده بودند. به غیر از بهنام بانی، نسل جدید را خواننده نمی‌دانم. به غیر از بهنام صفوی و عماد طالب‌زاده نسل جدید را خواننده نمی‌دانم. من با نسلی بزرگ شدم که صداهای خوبی داشتند و یک مکتب بودند و خواننده بودند. شاید در آن سبک نخوانم ولی می‌دانم که درست می‌خوانم. فعلاً تمرکز من روی کارهای بی‌کلام خودم است و یک قطعه هم مانی رهنما برایم ساخته است که دوستش دارم.»
 
تاجبخش راجع به خواننده‌ها و چهره‌های نسل جدید گفت:«من نقد ندارم ولی نمی‌پسندم. از بعد از امیرعباس گلاب و سیامک عباسی اهمیت به ترانه و موسیقی از بین رفت. اما بهنام بانی و محمد علیزاده خواننده‌های خوبی هستند ولی به موزیکشان کاری ندارم. شاید سبک حامد همایون را دوست نداشته باشم ولی پانزده بیست سال است که در شیراز تدریس موسیقی می‌کند.»
 
او سپس درباره تبلیغ قطعه هربار این درو ماکان بند روی صفحه شخصی خود گفت: «من تبلیغ دوستانم را کردم. شاید با کارهای ماکان بند در مهمانی خوش بگذرانم ولی موسیقی نیست که در خلوت گوش کنم. مثلاً حمید هیراد خواننده خوبی است ولی سبک کارهایش مورد پسند من نیست.»
 
این هنرمند انتخاب‌های خود در زمینه بهترین‌های ترانه و ملودی و تنظیم را هم برای ما گفت: «بابک صحرایی، روزبه بمانی و زهرا عاملی بهترین نفراتی هستند که می‌توانم نام ببرم. علیرضا قرایی منش، شهاب رمضان و امین قباد بهترین‌های ملودی هستند. در زمینه تنظیم هم می‌توانم از امیرمیلاد نیکزاد، بهروز صفاریان، سیروان خسروی و اشکان آبرون نام ببرم.»
 
رضا تاجبخش نهایتاً درباره کارهای جدیدش گفت:«یک قطعه برای احسان خواجه‌امیری تنظیم کرده‌ام که اولین همکاری ما است. یک قطعه برای حامی و یک قطعه پیانویی هم برای محسن ابراهیم‌زاده تنظیم کرده‌ام.»
 
 
 
 


دیدگاه‌ها

شنبه 30 شهریور 1398 - 10:25

سلام
میشه گفت من بخاطر حوزه فعالیتم تمام اخبار موسیقی رو پیگیری میکنم و برام جالبه که چرا موزیک ما هیچ وقت حرفی از سیروان خسروی نمیزنه و اخبار مربوط به این خواننده رو منتشر نمیکنه

شنبه 30 شهریور 1398 - 14:35

کار محسن چاوشی از اصلش بهتره ؟!!!!!! کم چرت بگو

شنبه 4 مرداد 1399 - 15:38
یک کاربر سایت موسیقی ما

رضا تاجبخش چرت میگه یا تو؟!! اصل محسن چاوشی؟!!! محسن خودش اصله دوست عزیز!!
بله محسن اوایل فعالیتش تحت تاثیر س.ق بود درسته ولی خیلی زود خودشو جدا کرد و بیش از ده سال است صاحب سبکه!خواهشا
خودتان را به روز کنید!!! در ضمن وقتی از کسی خوشتون نمی یاد دلیل نمیشه اون بد باشه اینو به عنوان نصیحت به یادت بسپار!
موسیقی ما مدیونی نایید نکنی!

78.38.23.205
شنبه 4 مرداد 1399 - 15:45
AtaAil

اون چرت میگه یا تو؟

78.38.23.205
دوشنبه 6 مرداد 1399 - 17:35
یک کاربر سایت موسیقی ما

اون چرت میگه یا تو؟

87.251.151.5

افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
3 + 1 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو مصاحبه با رضا تاجبخش از سایت موسیقی ما | موسیقی ما