برنامه یاد بعضی نفرات
 
گذری از موسیقی کلاسیک همراه با پیانیست ارمنی
موسیقی ما - سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روز چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه در تالار رودکی با تک‌نوازی پیانو توسط آرپینه ایسرائیلیان آغاز شد.

در سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر توجه خاصی به حضور موسیقیدانان برجسته شده و اجراهای ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است. از جمله این افراد آرپینه ایسرائیلیان، نوازنده اهل ارمنستان است که به مدت 12 سال در رشته نوازندگی پیانو در مدرسه موسیقی چایکوفسکی به تحصیل پرداخت. او از سال 1996 فعالیت حرفه‌ای نوازندگی را در ارکستر سازهای زهی ایروان آغاز کرد و از سال 2000 هم‌زمان در گروه تک‌نوازان موسیقی معاصر به رهبری زاون وارتانیان به اجرای آثار موسیقی مدرن پرداخت.

ایسرائیلیان اجرای خود را در جشنواره موسیقی فجر با قطعه "بالاد شماره ۱ درسل مینور" اثر فردریک شوپن آغاز کرد.این قطعه پرهیجان مقدمه‌ای برای اجرای اثری از کلود دبوسی با نام "سری اول تصاویر" بود که در دو بخش به اجرا درآمد. بخش اول با نام انعکاس در آب شروعی آرام داشت که با ضربات ملایم بر کلاویه ها همراه بود، اما بخش دوم با نام حرکت اجرایی پرهیجان داشت که با حرکات سریع دستان نوازنده بر روی پیانو همراه بود.

در ادامه قطعه‌ای از فردریک شوپن با نام "اسکرتسو شماره ۱ در سی مینور" اجرا شد. فضای آرام و خیال‌انگیز این قطعه با ضربه‌های ناگهانی و محکم بر روی کلاویه ها شکسته شده و در ادامه با اجرای مداوم نت‌ها با سرعت بالا همراه بود.

بخش دوم برنامه با قطعه "دوازده آهنگ" اثر پییر بولز آغاز شد. چند نت آرام مقدمه‌ای برای ضربات سنگین و مداوم بر کلاویه ها بود که تکرار آن‌ها فضایی ملتهب را ایجاد کرد. پس از آن دوباره آرامشی برقرار شد که با سکوت‌های طولانی همراه بود اما گهگاه این آرامش با ضربه‌های محکم درهم می‌شکست. به‌مرور این فضای آرام با توالی نت‌های قوی تغییر کرد و فضایی نگران‌کننده و ملتهب به وجود آمد که در پس هر سکوت طولانی مخاطب در انتظار اتفاقی ناراحت‌کننده بود. سرانجام این قطعه با نت‌های سنگین و طنین سهمگین آن‌ها به پایان رسید.

بخش بعدی برنامه اجرای قطعه "سرودها" اثر مارتون ایسرائیلیان بود. در این قصه احساسات متناقضی به تصویر کشیده شد و لحظاتی سرشار از آرامش و اضطراب از پی هم شکل گرفت. این قطعه در ادامه به فضایی اندوهناک رسید و بار دیگر فراز و نشیب زیادی در آن ایجاد شد و در فضایی پرشور و طغیانگر ادامه پیدا کرد. با رسیدن به لحظات پایانی این قطعه، تکرار مداوم یک نت باعث ایجاد صدایی مانند تپش قلب شد که به مرور این ضربات سنگین‌تر و با فاصله بیشتر شده و سرانجام از حرکت باز ایستاد و به سکوت رسید.

آخرین قطعه‌ای که در این برنامه اجرا شد "جزیره شادی" اثر کلود دبوسی بود و اجرای آرپینه ایسرائیلیان در میان تشویق‌های تماشاگران به پایان رسید. از نکات قابل توجه در اجرای او نمایش احساسات نوازنده در بدن و صورت او بود به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسید نوازنده کاملا با موسیقی و ساز خود همراه شده است. ایسرائلیان بیشتر قطعات را بدون استفاده از نت و با تمرکز فراوان به اجرا درآورد.

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر تا 30 بهمن ماه ادامه دارد.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 بهمن 1397 - 16:45

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گذری از موسیقی کلاسیک همراه با پیانیست ارمنی | موسیقی ما