برنامه یاد بعضی نفرات
 
با بداهه‌‌نوازی و بداهه‌خوانی کیوان ساکت و فاضل جمشیدی
«شب شعر کوچه» یادمانی برای «فریدون مشیری» برگزار می‌شود
موسیقی ما – «شب شعر کوچه» با سخن‌رانی شمس لنگرودی، بهار مشیری و علی دهباشی و بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی «کیوان ساکت» و «فاضل جمشیدی» امروز در خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.  

نيم قرن پيش مرحوم امير جاهد نخستين كسي بود كه روي شعرهاي مشيري آهنگ ساخت. از جمله ترانه «در ملك ايران» با صداي قمرالملوک وزيري اجرا شد و از آن زمان تا امروز بيش از 27 آهنگ روي سروده‌هاي مشيري ساخته شده يا اجرا شده‌اند که از جمله‌ی آن می‌توان به پياله را پر كن، بهارم دخترم، بوي باران، آخرين جرعه، دلاويزترين، از نگاه ياران، كوچه، آخرين جرعه‌هاي تهي و ... اشاره کرد.

«مشیری» توجه خاصی به موسیقی ایرانی داشت و در پی همین دلبستگی طی سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ عضویت شورای موسیقی و شعر رادیو را پذیرفت و در کنار هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی و عماد خراسانی سهمی بسزا در پیوند دادن شعر با موسیقی، و غنی ساختن برنامه گل‌های تازه در رادیو ایران در آن سال‌ها داشت. علاقه به موسیقی در مشیری به گونه‌ای بوده ‌است که هر بارسازی نواخته می‌شده مایه آن را می‌گفته، مایه‌شناسی‌اش را می‌دانسته، بلکه می‌گفته از چه ردیفی است و چه گوشه‌ای، و بارها شنیده شده که تشخیص او در مورد برجسته‌ترین قطعات موسیقی ایران کاملاً درست و همراه با دقت تخصصی بوده‌است.

معروفترین اثر وی شعر «کوچه» نام دارد که در اردیبهشت ۱۳۳۹ در مجله «روشنفکر» چاپ شد. این شعر از زیباترین و عاشقانه‌ترین شعرهای نو زبان فارسی است.
تاریخ انتشار : شنبه 29 دی 1397 - 12:13

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «شب شعر کوچه» یادمانی برای «فریدون مشیری» برگزار می‌شود | موسیقی ما