برنامه یاد بعضی نفرات
 
وحید تاج دومین اجرای خود را در جشنواره‌ی موسیقی اجرا کرد
ادای احترام به شجریان و مشکاتیان
موسیقی ما -  شب گذشته گروه موسیقی «آهنگ» به سرپرستی «مهرداد ناصحی» و خوانندگی «وحید تاج» به اجرای قطعات و ساز و آوازهایی در قالب موسیقی ردیفی دستگاهی پرداخت.

قطعه بی‌کلام «سر سودا» با آهنگسازی مهرداد ناصحی بخش آغازین این اجرا بود. در ادامه نوبت به اجرای ساز و آوازی در دستگاه شور با اجرای تار شهاب آذین‌مهر و آواز وحید تاج رسید. در این بخش جواب آوازهای ملیح و اندازه آذین مهر فضا را برای ارائه آواز با صدای تاج کاملا هموار کرده بود. تصنیف «کنج تنهایی» بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج با آهنگسازی مهرداد ناصحی به اجرا درآمد. بعد از آن نوبت به «چوپانی» که از ساخته زنده یاد پرویز مشکاتیان است رسید؛ چهارمضرابی شنیدنی که مورد توجه تماشارگران اجرا قرار گرفت.

دومین ساز و آواز این کنسرت با همراهی مهرداد ناصحی نوازنده کمانچه و وحید تاج شور (با اشارات فراوان به دشتی) ارائه شد. «هفت دریا» دومین تصنیف این اجرا هم از ساخته‌های مهرداد ناصحی بود بر روی شعری از حافظ که به نظر به لحاظ تلفیق شعر و موسیقی و ارتباط حسی میان ملودی و کلام خالی از اشکال نبود.

در بخش دوم «مطرب مجلس» را شاید بتوان نقطه اوج اجرای ناصحی و گروهش در ایوان شمس دانست. اثری از رضا محجوبی که علاوه بر هماهنگی بالای نوازندگان در اجرای آن، حال و هوای نوستالژیک و خاطرهانگیزی برای مخاطبان در ایوان شمس تداعی می‌کرد.

نوبت به ساز و آواز سوم این اجرا رسید که در آن جمشید صفرزاده با ساز سنتور وحید تاج را همراهی می‌کرد. ساز و آواز در ابوعطا پیریزی شده بود اما علاوه بر بازگشت به شور، مطابق سیر کلی اجرا به دشتی هم اشاره می‌کرد.

تصنیف «شهیری» و شیدایی (با شعری از حافظ در شور و دشتی) از دیگر بخش‌های این جشنواره بود. «سیه چشم» سومین تصنیف بخش دوم از اجرای گروه آهنگ بود که باز هم در شور و دشتی ارائه شد با این تفاوت که این بار اشاره‌های وحید تاج به لحن خراسانی محمدرضا شجریان در آلبوم شب سکوت کویر به وضوح شنیده می‌شد. آهنگسازی این قطعه را مهرداد ناصحی انجام داده بود. در ادامه امین دادوری و کامران یعقوبی دو نوازی دف و تنبک را ارائه دادند؛ بخشی از اجرا که عامه پسندتر بود و تشویق‌های حاضران در سالن را در پی داشت و نوبت به اجرای آخرین تصنیف رسید. زبان گنگ با شعری از ه.ا.سایه و آهنگسازی مهرداد ناصحی. بعد از اجرای این اثر وحید تاج ضمن تشکر از حضور تماشاگران در ایوان شمس گفت: بسیار از شما ممنونم زیرا در شرایطی که بسیاری از هنرمندان فعال در عرصه موسیقی اصیل از وضع موجود دلسرد شدهاند شما نشان دادید هنوز هم می‌شود مردم را پای ساز و آواز و شعر حافظ و سعدی نشاند.

تاج افزود: «به عنوان حسن ختام برنامه قطعه اشک مهتاب را برای ادای احترام به استاد محمدرضا شجریان اجرا می‌کنیم.»

اشک مهتاب تصنیفی در مایه دشتی است که شعر آن را سیاوش کسرایی سروده و آهنگسازیاش را حسن یوسف زمانی به عهده داشته است. در اجرای اصلی اثر، ارکستر بزرگ حضور دارد. تصنیفی در درجه بالای زیبایی در دشتی که در اجرای گروه آهنگ با تنظیمی‌ مناسب سازبندی گروه ارائه شد.
تاریخ انتشار : شنبه 27 بهمن 1397 - 12:35

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ادای احترام به شجریان و مشکاتیان | موسیقی ما