برنامه یاد بعضی نفرات
 
حل بحران‌های اجتماعی و تهاجم فرهنگی در گرو بودجه فرهنگ و هنر / تحلیل هنرمندان موسیقی از بودجه فرهنگی سال 98
موسیقی ما - با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور که پس از تحریم‌ها صورت گرفته، هنرمندان و اهالی فرهنگ معتقدند که شرایط برون‌رفت از شرایط فعلی و عبور از بحران‌ها توسط فرهنگ‌سازی انجام می‌شود و می‌توان با تکیه به ایجاد بستر برای فرهنگ و هنر شرایطی برای عبور از بحران‌های فعلی فراهم کرد. در میان مسئولین هنری نیز هستند مدیرانی که چنین تفکری را دنبال می‌کنند، اینکه باید برای فرهنگ و هنر بودجه‌ای قابل توجه در نظر گرفت تا شرایط برچیده شدن ناامیدی در میان مردم فراهم شود. در این زمینه سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است باید به کالا هنری نیز ارز دولتی داده شود تا شرایط حضور هنرمندان ایرانی در خارج از کشور و همین‌طور شرایط حضور هنرمندان و گروه‌های هنری خارجی در داخل کشور مهیا شود تا زمینه رشد و حتی اقتصاد هنر شکوفا شود.

به بهانه ارائه بودجه کل کشور به مجلس شورای اسلامی با چند هنرمند حوزه موسیقی در رابطه با خواسته جامعه هنری درباره بودجه فرهنگ و هنر در سال ۹۸ و آنچه مجلس می‌تواند در این زمینه کمک کند گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

همیشه فرهنگ و هنر باعث حل بحران‌های اجتماعی شده است

شاهین فرهت معتقد است، همیشه فرهنگ و هنر باعث حل بحران‌های اجتماعی شده است و اگر بودجه کمی هم به این حوزه تعلق گیرد دیگر چیزی از هنر باقی نمی‌ماند.

این آهنگساز پیشکسوت با اشاره به موضوع بودجه کل کشور که تقدیم مجلس شد به موضوع بودجه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: همه ما می‌دانیم که کشورمان در شرایط بد اقتصادی قرار دارد ولی این مشکل نباید به فرهنگ و هنر ضربه بزند پس مسئولین باید بودجه خوبی به این بخش اختصاص دهند.

فرهت در ادامه بیان کرد: در شرایط نامناسب اقتصادی فرهنگ و هنر می‌تواند شادی را به جامعه تزریق کند و به همین دلیل است که این بخش مهم‌ترین حوزه است زیرا می‌تواند امید را در دل مردم زنده کند.

این آهنگساز تأکید کرد: همه هنرمندان از مسئولین و نمایندگان مجلس می‌خواهند تا در سال آینده بودجه خوبی برای بخش فرهنگ و هنر در نظر بگیرند. زیرا فرهنگ و هنر رکن مهم یک جامعه هستند و اگر بودجه کمی هم به این حوزه تعلق گیرد دیگر چیزی از هنر باقی نمی‌ماند.

فرهت افزود: از مهم‌ترین آسیب‌ها این است که نبود فعالیت‌های هنری سبب می‌شود جامعه بی‌روح شود و افسردگی سرتاسر جامعه را فراگیرد.

او با اشاره به موضوع اختصاص ارز دولتی به بخش فرهنگ و هنر که توسط سید مجتبی حسینی معاون هنری مطرح شده است گفت: واقعاً جای تأسف دارد که به فعالیت‌های هنری ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد و به همین دلیل بخش‌های خصوصی نمی‌توانند از فعالیت هنری حمایت کنند.

فرهت در ادامه بیان کرد: همیشه فرهنگ و هنر باعث حل بحران‌های اجتماعی شده است پس به‌راحتی می‌توانیم به کمک این حوزه مشکلات اجتماعی را برطرف کنیم.

این آهنگساز افزود: در این شرایط نامناسب اقتصادی، فرهنگ و هنر یک کالای اساسی برای جامعه است. ما هر روز می‌شنویم که مسئولین می‌گویند ما در جنگ روانی قرار داریم و در تهاجم فرهنگی به سر می‌بریم پس باید با اختصاص بودجه و ارز دولتی در مقابل این تهاجم قرار بگیریم.

فرهت در پایان گفت: ما می‌توانیم به کمک فعالیت‌های فرهنگی و هنری چهره واقعی خود را به جامعه جهانی نشان دهیم.

با فعالیت‌های هنری در مقابل تهاجم فرهنگی بایستیم

لوریس چکناواریان معتقد است در شرایط بحرانی نباید توجه به هنر کم شود. همان‌طور که در کشورهای دیگر شاهد بودیم که فرهنگ و هنر باعث حل بحران‌های اجتماعی شده است و در همه جا فرهنگ و هنر را یک کالای اساسی برای جامعه می‌دانند.

این آهنگساز و رهبر ارکستر درباره بودجه فرهنگ و هنر در سال 98 گفت: به‌طور کلی در مواقع بحرانی و عادی باید بودجه خوبی برای فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود زیرا مهم‌ترین بخش هر جامعه‌ای حوزه فرهنگ و هنر است. در همه جوامع به این حوزه توجه ویژه می‌شود زیرا فرهنگ مهم‌ترین بخش یک جامعه است و بخش‌های دیگر را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چکناواریان افزود: هنر می‌تواند جامعه را در شرایط بحرانی آرام کند زیرا مردم با هنر همیشه ارتباط برقرار می‌کنند.

او در ادامه تأکید کرد: اگر در شرایط عادی در ماه یک کنسرت برگزار می‌کردیم باید در شرایط بحرانی چند کنسرت برگزار کنیم. همچنین به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، کنسرت‌ها و تئاترهای خیابانی برگزار شود.

لوریس چکناواریان خاطرنشان کرد: من قبول دارم زمانی که اقتصاد دچار مشکل شود بخش‌های دیگر هم دچار مشکل می‌شوند ولی با مدیریت درست مشکلات برطرف می‌شود.

چکناواریان گفت: هنرمندان می‌خواهند بودجه‌ای که به هنر تعلق می‌گیرد در حدی باشد که هنر در جامعه در جریان باشد.

این رهبر ارکستر در زمینه اختصاص ارز دولتی به کالای هنری گفت: متأسفانه به فعالیت‌های هنری ارز دولتی داده نمی‌شود و به همین دلیل است که بخش‌های خصوصی دیگر عهده‌دار برگزاری فعالیت‌های هنری نمی‌شوند و اگر این روند ادامه یابد دیگر هیچ فعالیت هنری نخواهیم داشت.

این رهبر ارکستر افزود: همه ما می‌دانیم که در تهاجم فرهنگی به سر می‌بریم در نتیجه باید با اختصاص ارز دولتی به فعالیت‌های هنری در مقابل این تهاجم بایستیم.

به هنر صدمه‌ای وارد نشود

حسن ناهید نوازنده پیشکسوت معتقد است، در هر جامعه‌ای که دچار مشکلات اقتصادی می‌شود باید بیشتر به بخش فرهنگ و هنر توجه شود زیرا بی‌توجهی به فرهنگ و هنر ضربه‌های جبران‌ناپذیری به جامعه می‌زند.

حسن ناهید، گفت: به طور کلی در هر جامعه‌ای که دچار مشکلات اقتصادی می‌شود باید بیشتر به بخش فرهنگ و هنر توجه شود. در شرایط بحرانی فرهنگ و هنر می‌تواند شرایط زندگی را برای مردم راحت‌تر کند پس نباید به هیچ وجه بودجه این بخش کم شود.

حسن ناهید در ادامه خاطرنشان کرد: هنر می‌تواند شرایطی فراهم کند تا مردم شرایط سخت اقتصادی را تحمل کنند و به کمک این بخش می‌توانیم به گوش همه جهان برسانیم که جامعه هنری سر پاست. با افزایش ناامیدی در جامعه، حوزه فرهنگ و هنر، می‌تواند شادی را به جامعه تزریق کند پس باید بودجه خوبی به این بخش تعلق گیرد.

این نوازنده پیشکسوت با اشاره به اینکه تولیدات فرهنگی و هنری باید به‌عنوان کالاهای اساسی تلقی شوند، توضیح داد: زمانی که مشکلات اقتصادی به وجود می‌آید باید به فرهنگ و هنر بیشتر توجه کنیم زیرا باعث حل بحران‌های اجتماعی می‌شود. پس باید قبول کنیم که فرهنگ و هنر یک کالای اساسی برای جامعه است. امروزه به کالاهای اساسی ارز دولتی داده می‌شود ولی به فعالیت‌های هنری چنین ارزی داده نمی‌شود و این موضوع تأثیر منفی بر فعالیت‌های هنری می‌گذارد و به همین دلیل است که روزبه‌روز فعالیت هنری کمتر می‌شود.

ناهید در ادامه بیان کرد: متأسفانه شاهد هستیم در شرایط فعلی چیزی از فعالیت‌های هنری باقی نمانده است و بخش‌های خصوصی هم کناره‌گیری کرده‌اند که اگر این روند ادامه یابد چیزی از هنر باقی نمی‌ماند. در حال حاضر ایران نیازمند نشان دادن چهره واقعی خود به جامعه جهانی است که تنها با فعالیت‌های فرهنگی و هنری میسر می‌شود.

این نوازنده در پایان گفت: همه هنرمندان می‌خواهند به هنر صدمه‌ای وارد نشود و فقط می‌خواهیم بودجه خوبی به این حوزه اختصاص داده شود.

فعالیت‌های بخش خصوصی کمتر می‌شود

نادر مشایخی نیز در این رابطه گفت: زمانی که مشکلات اقتصادی به وجود می‌آید، همیشه اولین ضربه را فرهنگ و هنر می‌خورد و در مرحله اول بودجه این حوزه کم می‌شود زیرا این بخش مظلوم واقع شده است.

این آهنگساز و رهبر ارکستر افزود: هنر مهم‌ترین رکن یک جامعه است و باید بالاترین بودجه به این بخش تعلق گیرد. باید از ارکسترهای بزرگ حمایت شود تا مردم بیشتر با هنر آشنا شوند. فعالیت‌های فرهنگی باید گسترش یابد زیرا هر چقدر مردم با هنر بیشتر آشنا شوند جامعه بیشتر رشد می‌کند.

او در ادامه تأکید کرد: هر چقدر بودجه کمتری به بخش هنر داده شود جامعه هنری بیشتر آسیب می‌بیند. تنها خواسته هنرمندان این است که مسئولیت حق و حقوق هنر را رعایت کنند.

نادر مشایخی اختصاص ارز دولتی به فعالیت‌های فرهنگی و هنری را یک نیاز عنوان کرد که از سوی معاون هنری وزارت ارشاد نیز مطرح شده و افزود: اگر شرایط مشابهی مانند کشور ما برای کشورهای دیگر رخ دهد آن‌ها از فرهنگ و هنر برای حل بحران‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و درست‌ترین کار همین است. مهم‌ترین سؤال ما از مسئولین این است که چرا ارز دولتی به فعالیت‌های هنری تعلق نمی‌گیرد؟ به نظر من باید جواب درست و روشنی به این سؤال داده شود تا هنرمندان قانع شوند. زیرا این موضوع باعث شده است فعالیت‌های بخش خصوصی کمتر شود.

این آهنگساز تأکید کرد: زمانی که من می‌شنوم مسئولین می‌گویند در تهاجم فرهنگی به سر می‌بریم دوست دارم به آن‌ها بگویم باید شرایطی فراهم کنند تا فرهنگ و هنر درست را گسترش دهیم.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 دی 1397 - 01:35

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حل بحران‌های اجتماعی و تهاجم فرهنگی در گرو بودجه فرهنگ و هنر / تحلیل هنرمندان موسیقی از بودجه فرهنگی سال 98 | موسیقی ما