برنامه یاد بعضی نفرات
 
کنسرت پژوهشی گیتار کلاسیک در تالار رودکی برگزار شد
«سیمون آیوازیان» برای همیشه با صحنه خداحافظی کرد
موسیقی ما- «شصت و یک سال قبل با گیتار کلاسیک آشنا شدم و چهل و یک سال پیش اولین اجرای صحنه‌ای خود را تجربه کردم؛ اما امشب قصد دارم برای همیشه با صحنه خداحافظی کنم و بسیار مایلم در آخرین حضور خود بر روی صحنه توصیه‌هایی به جوانان داشته باشم. جوانان هرگز نباید بزرگان موسیقی و اولین‌ها را در عرصه موسیقی فراموش کنند؛ چون به‌خاطر حضور و تاثیر آنها بود که گیتار کلاسیک به بالندگی امروز خود رسیده است.»

اینها را «سیمون آیوازیان» -نوازنده و استاد پیشکسوت گیتار کلاسیک ایران- شب گذشته در اجرای پژوهشی خود در تالار رودکی بیان کرد. او درباره‌ی تاریخ ساخت گیتار از زمان رنسانس تا تکامل آن در قرن نوزدهم و نحوه صدادهی آن‌ها با توجه به ساختار ساز و دوره‌های مختلف موسیقی و همچنین تاثیر موسیقی رنسانس در دوره‌های بعد یعنی باروک و کلاسیک و رمانتیک و مدرن توضیحاتی را بیان کرد؛ این گروه به همین منظور رپرتواری را آماده کرده بودند که از رنسانس تا دوران معاصر را در خود جای داده بود.

«بابک‌ولی‌پور» نیز قطعاتی از دوره رنسانس را اجرا کرد و سوئیت برای چلو شماره یک باخ را اجرا کرد. 

بعد از آن «آیوازیان» به جوانان توصیه کرد که دنبال متد آموزشی مدون نباشند و سعی کنند بیشتراز  اتودهای کارکاسی و جولیانی برای کسب مهارت در نوازندگی استفاده کنند: «تاریخ تدریس گیتار کلاسیک در ایران از سال 1953 توسط «لورِئا گیلار» و همسرش «کارمن» پایه گذاری شد؛ من در آن دوران بسیار جوان بودم و قدرت مالی شرکت در کلاس‌های گیلار که معلمی بود با شهریه بسیار گران را نداشتم. در ده سال نخست پس از انقلاب من در فرانسه مشغول تحصیل در رشته دکترا بودم و پس از بازگشتم به ایران اوضاع نوازندگی گیتار کلاسیک را بسیار اسفناک دیدم. و تلاش خود را برای بهبود این وضعیت به کار بستم تا انکه موفق شدم در سال‌های 1371 و 1372 اجراهایی را با هماهنگی معاونت هنری وزارت ارشاد برای شناساندن گیتار کلاسیک به مردم و جامعه آن روز ایران به‌روی صحنه ببرم. در آن دوران شرایط موسیقی در ایران دوران بسیار سختی را سپری می کرد و من به معاونت هنری پیشنهاد دادم برای حضور این اجراها از جامعه روحانیت چند نفر را دعوت کند تا خودشان از نزدیک با این فضا اشنا بشوند.»

پس از آن آیوازیان و ولی‌پور، آن قطعاتی از آثار بزرگان گیتار کلاسیک جهان نظیر « دامیلانو»، «لوئیس ناوارز»، «مائورو جولیانی»،«تاره گا» و چند هنرمند دیگر اجرا شد.
 
تاریخ انتشار : جمعه 26 بهمن 1397 - 15:05

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «سیمون آیوازیان» برای همیشه با صحنه خداحافظی کرد | موسیقی ما