برنامه یاد بعضی نفرات
 
بومی‌سازی قطعات مدرن موسیقی جهان
کوارتت «وینه» قطعات جهانی را در «گذر سینما» نواخت
موسیقی ما - کنسرت خیابانی گروه «وینه» یکی از برنامه‌های ثابت «گذر سینما» در طول شب‌های سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود که قطعات مختلفی از موسیقی ملل و موسیقی فیلم‌های ایران و جهان را با تنظیم‌های جز اجرا کرد.
 
این بخش جنبی که امسال برای اولین‌بار به جشنواره جهانی اضافه شده، هر شب با برنامه‌های فرهنگی و هنری رایگان پذیرای شهروندان بود. رقص و موسیقی محلی، پخش فیلم‌های برگزیده سال‌های گذشته، نشست فیلم‌نامه‌خوانی و کنسرت موسیقی برنامه‌هایی بودند که هر روز از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۳ در این گذر اجرا می‌شد.
 
کنسرت موسیقی خیابانی یکی از بخش‌هایی بود که مورد توجه قرار گرفت و اجراهای حرفه‌ای «وینه» تحسین همه مخاطبان -مردم و سینماگران- را برانگیخت. گروه چهارنفره «وینه» هر شب دو اجرای ۴۰ ‌دقیقه‌ای داشتند و غیر از قطعات موسیقی ملل، یک موزیک فیلم هم اجرا کردند. کاوه غفاری (نوازنده آکاردئون)، علیرضا قهرمانی (نوازنده گیتار الکتریک)، کاوه میرباقی (نوازنده کنترباس) و آسو کهزادی (نوازنده ویولن) اعضای «وینه» هستند.
 
در طول این ۹ شب، غیر از موسیقی «از کرخه تا راین»، موسیقی چند فیلم خارجی و ایرانی دیگر نیز با اجرا و تنظیم وینه در «گذر سینما» نواخته شد. «ابدیت و یک روز»، «لبخند (چارلی چاپلین)»، «پالپ‌فیکشن (قصه‌های عامه‌پسند)»، «لالا لند»، «در دنیای تو ساعت چند است؟» و... تمام این قطعات با تنظیم جدید و متناسب با سازهای گروه نواخته شد و باتوجه به علاقه و تم موسیقی گروه به سمت موسیقی جز رفت.
 
ارژنگ آقاجری (شاعر، مترجم) تحلیل کوتاهی درمورد موسیقی خیابانی ایران، کوارتت «وینه» و نوع موسیقی این گروه داشت و گفت: «امروزه به دلایل گوناگون، از کوچه و خیابان‌ها کمتر صدای موسیقی باکیفیت به گوش می‌رسد. کمتر نوازندگانی را می‌بینیم که به‌طور تخصصی با رپرتواری مشخص و حساب‌شده، برنامه‌ریزی کنند، جغرافیای اجرایشان را انتخاب و موسیقی‌شان را صرف شنوندگان و رهگذران سطح شهر کنند. در روزگاری که شنوایی فرهنگی مردم، آلوده به انواع موسیقی‌های غلط و اصوات زائد شده، بهترین و سریع‌ترین راه بازآشنایی و آشتیِ مردمِ شهر با موسیقی دُرست، عرضه سریع، بی‌واسطه و رایگان موسیقی در لحظه‌لحظه جاری زندگی روزمره آن‌هاست.»
 
آقاجری برای معرفی وینه می‌گوید: «کوارتت «وینه» علاوه بر اجراهایی که روزانه در بخش جانبی سی‌وهفتمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر موسوم به «گذر سینما» دارد، در تهران و سایر شهرستان‌ها نیز مشغول اجراهای عمومی و خیابانی است و ازین حیث، به‌عنوان یکی از متخصص‌ترین گروه‌های موسیقی خیابانی و شهری ایران، محسوب می‌شود.»
 
او موسیقی این کوارتت را چنین توصیف می‌کند: « موسیقی این کوارتت را که عمدتاً از ساز‌های اصلی ویلن، آکاردئون،‌ گیتار و کنترباس می‌شنویم، بازاجرای قطعات معروفی از موسیقی مدرن جهان است که با تنظیم‌هایی شخصی و گاه متناسب با فضای اجرا و فرهنگ شنوایی مخاطب، بومی‌سازی شده است.»
 
آقاجری در پایان توضیح می‌دهد: «این بازتنظیم‌ها از آن‌جا که تنها بخشی بیرونی از بافت قطعات را مدنظر دارند، عموماً در پرداخت‌های فُرمی قطعات مداخله‌گری نکرده و نظام کلی موسیقایی قطعات را همان‌طور که بوده، سرِ پا نگه می‌دارند و به‌این‌ترتیب کلیه وجوه تألیفی این قطعات، به مخاطب منتقل می‌شود. پس شنونده آن‌چه می‌شنود جریان اصلی موسیقی است، عبور داده شده از ذهن و زبان موسیقایی موسیقی‌دانانی که به زمینه‌های فرهنگ شنیداری مردم سرزمین‌شان آشنا هستند.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 - 12:05

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کوارتت «وینه» قطعات جهانی را در «گذر سینما» نواخت | موسیقی ما