برنامه یاد بعضی نفرات
 
دهمین جشنواره گروه‌نوازی موسیقی فارس با دبیری «احمد پژمان» به پایان رسید
حسین علیزاده: نشان شهروندی شیراز از نشانِ شوالیه برایم ارزشمندتر است
موسیقی ما - اختتامیه دهمین جشنواره گروه نوازی موسیقی فارس با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان موسیقی، جمعه شب 16 آذرماه در تالار حافظ شیراز برگزار شد. در این مراسم از سردیس «محمدرضا درویشی» و «احمد پژمان» رونمایی و از شریف لطفی تجلیل شد. همچنین نشان شهروندی افتخاری شیراز از سوی شهردار این شهر به «حسین علیزاده» اهدا شد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: «فرصت غنیمت است و خوشحالم که در این جمع، پایان دهمین دوره موسیقی فارس را به جشن نشسته‌ایم. اگرچه جشنواره‌زدگی در هنر، دریغِ این روزهاست؛ اما همچنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از جشنواره‌هایی را که بر مبنای ظرفیت‌ها و ظرافت‌های فرهنگی و نگاه آمایشی، شکل گرفته‌اند و اثربخشی قابل قبولی دارند، قدر می‌داند.»

سید مجتبی حسینی در ادامه گفت: «این جشنواره، محور کار خود را توجه به گروه‌ و فعالیت گروهی می‌داند و کارِ گروهی سامان نمی‌یابد مگر آنکه کیمیای همدلی در جمعی جان بگیرد و حیات پیدا کند. کار همدلانه در سرزمین همدلی به ظهور می‌رسد. اگر به تاریخ هنر مراجعه کنیم و فرهنگِ فارس به ویژه شیراز را مرور کنیم؛ می‌بینیم در فضای هنر ما رفاقت بر رقابت رجحان دارد. مردمان شیراز پیروزی را نه برای خود که برای همه می‌خواهند و جای جای تاریخ دلیل است. به‌ویژه در شکل‌گیری جریانات و گرایش‌ هنری و نیز امتداد آنها، در رفتار استادان و شاگردان که در رساله‌های تاریخی ثبت آمده و چه در پدیدآمدن خاندان‌های هنر و کارگاه‌های هنری. کیست که نداند حاصل همدلی دو خاندان خوش‌نام هنر، خاندان میرزایوسف مذهب‌باشی و خاندان علی عسگر ارسنجانی چه دوره نادره‌ای است در مخازن کتب نفیس و از سرمایه‌های درخشان ایران. از اینرو بیراه نیست یکی از رازهای آشکار شیراز را برتری رفاقت بر رقابت بدانیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان ادامه داد: «این جشنواره می‌تواند بر قدر خود بیفزاید اگر بدانند و بدانیم که در افزودن بر زمین همدلی در زمانِ همدلی نیز قرار داریم. کدام دوره از تاریخ است که ایران در معرض تهدید نبوده است و شهد شیرین‌اش، نگاه طامع را برنیانگیخته؟ ایرانیان اما در مراحل عسرت، بجای آنکه به سود و سودای خود بیاندیشند؛ برای قوام و ماندگاری عزت میهنشان کمر همت بسته‌اند. روزِ امروز، روز همدلی است. این را فرزندان هنرمند ایران به خوبی می‌دانند و تمام‌قد به جهان نشان خواهند داد که با هم‌بودن را در قاب و قالب هنر، جان می‌بخشند. زمین و زمانِ همدلی در شیرازی اینک محقق است که سرشت و سرنوشتی از هنر دارد و زبان نغمات و ترنم موسیقی، بهانه‌ی ارجمند ما.»

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در این جشنواره، گرایش‌ها و گونه‌های مختلف موسیقی چونان رنگین کمانی در کنار هم به سمع و نظر شما رسیده‌اند و چهره‌های شاخص موسیقی ایران در کسوت‌هایِ مختلفِ همراهانِ فکری، ناظران، داوران و کارشناسان در کنار گروهی سخت‌کوش و کاردان که کوشیده‌اند بدونِ اتکا به بودجه دولت، رویدادی بزرگ را رقم بزنند؛ می‌تواند نشانه‌ روشنی باشد از قدرتِ عزمِ جزم. بر این باورم که شیراز با سابقه‌ی مدید مدنیت و با استعدادهای فراوان و درخشانی که بویژه در سالهای اخیر در عرصه‌ی هنر بالیده‌اند؛ میزبان شایسته‌ای برای رویدادهایی این‌چنینی تواند بود. و در صورت اهتمام مسئولان و همراهی هنرمندان، درخشیدنِ دیگرر بر نام شهر در آسمان هنر دور از انتظار نیست. اجازه می‌خواهم به رسم ادب، فروتنانه سپاسگزار تمامی دست‌اندرکاران این رویداد باشم. کسانی که‌ دست از آستین همت برون آورده‌اند و سختی‌های کار را آسانی و محدودیت‌ها را فرصت می‌شمارند. »

حسین علیزاده هم در این مراسم گفت: «من اولین فعالیتم را در سن ۲۱ سالگی در شیراز شروع کردم و این شهر در پیوندی محکم با موسیقی قرار دارد.زمانی از من می‌پرسیدند که چرا نشان شوالیه را نپذیرفتم اما اگر کسی هم اکنون در این نشست باشد متوجه می‌شود که افتخار شهروند شدن در شیراز چقدر در مقابل آن نشان بزرگتر است.»

یدالله رحمانی سرپرست استانداری فارس در ادامه مراسم گفت: «هنر موسیقی در فارس در جایگاه والایی قرار دارد متولیان فرهنگی باید برای معرفی فرهنگ استان از هنرمندان حمایت کنند؛ هر چند که استانداری نیز به نوبه خودر در راه حمایت از هنرمندان کارهای شاخصی انجام داده است.»

در ادامه برگزیدگان جشنواره معرفی شدند: 
کوبه‌ای/ مقام اول: گروه دوچار به سرپرستی علیرضا نصیری/ مقام دوم: گروه لیدوما به سرپرستی جابر خدایاری؛ مقام سوم: گروه دراب به سرپرستی امیر تحقیق

موسیقی محلی و مقامی/ مقام اول: گروه الدوز به سرپرستی محمد رضا نوروزی؛ مقام دوم: گروه ماذون قشقایی محمد صادق رجایی، مقام سوم: گروه یاغلوق به سرپرستی ساناز نامداری

تقدیر: نوازندگان کمانچه (امیررضا کاظمی) و نقاره ( محمدحسن سلمانی ) گروه ماذون قشقایی و نوازنده نی گروه بانوان چکاد (نازنین اسماعیلی)

کلاسیک ایرانی/ مقام دوم: گروه رهاب به سرپرستی محمد علی سلمانپور، مقام سوم: گروه هنرستان نوآوران به سرپرستی مهدی زارع، تقدیر: گروه رخ‌داد به سرپرستی سامان سلطانی، تقدیر در بخش کوبه ای :سلکاتو به سرپرستی پوریا پاک شیر؛ تقدیر در بخش کلاسیک :کوارتت زهی مهرگان به سرپرستی ابراهیم بذرافکن

بخش مقالات
شایسته رفیعیان: سیر تحولات موسیقی ایرانی از دوره ی ایلخانی تا صفوی براساس مطالعه موردی نگاره های ایرانی: مقام دوم و محسن نورانی : گروه نوازی و تحولات سیاسی اجتماعی: مقام سوم؛ همچنین اشکان حسن زاده: مقایسه سازآرایی در نمونه آثاری از پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، محمدرضا لطفی : مقام اول

دهمین دوره جشنواره گروه نوازی موسیقی فارس با دبیری احمد پژمان نهم تا 16 آذر در شیراز برگزار شد.
 
تاریخ انتشار : شنبه 17 آذر 1397 - 12:12

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حسین علیزاده: نشان شهروندی شیراز از نشانِ شوالیه برایم ارزشمندتر است | موسیقی ما