برنامه یاد بعضی نفرات
 
آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر تدوین شد
موسیقی ما - نشست خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور شاهین فرهت دبیر هنری، شهرام صارمی دبیر اجرایی، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیر بهاری مدیر روابط عمومی جشنواره در تالار وحدت تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، رضایت خود را از نحوه پیشرفت اقدامات مربوط به جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر اعلام و عنوان کرد: تمامی کارهای مربوط به جشنواره به خوبی انجام شده و هم اکنون گروه و هنرمندان مختلف در حال تمرین برای اجرای نهایی آثار هستند.
وی افزود: از این که کارها بر اساس موضوع جشنواره به همان صورتی که مد نظر من بوده پیش رفته است، خوشحالم. ما تقریبا به آنچه مد نظر بوده رسیده ایم.

** تخصص و کیفیت ملاک اصلی هیات گزینش
فرهت در باره گزینش آثار راه یافته به جشنواره گفت: در هیات انتخاب آثار ما از وجود هنرمندان متخصص در ژانرهای مختلف استفاده کردیم و از هر ژانری متخصص داشتیم. با توجه به اینکه تم اصلی جشنواره اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود، طبیعی است که تمرکز ما بر روی این نکته معطوف شده باشد.
وی افزود: در این جشنواره آثار آهنگسازان ایرانی از نسلهای مختلف اجرا خواهد شد که این امر در تاریخ موسیقی ایران بی سابقه بوده است. ما در این دوره از جشنواره شاهد حضور هنرمندانی هستیم که برای نخستین بار در جشنواره حضور پیدا کرده اند و این موضوع می‌تواند به عنوان یکی از نکات مثبت جشنواره مورد توجه قرار گیرد. فرهت همچنین از نحوه انتخاب هیات انتخاب نبز ابراز رضایت کرد.

** استثنایی به اسم موسیقی پاپ
علی ترابی نیز در این نشست توضیح داد: ما جز بخش موسیقی پاپ که یک سری شاخصه‌های دیگر برای انتخاب آن لحاظ شد، همه آثار و گروه ها را از سوی هیات انتخاب در جدول جشنواره گنجاندیم. به عبارتی حتی یک نفر از هنرمندان را نمی‌توان یافت که خارج از مسیر هیات انتخاب وارد جشنواره شده باشد.

**حذف جایزه باربد؛ معمایی بی جواب
شاهین فرهت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا جایزه باربد از جشنواره سی و چهارم حذف شده است، گفت: من به این دلیل وارد جشنواره سی و چهارم شدم که بتوانیم آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کنیم، ضمن اینکه هر جشنواره برای انتخاب بخش‌ها مختار است. هر جشنواره ای می‌تواند با رویدادهای دیگر متفاوت باشد.
وی همچنین با بیان این که در جریان جایزه باربد نبوده که بخواهد درباره آن تصمیم‌گیری کند، در مورد حذف این بخش ابراز بی‌اطلاعی کرد.
ترابی نیز در مورد حذف جایزه باربد، ارتباط آن را با مسائل مالی به کلی رد کرد و با اشاره به جریان روز موسیقی دنیا گفت: در موسیقی استانداردهایی در سطح دنیا داریم که بحث رقابت در آن‌ها اساسا منتفی است.
وی خاطرنشان کرد: قرار نیست وزارت ارشاد بمثابه یک نهاد دولتی به رقابت با بخش خصوصی بپردازد و جشنواره را رقابتی کند. وقتی بخش خصوصی به درستی می تواند در عرصه رقابت فعالیت کند بهتر است دولت از این جریان حمایت کند تا اینکه به عنوان رقیب وارد میدان شود. در نهایت اهالی رسانه در باره حذف جایزه باربد از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به پاسخ قانع کننده‌ای نرسیدند.

**84 عدد مقدس ما نیست
دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر در باره حضور نداشتن گروه‌های ویژه موسیقی بانوان در مهم‌ترین رویداد موسیقیایی کشور، گفت: چند گروه موسیقی بانوان برای حضور در جشنواره طبق فراخوان اعلام آمادگی کرده بودند که متاسفانه از سوی هیات انتخاب مورد پذیرش قرار نگرفتند.
صارمی در باره اینکه آیا بهتر نبود تعداد اجراها از 84 اجرا کمتر می‌شد اما کیفیت اجراها بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت، گفت: عدد 84 برای ما مقدس نیست و ما با هر هنرمندی که شما نام او را در حوزه موسیقی شنیده باشید شخصا مذاکره کردیم اما بعضی از تمایلی برای حضور در جشنواره نداشتند.
وی در باره صدور فراخوان شرکت در جشنواره موسیقی فجر گفت: تمام اجراهای جشنواره نمی‌تواند بر اساس فراخوان تنظیم شود. این تصور که تمام گروه‌ها با فراخوان وارد جشنواره شده اند، نادرست است.
صارمی افزود: حضور دوستانی که بدون در نظر گرفتن فراخوان در جشنواره حاضر شدند بر اساس تصمیم جمعی شورای انتخاب آثار صورت گرفته است.

** جشنواره‌ای که پس از سی و سه دوره دارای آیین نامه شد
ترابی در ادامه این نشست نسبت به نبود بخش رقابتی در جشنواره گفت: در جشنواره‌های دوره قبل به ویژه در سه دوره پیشین، اصلا آیین نامه ای وجود نداشت و امروز بسیار خوشحالم که جشنواره آیین نامه دارد. هرچند که در آیین‌نامه جشنواره هیچ اشاره ای به موضوع جایزه نشده است و من تعجب می کنم که چطور در دوره های گذشته این حساسیت برای فقدان بخش رقابتی وجود نداشت.
وی درباره معیارهای بخش موسیقی پاپ جشنواره توضیح داد: بخش موسیقی پاپ امسال بخش مردمی جشنواره موسیقی فجر است که توانسته مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. ما جز از این فاکتور و اولویت حضور خوانندگان در ایران، حساسیت دیگری برای برگزاری این بخش نداشتیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وی گفته‌ها در مورد « فشار دفتر موسیقی برای شرکت گروه های پاپ» را رد و اذعان کرد: در حوزه دستمزدها، مبالغ کمتری به گروه‌های این بخش پرداخت خواهد شد.

** آیین‌نامه دموکراتیک و بازنگری دو سالانه
ترابی روند تدوین آیین نامه جشنواره موسیقی فجر را «کاملا دموکراتیک» خواند و گفت: در زمانی که من در دفتر موسیقی نبودم، فراخوانی از سوی مدیریت منتشر و از هنرمندان خواسته شده بود نسبت به ارایه پیشنهادات خود در باره آیین‌نامه اعلام نظر کنند که متاسفانه استقبال چندانی از این موضوع نشد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: سپس تصمیم ما بر آن شد که بصورت شورایی کار تدوین آیین‌نامه را که قبلا قرار بود به صورت اساسنامه تدوین شود، آغاز کنیم. در زمان حضورم در سمت مشاوره مطالعات معاونت هنری وزارت ارشاد این آیین‌نامه بارها و بارها مورد مطالعه و سنجش قرار گرفت و در نهایت توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.
وی افزود: در بندی از آیین‌نامه عنوان شده که این سند بعد از 2 سال قابل بازنگری است پس مطمئن باشید مبنای تدوین آیین نامه به هیچ عنوان سلیقه ای نبوده است.



** برنامه‌های ویژه چهل سالگی انقلاب
شهرام صارمی در ادامه این نشست به برنامه‌های ستاد جشنواره برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اجرای شادیانه‌های موسیقی اقوام ایران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سالن حوزه هنری، برگزاری یک نشست پژوهشی با موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در رادیو گفتگو، اجرای قطعات انقلابی به خوانندگی اسفندیار قره باغی توسط ارکستر ملی، اجرای چند قطعه ملی میهنی و برگزاری جشنواره موسیقی فجر استانی در هفت استان از جمله برنامه‌هایی است که برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده شده است.

** انصراف قبل از حضور معنا ندارد
صارمی در ادامه این نشست به بحثی که این روزها در باره انصراف بسیاری از هنرمندان از حضور در جشنواره موسیقی فجر در خلال گفتگوها مطرح و گاه در جراید هم منتشر می‌شود اشاره کرد و گفت: برخی از حضور در یکی از گروه های شرکت کننده انصراف دادند چون از نظر قانونی امکان حضور در دو گروه را نداشتند. برخی از دوستان هم در حالی از انصراف سخن می‌گویند که اصولا قرار نبوده در جشنواره حضور داشته باشند.
وی با بیان این که تا زمانی که قراری برای حضور برخی از هنرمندان در جشنواره نبوده، مبحث انصراف موضوعیتی ندارد، گفت:اساسا انصراف قبل از حضور بی‌معناست.

** سخن های اصلی باشد برای بعد از جشنواره
دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز در پاسخ به حضور کمرنگش در این نشست رسانه ای گفت: فراموش نشود که من دبیر هنری این جشنواره هستم و طبیعتا اگر سوالی در باره موسیقی و کیفیت گروه ها مطرح می شد من پاسخ می‌دادم که متاسفانه سوالی در این باره مطرح نشد.
فرهت افزود: خوشحالم اعلام کنم در حالی که سولیست‌ها و ارکسترهای ما بیشتر به اجرای آثار آهنگسازان جهانی تمایل دارند در این جشنواره ما از چهار نسل آهنگسازی در تاریخ موسیقی ایران اجرا خواهیم داشت.
وی در خاتمه افزود: تا اثری شنیده نشود در باره آن نمی‌توان اظهار نظر کرد پس بهتر می‌دانم سخنان مرا در نشستی شبیه این نشست و در پایان جشنواره بشنوید.
منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 بهمن 1397 - 01:51

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر تدوین شد | موسیقی ما