رهبر مهمان ارکستر ملی از تجربهی همکاریش با ارکستر ملی میگوید
وحید علیپور: «فریدون شهبازیان» رهبری بسیار عالی است
موسیقی ما - «ارکستر ملی ایران» با رهبری مهمان «وحید علی پور»، خوانندگی «رشید وطن دوست» و «یاشار احمدی» و مشاوره هنری «فریدون شهبازیان» 26 دی ماه در شب موسیقی آذربایجان به روی صحنه میرود. «علیپور» با اشاره به راهنماییهای «فریدون شهبازیان» رهبر ارکستر ملی ایران و مشاور هنری این رویداد، دربارهی این برنامه میگوید: «آقای شهبازیان با نظرات بسیار به جای خود کمکهای زیادی به بنده کردند. رهبری ایشان را در ارکستر ملی اولین بار در اجرای 29 آذرماه ارکستر دیدم و بسیار عالی بود. میتوان گفت تذکرات مفید ایشان و در عین حال رفاقت و دلسوزیشان بسیار خوب است ایشان برای ارکستر ملی بسیار ارزش قائل هستند و دقت نظر دارند.»
او در گفت و با روابط عمومی بنیاد رودکی از سابقه فعالیت هنری خود میگوید: «از ده سالگی موسیقی را در شهر اردبیل با ساز پیانو شروع کردم، بعد از آن برای ادامه تحصیل در حوزهی موسیقی به باکو رفتم و در رشته کُر یکسال تحصیل کردم و برای رهبری ارکستر سمفونیک و اپرا قبول شدم. در همان سال برای تشکیل ارکسترهای مختلف تلاش کردم و در اولین اقدام گروه کر کودکان را در آذربایجان تشکیل دادم. در سال دوم، ارکستر سمفونیک دانشگاه را به من واگذار کردند و تا سال چهارم تحصیل رهبر این ارکستر بودم و کنسرت های مختلفی در شهرهای آذربایجان داشتم. در سال 94 ارکستر فیلارمونیک باکو به رهبری خودم را تشکیل دادم و در اعضای آن از بهترین نوازندهها بهره بردم. بین سالهای 94 تا 95 فعالیتهای گسترده ای با ارکستر فیلارمونیک باکو داشتیم و در فستیوال قارا قارایو هم شرکت کردیم.»
او همچنین در خصوص علاقهاش به رهبری ارکستر و نیز ویژگی های رهبر ارکستر افزود: «از همان کودکی که پیانو میزدم، شدیدا علاقه به رهبری داشتم و این حس که انرژی را بتوانم از ارکستر بگیرم و به تماشاگران منتقل کنم در من بود. به گفته یکی از اساتیدم: «رهبری ارکستر این است که ما بتوانیم انرژی را به ارکستر بدهیم و بعد آن انرژی را خودمان یک جا جمع کنیم و سپس به مخاطبان انتقال بدیم» تمام آن حس و احساس باید درون انگشتان و دستهای ما باشد تا بتوانیم این انتقال را انجام دهیم. این انرژی در رهبری خیلی مهم است. در اجرای موسیقی و هر اثر هنری ارتباط روحی و روانشناسی بسیار مهم است و حرف اول را می زند.»
او با اشاره به اجرای ویژه ارکستر ملی ایران در شب موسیقی آذربایجان به ویژگیهای تالار وحدت به عنوان محل برگزاری رویداد اشاره کرد و افزود: «تالار وحدت به نظر خیلی از بزرگان موسیقی جزو معدود سالن هایی است که از نظر صدابرداری دارای استانداردهای بین المللی است. اجرا در تالار وحدت سختیهای خودش را دارد چون شوراهایی تشکیل می شود که کار باید به حدی قوی باشد که بتواند در این تالار اجرا شود و به همین منظور باید درجه یک هنری را کسب کرده باشید و این یک امتیاز برای هر موزیسین و گروهی است که بتواند در این تالار اجرا کند. »
علی پور با اشاره به ویژگی های موسیقی آذربایجان و الزامات اجرای ارکسترال آن ادامه داد: «موسیقی آذربایجان 100 سال است که پیشرفت خودش را آغاز کرده و با اپراهای لیلی مجنون، کور اوغلی و آرشین مالآلان «اوزیر حاجی بَیلی» شروع شد. او موسیقی مقامی و کلاسیک را در اپرای لیلی و مجنون ادغام کرد و برای این کار ربع پردهها را از موسیقی مقامی برداشت تا با موسیقی کلاسیک ادغام شود. آهنگسازهای بزرگی آمدند تا به «فکرت امیراف» رسید، او ابداع گر سمنفونی مقامی بود که با سمفونی شور و کرد افشاری و بیات شیراز ، سمفونی مقامی را به روی صحنه آورد و همچنین «قارا قارایف» در باکو با نوشتن باله هفت پیکر نظامی و پوئم سمفونی لیلی و مجنون شرقی بودن خود را نشان داد.»
او در بخشی از سخنانش از تجربه همکاری با نوازندگان ارکستر ملی گفت و افزود: «با اینکه نوازندگان ارکستر ملی با موسیقی ایرانی بیشتر اُنس دارند، اما بسیار کوشا و همراه هستند به طوری که ما توانستیم به راحتی با هم ارتباط برقرار کنیم و انرژی لازم برای اجرای رهبرِ ارکستر را کسب کنیم و حتما با همراهی نوازندگان ارکستر ملی اجرای بسیار عالی و متفاوتی رو ارائه خواهیم داد.»
علیپور همچنین دربارهی همکاری با «رشید وطندوست» هم میگوید: «رشید وطن دوست از پیشکسوتان موسیقی ما هستند که سالها اپرا می خوانده اند و صدای بسیار شیرین و طنین اندازی دارند. با سن بسیار هنوز هم رسا بودن صدایشان و ارتباطی که با آهنگ برقرار میکنند حائز اهمیت است و این حس را در ایشان من بسیار دوست دارم ، پر کار بودن این خواننده پیشکسوت برای من بسیار جالب است. یاشار احمدی به خاطر آذری بودن تسلط بسیار زیادی در موسیقی آذربایجان دارد و در عین حال دارای صدای بسیار شیوا و شیرینی است. وی می خواهد کارهای جدیدی را در این اجرا بخواند. که نشان دهنده حرفه ای بودن اوست.»
او ادامه میدهد: «خوانندگان آذری سازهای سنتی آذربایجانی و مقامی ، استفاده از ساز کمانچه با نوازندگی استاد جابر اطاعتی که یکی از کمانچه نوازان معروف آذربایجانی در کشورمان است از ویژگی های این اجرا است. در این ارکستر ساز گارمون استفاده شده که سولیست احسان اسد اللهی آن را اجرا می کند که در ارکستر کلاسیک آذربایجان ایشان کارهای بسیار زیبایی نواخته است. همچنین از ساز ناقاره استفاده کردیم و می خواستیم نشان دهیم این ساز به خوبی میتواند با ارکستر هماهنگ شود. محمد مطلق در این کنسرت نوازنده ناقاره است که در اجراهایش قدرت این ساز را نشان داده است. ساز نقاره پیشینه قدیمی دارد که می توان از آن در موسیقی ارکسترال و دیگر موسیقی ها هم استفاده کرد. برای اجرای پیش رو ، رپرتوار ما آثار برجسته و فاخر آذربایجانی است که در قالب ارکستر نشان داده می شود و جذابیت خاص خودش را دارد. استفاده از سازهای نقاره و کمانچه و گارمون این جذابیت را برای مخاطبان موسیقی آذربایجانی ایجاد می کند. مخاطبان قطعا شاهد یک کار جدید با زیبایی و شیوایی خاص خود هستند.»
علاقه مندان می توانند جهت تهیه بلیت این اجرا به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند .
او در گفت و با روابط عمومی بنیاد رودکی از سابقه فعالیت هنری خود میگوید: «از ده سالگی موسیقی را در شهر اردبیل با ساز پیانو شروع کردم، بعد از آن برای ادامه تحصیل در حوزهی موسیقی به باکو رفتم و در رشته کُر یکسال تحصیل کردم و برای رهبری ارکستر سمفونیک و اپرا قبول شدم. در همان سال برای تشکیل ارکسترهای مختلف تلاش کردم و در اولین اقدام گروه کر کودکان را در آذربایجان تشکیل دادم. در سال دوم، ارکستر سمفونیک دانشگاه را به من واگذار کردند و تا سال چهارم تحصیل رهبر این ارکستر بودم و کنسرت های مختلفی در شهرهای آذربایجان داشتم. در سال 94 ارکستر فیلارمونیک باکو به رهبری خودم را تشکیل دادم و در اعضای آن از بهترین نوازندهها بهره بردم. بین سالهای 94 تا 95 فعالیتهای گسترده ای با ارکستر فیلارمونیک باکو داشتیم و در فستیوال قارا قارایو هم شرکت کردیم.»
او همچنین در خصوص علاقهاش به رهبری ارکستر و نیز ویژگی های رهبر ارکستر افزود: «از همان کودکی که پیانو میزدم، شدیدا علاقه به رهبری داشتم و این حس که انرژی را بتوانم از ارکستر بگیرم و به تماشاگران منتقل کنم در من بود. به گفته یکی از اساتیدم: «رهبری ارکستر این است که ما بتوانیم انرژی را به ارکستر بدهیم و بعد آن انرژی را خودمان یک جا جمع کنیم و سپس به مخاطبان انتقال بدیم» تمام آن حس و احساس باید درون انگشتان و دستهای ما باشد تا بتوانیم این انتقال را انجام دهیم. این انرژی در رهبری خیلی مهم است. در اجرای موسیقی و هر اثر هنری ارتباط روحی و روانشناسی بسیار مهم است و حرف اول را می زند.»
او با اشاره به اجرای ویژه ارکستر ملی ایران در شب موسیقی آذربایجان به ویژگیهای تالار وحدت به عنوان محل برگزاری رویداد اشاره کرد و افزود: «تالار وحدت به نظر خیلی از بزرگان موسیقی جزو معدود سالن هایی است که از نظر صدابرداری دارای استانداردهای بین المللی است. اجرا در تالار وحدت سختیهای خودش را دارد چون شوراهایی تشکیل می شود که کار باید به حدی قوی باشد که بتواند در این تالار اجرا شود و به همین منظور باید درجه یک هنری را کسب کرده باشید و این یک امتیاز برای هر موزیسین و گروهی است که بتواند در این تالار اجرا کند. »
علی پور با اشاره به ویژگی های موسیقی آذربایجان و الزامات اجرای ارکسترال آن ادامه داد: «موسیقی آذربایجان 100 سال است که پیشرفت خودش را آغاز کرده و با اپراهای لیلی مجنون، کور اوغلی و آرشین مالآلان «اوزیر حاجی بَیلی» شروع شد. او موسیقی مقامی و کلاسیک را در اپرای لیلی و مجنون ادغام کرد و برای این کار ربع پردهها را از موسیقی مقامی برداشت تا با موسیقی کلاسیک ادغام شود. آهنگسازهای بزرگی آمدند تا به «فکرت امیراف» رسید، او ابداع گر سمنفونی مقامی بود که با سمفونی شور و کرد افشاری و بیات شیراز ، سمفونی مقامی را به روی صحنه آورد و همچنین «قارا قارایف» در باکو با نوشتن باله هفت پیکر نظامی و پوئم سمفونی لیلی و مجنون شرقی بودن خود را نشان داد.»
او در بخشی از سخنانش از تجربه همکاری با نوازندگان ارکستر ملی گفت و افزود: «با اینکه نوازندگان ارکستر ملی با موسیقی ایرانی بیشتر اُنس دارند، اما بسیار کوشا و همراه هستند به طوری که ما توانستیم به راحتی با هم ارتباط برقرار کنیم و انرژی لازم برای اجرای رهبرِ ارکستر را کسب کنیم و حتما با همراهی نوازندگان ارکستر ملی اجرای بسیار عالی و متفاوتی رو ارائه خواهیم داد.»
علیپور همچنین دربارهی همکاری با «رشید وطندوست» هم میگوید: «رشید وطن دوست از پیشکسوتان موسیقی ما هستند که سالها اپرا می خوانده اند و صدای بسیار شیرین و طنین اندازی دارند. با سن بسیار هنوز هم رسا بودن صدایشان و ارتباطی که با آهنگ برقرار میکنند حائز اهمیت است و این حس را در ایشان من بسیار دوست دارم ، پر کار بودن این خواننده پیشکسوت برای من بسیار جالب است. یاشار احمدی به خاطر آذری بودن تسلط بسیار زیادی در موسیقی آذربایجان دارد و در عین حال دارای صدای بسیار شیوا و شیرینی است. وی می خواهد کارهای جدیدی را در این اجرا بخواند. که نشان دهنده حرفه ای بودن اوست.»
او ادامه میدهد: «خوانندگان آذری سازهای سنتی آذربایجانی و مقامی ، استفاده از ساز کمانچه با نوازندگی استاد جابر اطاعتی که یکی از کمانچه نوازان معروف آذربایجانی در کشورمان است از ویژگی های این اجرا است. در این ارکستر ساز گارمون استفاده شده که سولیست احسان اسد اللهی آن را اجرا می کند که در ارکستر کلاسیک آذربایجان ایشان کارهای بسیار زیبایی نواخته است. همچنین از ساز ناقاره استفاده کردیم و می خواستیم نشان دهیم این ساز به خوبی میتواند با ارکستر هماهنگ شود. محمد مطلق در این کنسرت نوازنده ناقاره است که در اجراهایش قدرت این ساز را نشان داده است. ساز نقاره پیشینه قدیمی دارد که می توان از آن در موسیقی ارکسترال و دیگر موسیقی ها هم استفاده کرد. برای اجرای پیش رو ، رپرتوار ما آثار برجسته و فاخر آذربایجانی است که در قالب ارکستر نشان داده می شود و جذابیت خاص خودش را دارد. استفاده از سازهای نقاره و کمانچه و گارمون این جذابیت را برای مخاطبان موسیقی آذربایجانی ایجاد می کند. مخاطبان قطعا شاهد یک کار جدید با زیبایی و شیوایی خاص خود هستند.»
علاقه مندان می توانند جهت تهیه بلیت این اجرا به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند .
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 دی 1397 - 12:15
افزودن یک دیدگاه جدید