«نبودی تو»؛ آلبومی در سبک فیوژن
اثر مشترک هادی فیض‌آبادی و مهیار علیزاده رونمایی شد
موسیقی ما - روز گذشته (یکشنبه 4 آذر) مراسم رونمایی سومین آلبوم هادی فیض‌آبادی به آهنگسازی مهیار علیزاده، با عنوان «نبودی تو» در خانه موزه بتهوون برگزار شد.
 
هادی فیض‌آبادی که از سال ۱۳۸۹ که کارش را آغاز کرده، تا امروز به ساخت سه آلبوم و چند تک آهنگ اکتفا کرده است؛ فیض‌آبادی کار موسیقی را با نواختن ساز نی آغاز کرد و پس از مدتی به تشخیص استادانش به آواز ایرانی روی آورد.
 
در مراسم رونمایی آلبوم «نبودی تو» هنرمندانی همچون داوود آزاد (خواننده، نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی)، آرمان گرشاسبی (خواننده گروه چارتار)، احسان حائری (ترانه‌سرای چارتار) حضور داشتند و تعداد زیادی از علاقه‌مندان موسیقی سنتی و آلبوم‌های پیشین این خواننده در محل برگزاری رونمایی حاضر شدند.
 
  • هادی فیض‌آبادی: هنوز باید صیقل بخورم تا به سبک شخصی برسم
این برنامه با نشست خبری و حضور خبرنگاران رسانه‌ها شروع شد و هادی فیض‌آبادی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درمورد سبک کاری‌اش گفت: «مسیری که در آن هستم، مسیر عریضی است و نمی‌توانم بگویم امتداد آن را به خوبی و روشنی پیدا کرده‌ام؛ اما می‌توانم بگویم در چه فضا و ساختاری پیش خواهم رفت. من به‌عنوان خواننده‌ای با خاستگاه موسیقی سنتی برای آن‌که بتوانم بعضی قطعات این آلبوم را اجرا کنم (مثل آن قطعه راک با شعر مولانا) مجبور بودم توانایی‌های جدیدی کسب کنم.»
 
خواننده آلبوم «نبودی تو» در ادامه درباره سبک موسیقی‌اش گفت: «می‌دانم باید به کدام افق نگاه کنم و به سمت آن بروم ولی این مسیر کسوتی می‌خواهد که هم از نظر تجربه و هم سن و سابقه هنری پای مکتب استاد نشستن‌ام هنوز کم است. هنوز باید صیقل بخورم تا به یک بیان شخصی برسم. تلاشم این است که هر تجربه‌ای را به بهترین شکل انجام دهم تا حداقل ایراد و اشکال فنی نداشته باشد.»
 
فیض‌آبادی تأکید کرد در مسیری که قرار گرفته‌ هنوز به حمایت اساتید و بزرگ‌ترها نیاز دارد و گفت: «وقتی در مسیر درست قرار بگیری ‌و با افراد پرتجربه کار کنی، اگر از مسیر دور شوی، آن را به تو نشان خواهند داد؛ مگر آن‌که صاحبان سرمایه و رسانه بتوانند به واسطه مسائل اقتصادی تو را به سمتی ببرند که نتوانی از آن دفاع کنی. در آن مسیر هم مخاطب خودت را داری و به‌راحتی سالنی با چند صد نفر مخاطب پر می‌شود ولی پیشرفتی نخواهی داشت.»
 
  • مهیار علیزاده: دلیلی برای قبول نکردن این همکاری نداشتم
مهیار علیزاده، آهنگساز آلبوم «نبودی تو» سرآغاز آشنایی با هادی فیض‌آبادی را دوسال قبل و همکاری در کنسرت «در شعله با تو رقصان» با همراهی صابر عنوان کرد و گفت: «هادی فیض‌آبادی خواننده پرجرأتی است و قدرت ریسک‌پذیری بالایی دارد که می‌تواند کمکش کند تا مسیرهای جدیدی را در موسیقی ایران باز و طی کند. غیر از توانایی خاص صدایش، همکاری من با او در پروژه‌های مختلف به اخلاق خوبش هم مربوط است. من در کار آدم بدقلقی هستم و همین صبوری و اخلاقش کمک کرد که بتوانیم با هم کار کنیم.»
 
علیزاده در ادامه درباره معیار همکاری خودش با خواننده‌های مختلف گفت که علی‌رغم کار با کسانی مثل علیرضا قربانی، محمد معتمدی، مهران مدیری و... با خواننده‌های جوان هم کار می‌کند و ادامه داد: «هادی کسی است که توانایی تجربه سبک‌های مختلف را دارد ولی به نظر من هنوز سبک شخصی خودش را پیدا نکرده است. خودم هم همین‌طورم و پس از هر سبک موسیقی که مرا هیجان‌زده می‌کند، دوست دارم کار کنم. این شور و هیجان در هادی هم هست و خواننده‌ای با این قدرت ریسک‌پذیری را کمتر داریم. او در اپرا و با موزیسین‌های بزرگ کار کرده و این آلبوم را هم خیلی خوب اجرا کرد. مثلا فکر نمی‌کردم قطعه‌ای را که به راک نزدیک شد، به این خوبی اجرا کند و آماده بودم آن‌را خودم بگیرم ولی خیلی خوب از عهده آن برآمد. من دلیلی نداشتم همکاری با او را قبول نکنم.»
 
علیزاده در ادامه تأکید کرد که کل پروسه «نبودی تو» یک سال طول کشید: «از بین کارهای منتشر نشده من، اولین آلبومی که به عرصه اجرا و انتشار رسید، آلبوم هادی بود. خوشحالم از این‌که مجموعه رسمی با او کار کردم و امیدوارم همکاری‌مان ادامه داشته باشد.»
 
  • «نبودی تو» و سبک موسیقی فیوژن
مهیار علیزاده درباره موسیقی آلبوم «نبودی تو» گفت: «قبلاً دو قطعه در سبک فیوژن ساخته بودم که آن‌ها را به هادی و تهیه‌کننده پیشنهاد دادم و بعد از موافقت آن‌ها ۲-۳ قطعه ساخته شد و بقیه قطعه‌ها را هم به‌مرور اضافه کردیم.»
 
علیزاده در ادامه درباره موسیقی فیوژن این‌طور توضیح داد: «الان در تمام دنیا تمام سبک‌های موسیقی کم‌کم به هم نزدیک می‌شوند. سبکی که بتوان در سبک‌های موسیقی‌های دیگر از آن استفاده کرد؛ مثلا شما پایه و ملودی موسیقی ایرانی دارید، المان‌های جز یا سولوی گیتار الکتریک هم در آن استفاده می‌کنید. ترکیب موسیقی‌های ملل یا فولک در کنار هم موسیقی فیوژن می‌شود.»
 
  • هفتاد درصد سازها زنده است
آهنگساز «نبودی تو» در پاسخ به سوالی درباره میزان استفاده از سازهای آکوستیک در این آلبوم گفت: «در تمام قطعه‌‌ها نوازنده داریم به‌جز یکی دو قطعه که ساختار آن کلاً الکترونیک است. در بخش کُر هم‌خوان داریم، هر جا سه‌تار یا زهی نیاز بوده، اجرا داشتیم و در بخش پرکاشن هم جایی که نیاز بوده حتما کیک الکترونیک استفاده کرده‌ایم. براساس نیاز و آن‌جا که موسیقی آکوستیک تأمین‌کننده صدای لازم نبوده، از ساز الکترونیک استفاده کردیم. در مجموع ۶۰-۷۰ درصد آکوستیک و زنده است و مابقی صداهای سمپل و الکترونیک است.»
 
از هادی فیض‌آبادی تاکنون دو آلبوم منتشر شده است. آلبوم نخست «آسمان، مهتاب» با آهنگسازی کاوه سروریان که سال ۱۳۸۹ منتشر شد و آلبوم دوم به نام «تا همیشه» با آهنگ‌سازی پویان رمضانی که سال ۱۳۹۴ به بازار موسیقی عرضه شد.
 
«نبودی تو» شامل نُه شعر و ترانه است که «نبودی تو» از مهرداد سنجابی،‌ «در هوایت از مولانا، «هیچستان» از سهراب سپهری، «گمان» از سمیه آزاددل، «گوشه‌نشین» از محمود حبیبی کسبی، «گیسو» از حافظ، «یاد تو» از حسین منزوی، «تا که برگردی» از محمود حبیبی کسبی و «سیه‌رو» از عطار نیشابوری است.
 
میلاد درخشانی نوازنده سه‌تار، علی جعفری پویان و تینا جامه گرمی نوازنده ویلن، سهراب برهمندی نوازنده ویلن آلتو، مهرناز دبیرزاده نوازنده کاخن وادوات کوبه‌ای، مهرداد نوبخت‌پور نوازنده کمانچه، پیمان حاتمی سازهای الکترونیک و گیتار الکتریک همکاران گروه موسیقی این آلبوم بوده‌اند. فرناز خاکی، سارینا عافیت‌طلب، هادی آریج و حامد حسینی هم‌خوانی، و امیرحسین علیرضایی دستیار آهنگسازی گروه را به عهده داشته‌اند. ساسان بخشی و پیمان حاتمی «نبودی تو» را در استودیو «کنگان پارسه» (کرگدن) ضبط کرده‌اند و میکس و مسترینگ هم به عهده پیمان حاتمی بوده است.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 آذر 1397 - 23:57

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.