برنامه یاد بعضی نفرات
 
در بخش نواحی جشنواره‌ی موسیقی چه می‌گذرد؟
از نواختنِ دوتارِ «محمد درپور» تا پایکوبی سیستانی‌ها
موسیقی ما - «محمدفاروق درپور» -خواننده گروه موسیقی« انوار تربت جام»- همراه با ساز پدرش، مرحوم استاد نورمحمد درپور در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرد. این خواننده جوان گروهش قطعه «خوش آمد مهمان» را که تاکنون اجرا نکرده بودند، اجرا کرد تا یاد پدر و این استاد آوازهای عرفانی خراسان را زنده نگه دارد.

گروه موسیقی عرفانی «انوار تربت جام» با اجرای دو نوجوان این منطقه، مهدیس ابراهیمیان و متین درپور شروع شد. مبین درپور در چهار سال گذشته منتخب جشنواره جوان شده است. مهدیس ابراهیمیان نیز در آخرین جشنواره جوان و در گروه الف اول شد. این گروه که موسیقی عرفانی در مدح خداوند، پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین را اجرا می‌کنند، این بار متفاوت‌تر و با شادیانه‌های منطقه تربت جام به صحنه آمدند و اشعاری از حافظ، قاضی جلاالدین فقهی سلجوقی از شاعران معاصر تربت جام و سیدای کروخی؛ خلیفه غلامعلی تیموری عبدالرحمان جامی را اجرا کردند.

پادایرگی تربت جام، قطعه کوچه باغی با پیش‌درآمد مشق پلتان و دو بیتی خوانی از دیگر اجراهای گروه «انوار جام» در اولین سانس از دومین روز جشنواره موسیقی فجر و در سالن سوره حوزه هنری بود.

محمد فاروق درپور درباره بخش موسیقی اقوام در جشنواره فجر گفت:«ما در سال‌های گذشته هم با مرحوم پدرم استاد درپور در این جشنواره حضور داشتیم. اجرای موسیقی اقوام در پایتخت به معرفی موسیقی یک منطقه و بهتر معرفی شدن هنرمندان آن کمک می‌کند.»

محمد حسین درپور(خواننده و نوازنده دو تار)، ابراهیم تیموری (خواننده)، مصطفی تیموری (نوازنده دوتار)، عبدالله درپور(نوازنده دوتار، دف و دایره)، مهدیس ابراهیمیان(نوازنده دوتار)، مبین درپور (خواننده) به سرپرستی محمد فاروق درپور از اعضای این گروه بودند.

محمد فاروق درپور؛ خواننده و نوازنده دوتار سابقه اجرا در کشورهای بسیاری از جمله آمریکا، آلمان و  تاجیکستان را دارد.

استقبال مردم از پایکوبی سیستانی‌ها

پایکوبی و اجرای گروه موسیقی «هامون سیستان» که لباس‌هایشان با هنر دست زنان این منطقه و جلیقه‌های آینه دوزی شده طراحی شده بود، مورد توجه مخاطبان دومین شب جشنواره موسیقی فجر قرار گرفت.

در این برنامه قطعاتی از موسیقی اصیل سیستانی به همراه دونلی نوازی، چاپ سیستانی و دو چوبه (رقص‌های سیستانی) با دهل و سرنا اجرا شد. در این برنامه شعرهایی از علی صالحی، رییس الذاکرین و عباس باقری و قطعاتی از جمله «گل و گنجینه»، «یارخدا، خدا ناله و زاری نکن»،  «گل گندم»، «بی بی گل عروس»، «اولنگ اولنگ جان»، «یار جانی، دوباره بر نمی‌گرده جوانی» و «گل بر سر شاخ آیینه نشونه» اجرا شد.

حبیب الله قادر آتشگر؛ سرپرست گروه موسیقی  «سیستان‌هامون» معتقد است اجراهای موسیقی اقوام در شهرهای مختلف و حضور هنرمندان در برنامه‌هایی از جمله جشنواره موسیقی فجر موجب معرفی موسیقی مناطق مختلف ایرانی و دلگرمی‌ هنرمندان این حوزه می‌شود.

این هنرمند نشان درجه دو هنری موسیقی را دارد و در چندین اجرای جشنواره فجر شرکت کرده است. او همچنین سازنده سازهای سرنا و دهل است. آتشگر همچنین تجربه اجرا در کشورهای بسیاری از جمله مالزی، ترکیه، یونان، هندوستان، روسیه و پاکستان را دارد.

حبیب الله قادر آتشگر؛ سرپرست گروه (خواننده و نوازنده قیچک و دهل)، علی قادر آتشگر (نوازنده دونلی)، بهمن قادر آتشگر (نوازنده دوهل)، ابراهیم براهویی(نوازنده تنبور)، محمد محب زهی(نوازنده رباب)، محمد حداد سر پژوه (چاپ سیستانی)، محمود قادر آتشگر (چاپ سیستانی) اعضای گروه  «هامون سیستان» را تشکیل می‌دادند.

علی ترابی؛ مدیر کل دفتر موسیقی و علی ثابت نیا؛ مدیر عامل انجمن موسیقی این اجرا را از نزدیک دیدند.
تاریخ انتشار : جمعه 26 بهمن 1397 - 15:52

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از نواختنِ دوتارِ «محمد درپور» تا پایکوبی سیستانی‌ها | موسیقی ما