برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور کیهان کلهر و علی‌اکبر مرادی
«خانه هوره» به منظور ضبط و جمع‌آوری اصیل‌ترین موسیقی مردمان کُرد زبان افتتاح شد
موسیقی ما - «خانه هوره» با حضور اساتیدی چون کیهان کلهر، علی‌اکبر مرادی، سید قلی کشاورز و فرزندان استاد علی نظرمنوچهری و همچنین خسرو تمری -رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آباد غرب- در این شهرستان افتتاح شد. در صورت تامینِ بودجه، قرار است آثار هنرمندان و اساتید هوره در تمام مناطق کُردزبان ضبط و جمع‌آوری شود.

«هوره» یکی از ابتدایی‌ترین و اصیل‌ترین موسیقی مردمان کُرد زبان است که به ویژه در میان ایل کلهر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. برخی قدمت هوره را به دوران زرتشت پیامبر نسبت داده‌اند. عمده موارد استفاده این نوع موسیقی در میان کُردزبانان در مراسم شادی بوده است، این نوع موسیقی عمدتا مضمون و محتوایی مذهبی داشته و اشعار آن نیایش گونه بوده و در سال‌های بعد داستان‌های عاشقانه هم دستمایه اشعار این نوع موسیقی قرار گرفت.

در مراسمِ افتتاحِ این خانه، «کیهان کلهر» به زبان کردی سخن گفت و «علی‌اکبر مرادی» نیز به این مساله اشاره داشت که باید تلاش کرد تا تاریخچه این هنر را به درستی بشناسیم و نسبت به معرفی بزرگان این حوزه و گردآوری آثار آنها اقدام کنیم: «یکی از اهداف خانه هوره مقابله با فرهنگی است که از طریق ماهواره تبلیغ می شود و در این میان این هنر می‌تواند به هویت یابی فرهنگی و منطقه‌ای ما کمک کند.»

او ادامه داد:‌ «با توجه ویژگی‌های فرهنگی و قومیتی و مذهبی شهرستان اسلام آباد غرب  باید بستری فراهم کرد تا هوره به عنوان عامل وحدت بخش باشد و طوری برنامه ریزی کرد تا همه اقوام و جریانات بدون اغراض خاص در کمال وحدت به فعالیت در خانه هوره بپردازند.»
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 دی 1397 - 13:42

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «خانه هوره» به منظور ضبط و جمع‌آوری اصیل‌ترین موسیقی مردمان کُرد زبان افتتاح شد | موسیقی ما