برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش موسیقی ما از سومین شب فستیوال «آینه‌دار»
نوازنده‌ای که یادش رفت سازش را بیاورد!
موسیقی ما ـ سومین شب فستیوال موسیقی آینه‌دار میزبان مراسم عروسی مازندرانی‌ها و چوپان نوازنده‌ای بود که یادش رفت سازش را با خودش بیاورد.

شامگاه 11 آذرماه تالار رودکی غرق شادی مازندرانی‌ها بود. اجرایی که با لالایی‌خوانی زنان آغاز شد و با برگزاری مراسم عروسی محلی ادامه پیدا کرد. این اجرا که به شدت مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت با اجرای تشت‌زنی، کشتی‌گیری، مراسم حنابندان و اصلاح سر داماد همراه بود که حرمت یوسفی، فاطمه فغانی، آزاده حسن‌نژاد، ستاره حیدری، زهرا فضلی، فاطمه، سجاد و شهباز پاریاو فلاح، یلدا طاهری، زلیخا مظفری، لیلا مظفری، ساغر حسینیان، سجاد و اکبر حسنی، محمد الیاسی، مهدی کارگر و هستی حسن‌نژاد به سرپرستی علی حسن‌نژاد این آیین‌ها را به صحنه بردند
.
اجرای آواز و نی چوپانی (گلی به گلی) نیز در حالی روی صحنه رفت که کی قباد میردار قرار بود مخاطبانش را میهمان اجرای نی و آواز کند اما از آنجا که فراموش کرده بود سازش را با خودش را بیاورد، به خواندن آواز روی صحنه اکتفا کرد و بهمن سام دلیری نیز همراه با او روی صحنه آواز خواند. این اجرا که دقیقا پس از عروسی مازندرانی‌ها روی صحنه رفت،‌فضای متفاوتی به سالن بخشید.

پس از آن نوبت اجرای گودارها بود. گودارها خنیاگرانی هستند که در سراسر مازندران خصوصاً مناطق شرقی این استان پراکنده‌اند و به مطربی مشهورند. حسین بندگی در اجرا با کمانچه سه سیم که پشت کاسه‌اش هم باز بود به اجرا پرداخت و علیرضا میرشکاری نیز او را همراهی کرد.

اما خانواده عبدالهی یکی دیگر از اجراکنندگان سومین شب فستیوال آینه‌دار بودند. پرویز عبداللهی (نوازنده قرنه و سرنا) به همراه همسرش گلدسته زارع (نوازنده دِسَر کوتِن) و فرزندش امیر ارسلان عبداللهی  (نوازنده تنبک) که از ساری آمده بودند به اجرای شادیانه‌های این منطقه پرداختند.

همچنین  گروهی که قرار بود شادیانه‌های گوداری مازندران را اجرا کنند، به برنامه نرسیدند و قرار شد این گروه در چهارمین شب به صحنه بروند
.
یکی دیگر از اجراهای شب گذشته به رفیع رفیعی (نوازنده للوای گیلکی)  اختصاص داشت که با زخمی که در سازش داشت، نواخت. او در زلزله سال ۱۳۶۹ در رودبار دو دختر، یک پسر و بسیاری از اقوامش را از دست داده و اجرایش را با  قطعه‌ای با نام حضرت موسی(ع) شروع کرد و سپس «بنفشه گل» را نواخت. این هنرمند با ۶۹ سال همچنان للوای گیلکی می‌نوازد.

پنجمین دوره از فستیوال آینه‌دار با تمرکز روی موسیقی دامنه‌های شمالی البرز (گیلان، مازندران و گلستان) از روز جمعه ۹ آذر آغاز شده و تا روز دوشنبه ۱۲ آذر در تالار رودکی ادامه دارد. آیین پایانی این دوره روز سه‌شنبه ۱۳ آذر در تالار وحدت برگزار می‌شود
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 آذر 1397 - 11:30

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نوازنده‌ای که یادش رفت سازش را بیاورد! | موسیقی ما