برنامه یاد بعضی نفرات
 
کنسرت موسیقی در همدان؛ کوه یخی که ذوب شد
موسیقی ما - هوا سردتر می شود و سرمای همدان استخوان سوزتر؛ اما در این سوز و سرما برخی کوه های یخ بر سرما غلبه کرده و آب می شوند و جایش را زیبایی و لطافت می گیرد.
یخ کنسرت موسیقی همدان در این سالها آنچنان در برودت نبودن، نخواستن و نتوانستن ها قطور شده بود که گویا هرگز میل آب شدن ندارد؛ یخی که حس سرمایش، هنرمندان و دوستداران هنر را هم از جنب و جوش انداخته بود.
موسیقی بود، مردم هم بودند، از قضا نیاز به موسیقی هم فراوان بود و تنها اراده ای برای پیوند اینها نبود که حالا هست؛ اراده ای که همچون خورشید بر این انجماد کبود تابید و زودتر از حد انتظار کنسرت های موسیقی را در عمق زمستان به گُل نشاند و حالا مردم هر شب دل و جانشان را به گرمای حنجره خوبهای موسیقی می سپارند و شب را به نیمه ... .

** همدان بی نصیب ترین شهر از کنسرت موسیقی
آری کنسرت های موسیقی در این کهن شهر هنردوست گل داده است؛ شهری که داشتن گلستانی از موسیقی های رنگارنگ آرزوی مردم بود؛ چراکه همدان بی نصیب ترین شهر کشور در آمار برگزاری کنسرت موسیقی بود و این فقر و نداری وقتی بیشتر نمایان می شود که می شنوی در استان گیلان هفته ای 16 کنسرت موسیقی پاپ اجرا می شود، سال گذشته در لرستان افزون بر 200 کنسرت برگزار شد و یا مردم هرمزگان 150 کنسرت پاپ را پارسال به تماشا نشسته اند.
همین نداشتن های ریز و درشت، مردم همدان را شاید به غمزده و دلمرده ترین مردمان ایران تبدیل کرده بود؛ نداشتن هایی که موسیقی یکی از آنها است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از همان نخستین روزهای ورودش به همدان برای برون رفت از این اوضاع نابسامان، نه در شعار بلکه در شعور و عمل در پی چاره ای بود؛ او چاره این افسردگی و دلمردگی را ایجاد فضاهای شاد و با نشاط می داند که مورد پسند همه اقشار مردم باشد.
علیرضا درویش نژاد می گوید: وقتی بخشی از جامعه به سمت ناامیدی می‌رود، از هر اقدامی هرچند کوچک برای نشاط ‌آفرینی و بازگرداندن امید به مردم باید تلاش کرد.
او به پشتوانه تجربه ای که اندوخته معتقد است کنسرت های موسیقی به لحاظ تنوع می تواند سلیقه های متفاوت را راضی نگه دارد و به همین سبب برگزاری این رویداد هنری که از وظایف ذاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هست در دستور کار قرار گرفته و با نظم خاصی اجرا می شود.
مردم به ویژه جوانان با استقبال پرشورشان نشان دادند که تشنه موسیقی هستند؛ این اشتیاق ما را هم برای ادامه راه مشتاق تر کرده و تا وقتی که مردم خواهان این رویداد هنری باشند خواسته هایشان را اجابت می کنیم.

** موسیقی عامل رونق اقتصاد هنر
اجرای کنسرت موسیقی افزون بر شادی و نشاط اجتماعی کارکردهای مثبت دیگری دارد که برای همدان بسیار مهم است و آن رونق اقتصادی است که این رویداد با خود می آورد.
درویش نژاد به این باور رسیده که رونق کنسرت های موسیقی در هر شهری به طور مستقیم و غیر مستقیم سرشار از سود و منفعت است؛ از عوامل تدارکات و اجرا تا تغذیه، اسکان و رفت و آمد گروه های هنری با خود برکت و روزی می آورند و مردم همدان باید اقتصاد هنر را باور کنند.
او به ابعاد روانشناختی قضیه هم اشاره می کند و تاکید می کند که اجرای کنسرت موسیقی در مردم همدان مطالبه ای انباشته شده بود و اکنون که فرصت مناسبی برای پاسخ به انبوه مطالبات محیا شده، نوبت هنرنمایی مردم است که چگونه از این ظرفیت بهره برداری کرده و سهم خود را هرچند اندک از شادی اجتماعی و رونق اقتصادی این رویداد بردارند؛ همه چیز به مردم بستگی دارد این گوی و این میدان!

** پاپ یا سنتی، زائقه مردم شرط است
اما آب شدن یخ کنسرت های موسیقی و اجرای 71 کنسرت پاپ و 31 سنتی در همدان گلایه هایی از سوی فعالان رشته موسیقی سنتی را برانگیخت.
مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی این گله مندی را اینگونه پاسخ داد: پاپ، سنتی و یا محلی، مردم متقاضی هرکدام باشند ما هم به تقاضایشان حرمت می نهیم.
او تاکید می کند: ما بسترهای لازم را متوازن و عادلانه فراهم کرده ایم، حق انتخاب با زائقه و سلیقه مردم است کدام را بپسنند پاپ یا سنتی؟
اما منصفانه باید بپذیریم که طیف جوان میل و کشش به سوی آهنگ های شاد و پرانرژی پاپ دارند و این را به خوبی از سالن‌های کنسرت‌ که به تسخیر جوانان درآمده و جای سوزن انداختن هم نیست، می توان متوجه شد.
درویش نژاد امیدوار است گروه های موسیقی سنتی و محلی بتوانند با تبلیغات مناسب و ارائه قطعات موسیقی جذاب در دل جوانان نفوذ کرده و مخاطبان بیشتری را جذب ساز و آواز اصیل ایرانی کنند.
منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 دی 1397 - 01:05

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کنسرت موسیقی در همدان؛ کوه یخی که ذوب شد | موسیقی ما