برنامه یاد بعضی نفرات
 
اجرای آهنگساز برنده اسکار در تهران و برگزاری اولین کنسرت خیابانی / موسیقی ایران در سالی که گذشت (1)
موسیقی ما - از ابتدای سال 97 تا پایان شهریورماه حوزه موسیقی شاهد برگزاری چند جشنواره مهم، سفر خارجی ارکسترهای ملی و سمفونیک و حضور چند هنرمند شاخص خارجی در ایران و البته درگذشت تعدادی از هنرمندان این عرصه بود.

نوازنده اکوادوری در برج میلاد آمد

لئو روخاس نوازنده فلوت پن در اولین روزهای فروردین‌ماه در تهران روی صحنه رفت. روخاس اکوادوری ملقب به "پسر خورشید" به همراه سیلویو دانزا به همت شرکت "رنگین کمان هنر جوان" روی صحنه رفت و در چهار سئانس در سالن اصلی همایش‌های برج میلاد به اجرا پرداخت.

حضور آهنگساز برنده اسکار در تهران

نیکولا پیووانی آهنگساز و رهبر ارکستر ایتالیایی اولین چهره‌ سرشناس دنیای موسیقی بود که در ابتدای سال در ایران روی صحنه رفت. او اردیبهشت امسال مهمان ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر بود و پنجم اردیبهشت ماه در تالار وحدت به اجرای کنسرت پرداخت.

این آهنگساز سابقه همکاری با فیلمسازان مطرحی چون فدریکو فلینی، برادران تاویانی و مارکو بلوکیو را دارد. پیووانی برای بیش از ۱۳۰ فیلم موسیقی متن ساخته است و برای‌ "زندگی زیباست" (۱۹۹۷) به کارگردانی روبرتو بنینی برنده اسکار بهترین موسیقی شد.

کلایدرمن آمد

ایران در خرداد و تیرماه میزبان یک نوازنده مطرح اروپایی بود: ریچارد کلایدرمن که سال‌ها بود خبر کنسرتش در تهران رسانه‌ای می شد و مدتی بعد خبرش تکذیب می شد، سرانجام به ایران سفر کرد و با همراهی ارکستر سازهای زهی و آنسامبل الکترو آکوستیک در تالار وزارت کشور روی صحنه رفت. در این کنسرت ارکستر بزرگ "ایستگاه" به سرپرستی "مهدی نوروزی" در کنار کلایدرمن ساز زد. کلایدرمن در نخستین اجرای رسمی خود در ایران یک غافلگیری هم برای مخاطبان ایرانی داشت و قطعه "ای ایران" را با پیانو برای دوستداران خود نواخت.

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی از 11 تا 14 اردیبهشت‌ماه با دبیری احمد صدری و حضور گروه‌های مختلف موسیقی نواحی در کرمان برگزار شد. این جشنواره در جهت حفظ و پیوند آداب و مناسک و رفتارهای آئینی و ادبیات عامیانه مناطق مختلف کشور و ترویج موسیقی اصیل و ریشه‌دار محلی در جای‌جای استان شکل‌ گرفته است.

مراسم افتتاحیه این جشنواره در حالی عصر روز سه شنبه 11 اردیبهشت ماه در گنجعلی خان کرمان برگزار شد که در حاشیه مراسم از علی کریم شجاعی، نوازنده نقاره 92 ساله تقدیر به عمل آمد.

جام جهانی همراه با ارکسترهای دولتی ایران

ارکسترهای دولتی ایران برای اولین بار و همزمان با مسابقات جام جهانی در روسیه به اجرا پرداختند.  در همین رابطه اولین برنامه کنسرت‌های ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی قبل از بازی ایران و مراکش در رقابت‌های جام جهانی در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد. همچنین اجرای دو قطعه ملی میهنی و سرود تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال روسیه به خوانندگی سالار عقیلی و اجرای دو قطعه بی کلام بخش دیگری از این کنسرت بود.

کنسرت ارکستر ملی ایران و نمایشگاه آثار هنرمندان ایران در باکو

هفته فرهنگی جمهوری اسلامی با اجرای ارکستر ملی ایران و برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان ایران عصر چهارشنبه ششم تیرماه در باکو پایتخت آذربایجان برگزار شد.

ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی در سالن فلارمونیای باکو برنامه اجرا کرد و نمایشگاه خوشنویسی، تذهیب، نقاشی خط، نقاشی، خط ثلث و نسخ، آثار صنایع دستی حکاکی روی نقره، قلمزنی، نقاشی روی استخوان و منبت‌کاری از هنرمندان ایران عکس‌هایی از جاذبه‌های گردشگری و لباس‌های سنتی ایرانی در این هفته فرهنگی برگزار شد.

ارکستر سازهای ملی ایران در قزاقستان

ارکستر سازهای ملی ایران در سالن آمفی‌تئاتر شهر آستانه و در قالب جشنواره "سرپر" جشن ملی 20 سالگی پایتختی آستانه در کشور قزاقستان روی صحنه رفت.

این ارکستر متشکل از گروه نوازندگان ایرانی به رهبری علی‌اکبر قربانی و با نظارت فرهاد فخرالدینی موسیقی ایرانی را در شهر آستانه طنین‌انداز کرد.

در اجرای روز اول ارکستر سازهای ملی ایران، فرهاد فخرالدینی، ساکن عبدالرحمن‌اف؛ رییس فیلارمونیای شهر آستانه و همچنین رییس فستیوال "سرپر" را برای حضور در روی صحنه دعوت کرد و اثر خوشنویسی از هنرمند ایرانی را به پاس قدردانی از میزبانی این ارکستر به او اهدا کرد. همچنین ارکستر سازهای ملی در روز آخر جشنواره "سرپر" آغازگر مراسم رسمی و پایانی این جشنواره بود و بعد از اجرای منتخبی از قطعات توسط ارکستر، از فرهاد فخرالدینی قدردانی شد.

اولین کنسرت خیابانی در پارک آب و آتش

اولین کنسرت خیابانی شامگاه هشتم شهریور ماه در بوستان آب و آتش و باحضور پرتعداد مردم برگزار شد. زمزمه  برگزاری  کنسرت  خیابانی  مدت‌ها بود  بر  روی  زبان‌ها  افتاد و هنرمندان متعددی خواهان برپایی آن شدند، اما  در  نهایت  این اتفاق خوشایند موسیقایی با خوانندگی محمد معتمدی و  به  همت موسسه  توسعه  هنرهای  معاصر  و  مجموعه  فرهنگی  و  گردشگری  عباس آباد  و  همراهی   مسئولان   امنیتی شکل گرفت. 

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 22 مرداد تا 17 شهریور در دو بخش در فرهنگسرای نیاوران و تالار رودکی برگزار شد. این جشنواره شامل بخش‌های موسیقی نواحی، دستگاهی و کلاسیک بود و در سه رده سنی الف (15-18)، ب (19-23) و ج (24-29) شرکت‌کنندگان خود را پذیرفت. از میان 1633 متقاضی شرکت در این جشنواره، 594 نفر وارد بخش نهایی شدند که 388 نفر از بخش نواحی، 221 نفر از ژانر موسیقی سنتی و 85 نفر از ژانر کلاسیک بودند.

درگذشتگان عرصه موسیقی

همچنین در شش ماه ابتدایی سال تعدادی از هنرمندان این عرصه را از دست دادیم:

بزرگ لشگری

بزرگ لشگری از نوازندگان و آهنگسازان مطرح موسیقی کشور در روز ۲۱ فروردین در سن  94 سالگی از دنیا رفت. وی در فروردین ماه 1302 در تهران متولد شد و در سال 1323 فعالیت حرفه‌ای هنری خود را آغاز کرد و پس از چند سال به آهنگسازی روی آورد. لشگری همچنین نواختن کمانچه را نزد حسن بهاری و اصغر بهاری فرا گرفته بود. این آهنگساز ملودی‌های خاطره انگیزی را ساخت و بیش از 40 سال با سازمان رادیو و تلویزیون همکاری داشت.

علی آوارگان

استاد علی آوارگان ملقب به "لعل محمد سرودی" از نوازندگان کهن منطقه بلوچستان بعد از تحمل یک دوره بیماری روز هفتم اردیبهشت در سن 86 سالگی درگذشت و در روستای صفر زهی از توابع دشتیاری در بلوچستان به خاک سپرده شد. استاد آوارگان ساکن منطقه اورکی از دشتیاری چابهار بود. او هم قیچک می‌ساخت و هم این ساز را خوب می‌نواخت. آوارگان طی سالیان طولانی با شاعران، حماسه خوانان و بزرگان منطقه بلوچستان همنوازی کرده بود و در مراسم گواتی و موسیقی درمانی شرکت می‌کرد.

درگذشتگان موسیقی 97

نصرت‌الله حدادی

نصرت‌الله حدادی موسیقی‌دان اهل کردستان، هفتم اردیبهشت ماه در سن 89 سالگی دار فانی را وداع گفت. او که به همراه استاد "حسن کامکار" فعالیت‌های آموزشی موسیقی را در منطقه به پیش می برد، در سال 1327 وارد مدرسه فنی موزیک شد، ویولن را برای ساز تخصصی خود برگزید و نزد اساتید وقت به تلمذ پرداخت. حدادی‌ از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۹ سمت سرپرستی موسیقی رادیو سنندج را عهده دار بود. در سال ۱۳۴۸ اقدام به تاسیس آموزشگاه موسیقی کرد و از سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۵۷ در سمت کارشناس موسیقی شهرهای کرمان، مهاباد، لرستان، هرمزگان و تهران به خدمت مشغول بود.

ناصر چشم‌آذر

ناصر چشم‌آذر آهنگساز و موسیقی‌دان نام آشنای ایرانی که آثار به یادماندنی فراوانی در عرصه موسیقی دارد، صبح جمعه ١٤ اردیبهشت ماه بر اثر بیماری قلبی در بیمارستان باهنر در سن ٦٧ سالگی از دنیا رفت. وی آهنگسازی چندین اثر سینمایی از جمله خواهران غریب، سوپراستار، زن دوم، قرنطینه، هامون را برعهده داشت. آلبوم‌های شکوفه های ایران، باران عشق، شب‌های تهران، باران شادی، طلوع عشق از جمله آثار صوتی این آهنگساز سرشناس هستند.

مصطفی مرادبختی

مصطفی مرادبختی یکی از باسابقه‌‌ترین نوازنده‌های ساز قانون روز 23 اردیبهشت‌ماه  در سن ۷۴ سالگی درگذشت. این نوازنده در بسیاری از آثار موسیقی دهه ۴۰ و ۵۰ به نوازندگی ساز قانون پرداخته بود و با هنرمندانی چون انوشیروان روحانی، ایرج مهدیان، افشین مقدم، امان‌الله تاجیک، حسین خواجه‌امیری و اکبر گلپایگانی همکاری داشته است. مرادبختی همچنین در سفری که در دهه چهل به مصر داشت با فریدالعطرش و محمدعبدالوهاب، دو خواننده و موزیسین بزرگ مصر نوازندگی کرد. او یکی از پیشگامان ساز قانون در ایران به شمار می‌رفت.

حسین فرجی

حسین فرجی روز جمعه 28 اردیبهشت در اثر سکته درگذشت. عزت‌الله فرجی معروف به حسین فرجی، اول بهمن ماه 1329 در خرم‌آباد به دنیا آمد. او برای نخستین‌بار در سال 1343 توسط آقای شادابی به مرحوم همت‎علی سالم معرفی و آهنگ "دایه دایه" را در رادیو خرم آباد اجرا کرد. این هنرمند در سال 1346 و درحالی‌که تنها 17 سال داشت اولین ترانه خود را با نام "شو سال" که شعر و آهنگش را هم خودش خلق کرده بود، اجرا و در همان سال ترانه معروف "شیپورچی" را با شعر و آهنگی از خودش روانه بازار کرد. "شیپورچی"، "دایه دایه"، "شو سال"، "کینه"، "مادر"، "مسافر کویت"، "مرغ اسیر" و "تویی بهارم سوزه سوزه" از ترانه‌های به یادماندنی او محسوب می‌شود.

ابراهیم سلمکی

استاد ابراهیم سلمکی از آهنگسازان مشهور دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ و نوازنده پیشکسوت ویولن و سنتور پس از یک دوره بیماری در سن ۸۶ سالگی در تاریخ جمعه ۲۵ خردادماه دار فانی را وداع گفت. وی فرزند محمد رفیع السلطان از نوازندگان شناخته شده سنتور در دوره قاجار بود و از کودکی اولین آموزش ها را زیر نظر پدر هنرمندش فراگرفت. او از نوجوانی با نگاهی نوآورانه به سنتورنوازی پرداخت و مورد تشویق استاد صبا قرار گرفت. سلمکی از اولین هنرمندانی است که با ترکیب موسیقی ایرانی و عربی توانست در دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ در کنار قاسم جبلی شهرت فراوانی به دست آورد و آثار به یاد ماندنی‌ای در حوزه موسیقی مردم‌پسند خلق کند که از آن جمله می‌توان به ترانه‌های "دنیا" و "امواج کارون" اشاره کرد.

اسفندیار رنجبری

اسفندیار رنجبری صبح روز دوم تیرماه به علت بیماری قلبی درگذشت. زنده‌یاد رنجبری که اصالتاً از بختیاری‌های شهرستان اردل از توابع استان چهارمحال و بختیاری بود در سال 1332 به دنیا آمد و در کنار کارمندی بانک به حرفه خوانندگی با گویش بختیاری و ترانه‌های حماسی دفاع مقدس اشتغال داشت. وی در سال 1360 با اجرای ترانه های "گویل بهاره" ، "آهای گل" و همنوازی ده‌ها نوازنده در ارکستر سمفونیک تهران شهرت یافت. رنجبری در بیشتر برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های استانی چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اصفهان و برنامه های فرهنگی هنری شبکه‌های سراسری به عنوان سفیر فرهنگی ایل بزرگ بختیاری اثرگذار بود و در بین قشرهای مختلف به ویژه طوایف بختیاری جایگاه ویژه‌ای داشت.

هوشنگ کلبی پور

استاد هوشنگ کلبی‌پور معروف به "هوشنگ دهلی" یکی از بزرگان دهل‌نوازی بختیاری که تنها بازمانده دهل‌نوازی این منطقه بود در روز 15 تیرماه بر اثرسکته قلبی دار فانی را وداع گفت. زنده یاد کلبی پور از جمله هنرمندانی بود که روش صحیح چوپی قدیم و ریتم‌های درست رپرتوار کرنا و دهل و همچنین ۱۰ ریتم متفاوت چپی را به درستی می‌نواخت. این هنرمند در چندین دوره جشنواره‌های مختلف موسیقی کشور به اجرای برنامه پرداخته بود. استاد کلبی‌پور در کنار دیگر استادان برجسته کرنا و سرنا همچون بختیاری مومن‌نژاد، مرحوم قپونی، هیول، حیدر علی، سبزعلی خجسته، مرحوم ارزونی، مرحوم کاکاخان ومیرزاعلی کلبیپور به دهل نوازی می‌پرداخت.

ناصر زر آبادی

ناصر زر آبادی شامگاه 30 تیرماه در سن 99 سالگی بر اثر کهولت سن در بیمارستان تهران دارفانی را وداع گفت. زر آبادی متولد 1298 در تهران بود. وی تحصیل موسیقی را از سال چهارم دبیرستان در سال ۱۳۱۱ش در مدرسه موزیک نظام آغاز کرد. مدت دو سال زیرنظر حسین خان هنگ آفریسن و چهار سال زیر نظر سرهنگ محمود ایروانی فن نواختن ترومپت و ویولن را آموخت. از سال ۱۳۲۳ش همکاری خود را با رادیو قمرالملوک وزیری آغاز کرد و همچنین سرپرستی ارکستر شماره سه و ارکستر شما و رادیو را پذیرفت. در سال ۱۳۲۹ شمسی اقدام به تأسیس کلاس موسیقی کرد و شاگردانی را پرورش داد.

دین محمد زنگشاهی

دین محمد زنگشاهی (زمک زهی) پنجشنبه ۴ مرداد در اثر بیماری کبدی در بیمارستان میرجاوه در ۶۴ سالگی درگذشت این آهنگساز، نوازنده و خواننده سرشناس موسیقی بلوچی در بیش از ۲۰ کشور جهان و ۱۵ جشنواره بین المللی اجرا کرده است. بیش از صدها قطعه موسیقی بلوچی از استاد دین‌محمد زمک‌زهی در آرشیو رادیو و تلویزیون استان وجود دارد. وی  علاوه بر خواندن، سازهای قیچک و رباب را استادانه و با شیوه‌ای خاص می‌نواخت.

رمضان شکارچیان

رمضان شکارچیان، نوازنده برجسته دوتار و خواننده معروف گودار پس از تحمل ۱۵ سال بیماری، بامداد دوشنبه ۱۵ مردادماه درگذشت. وی دوتارنوازی بود که نسبش به لوریان هند می رسید و چهره اش نیز گواهی روشن بر این موضع بود. قرن ها پیش اجداد او در مازندران ایران سکنا گزیده، شغل خود را نسل اندر نسل به یکدیگر منتقل کردند. قطعات "عشقعلی یاغی"، "ذبی پهلوون" و"شیرین جان" از ترانه‌های به یادماندنی این نوازنده و خواننده مطرح محسوب می‌شوند.

مراد علی سالار احمدی

مراد علی سالار احمدی در روز 20 مردادماه به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان تربت جام از دنیا رفت. این هنرمند متولد سال ۱۳۱۳ و اولین خواننده‌ای بود که مقام نوایی با صدای او ثبت و ضبط شد. سالار احمدی از نسل خوانندگان قدیم تربت جام و حافظ و میراث‌دار مقام‌ها و نغمه‌های دیرین منطقه شرق خراسان بود. وی همچنین با استادان بزرگی چون زنده یاد نظر محمد سلیمانی، زنده یاد نور محمد درپور، زنده یاد غلامعلی پور عطایی، زنده یاد ذوالفقار عسکریان، سرور احمدی، همراهی و همخوانی کرده بود. آخرین اجرای او در سال ۱۳۹۲ با همراهی ذوالفقار عسگریان و غلامحسین غفاری در فستیوال آینه‌دار ضبط و منتشر شده است.

حسن عبدالله‌زاده

استاد حسن عبدالله‌زاده نوازنده پیشکسوت سرنا در روز 3 شهریورماه به دلیل بیماری سرطان ریه دار فانی را وداع گفت. حسن عبدالله‌زاده در سال ۱۳۰۴ در شهر بیدخت از توابع شهرستان گناباد به دنیا آمد و از ۱۵ سالگی نواختن سازهای سرنا، نی و دوسازه را آغاز کرد.

پیتر سلیمانی‌پور

پیتر سلیمانی‌پور، نوازنده سازهای بادی عصر یکشنبه ۱۸ شهریور در سن ۵۰ سالگی درگذشت. زنده‌یاد سلیمانی‌پور در سال ۱۳۴۷ در تهران متولد شده بود. وی از ۱۰ سالگی به‌ صورت خودآموز شروع به فراگیری سازهای بادی، گیتار، گیتارباس، پرکاشن و اصول آهنگ‌سازی کرد. از میان فعالیت‌های او طی سال‌های اخیر می‌توان به آهنگسازی برای فیلم و ساخت بیش از ۱۵۰ قطعه موسیقی و ضبط شماری از آن‌ها اشاره کرد.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 اسفند 1397 - 01:48

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اجرای آهنگساز برنده اسکار در تهران و برگزاری اولین کنسرت خیابانی / موسیقی ایران در سالی که گذشت (1) | موسیقی ما