برنامه یاد بعضی نفرات
 
به رهبری «نصیر حیدریان» ارکستر رتوریک روی صحنه رفت
در غمِ دوری از وطن
موسیقی ما - اركستر رتوریك به رهبری «نصیر حیدریان» شب گذشته قطعاتی از آهنگ سازان جهان و ایران را اجرا کرد که از جمله‌ی آن می‌توان به اجرای قطعه‌ی  sinfonietta in a minor اثر شاهین فرهت اشاره کرد که آهنگساز حدود ده سال پیش، زمانی كه دور از وطن بوده، آن را نوشته است. این در حالی بود که «حیدریان» در سخنانی کوتاه بیان کرد: «این بچه‌ها برای دانه به دانه این نت‌ها از صبح تا شب زحمت كشیدند. من شاهد بودم كه این نوازندگان چقدر برای اركستر زحمت می‌كشد.» از آن طرف بعد از صحبت‌های حیدریان كه رهبر مهمان اركستر بود، رضا مریوند، رهبر اركستر از طرف نوازندگان، سردیس حیدریان را به عنوان هدیه  تقدیم او كردند.

دیورتیمنتو در دی ماژور، نخستین قطعه­ای بود كه توسط اركستر رتوریك به رهبری نصیر حیدریان، رهبر میهمان اركستر اجرا شد. این قطعه كه یكی از فرم‌های موسیقی كلاسیك است، ساخته موتسارت، آهنگساز دوره كلاسیک قرن هجدهم اهل زالتسبورگ اتریش، یكی از مهمترین مراكز هنری این كشور است. بنابر گفته بسیاری از اساتید موسیقی كلاسیك، این قطعه یكی از سخت­ترین قطعات برای اجراست. این نكته را حیدریان بعد از پایان این قطعه عنوان داشت و اظهار كرد: « قطعه­ای كه اركستر اجرا كرد، یكی از دشوارترین قطعاتی­ست كه موتسارت نوشته و شما مشاهده كردید كه اركستر این قطعه را به چه زیبایی اجرا كرد.»‌

دومین قطعه كه توسط اعضای جوان اركستر رتوریك اجرا شد، adagio  اثر ساموئل آزبون باربر، آهنگ ساز مطرح قرن بیستم آمریكایی بود. او اهل وستچستر آمریكاست كه در نیویورك درگذشت. آداجیو قطعه­ای برای اركستر ساز‌های زهی و از اولین كوارتت‌های زهی اوست. او در ژانویه هزار و نهصد و سی و هشت قطعه را برای آرتورو توسكانینی، رهبر اركستر نامدار ایتالیایی فرستاد. توسكانینی پارتیتور را بدون هیچ اظهار نظری پس فرستاد كه موجب دلگیری باربر شد. متعاقباً توسكانینی به واسطه یك دوست به اطلاع باربر رساند كه فكر اجرای قطعه را در سر می‌پروراند و نت‌ها را برگردانده، چرا كه آن را از حفظ شده است. اولین اجرایی توسكانینی به همراه اركستر سمفونیك mbc در پنج نوامبر هزار و نهصد و سی و هشت از رادیو پخش شد.
سومین قطعه،  st. paul's suite اثری برای اركستر از آهنگساز انگلیسی، گوستاو هولست بود. این قطعه در سال هزار و نهصد و دوازده میلادی تصنیف شد، ولی به دلیل تغییراتی كه بعد‌ها در آن داده شد، تا سال هزار و نهصد و بیست و دوی میلادی منتشر نشد. نام این قطعه از مدرسه دخترانه سینت پل در بریتانیا گرفته شده كه هولست از هزار و نهصد و پنج تا هزار و نهصد و سی و چهار در آنجا مدیر موسیقی بود. هولست این سوئیت را به پاس استودیو آكوستیكی كه مدرسه برایش ساخته بود، تصنیف كرد.
   
بعد از تنفس كوتاه، بخش دوم كنسرت اركستر رتوریك با اجرای قطعه variations on a theme by tchaikovsky  اثر آنتون آرنسكی، آهنگ ساز قرن نوزدهم روس آغاز شد. بعد از این قطعه، اركستر cavalleria rusticana intermezzo  روستایی سلحشور، اثر پیترو ماسكانی، آهنگ ساز كلاسیك اپرای اهل ایتالیا را اجرا كرد. ماسكانی این قطعه را در سال هزار و هشتصد و نود تصنیف كرد كه یكی از شور انگیزترین شاهكار‌های تاریخ اپرا به شمار می‌رود.

در پایان، اركستر بخشی از موسیقی سامسون و دلیله، اثر سنسان را به عنوان قطعه بیز اجرا كرد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 بهمن 1397 - 13:13

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود در غمِ دوری از وطن | موسیقی ما