برنامه یاد بعضی نفرات
 
بازگشت چراغ خاموش چهره موسیقی راک ایران
موسیقی ما - چند سال پیش بازار موسیقی راک ایران شاهد انتشار آلبومی از هنرمندی بود که تا پیش از آن برای جامعه هنری و اهالی موسیقی، کمتر شناخته شده بود؛ «محمد صداقت» با اولین آلبوم خود یعنی «چهارسیم» نام خود را در عرصه موسیقی راک ایران به ثبت رساند.
این هنرمند متولد سال 1366 و دارای مدرک کارشناسی مهندسی کشاورزی و کارشناسی ارشد تصویرسازی است که از اوایل دهه 80، گیتار باس را به عنوان ساز تخصصی خود برگزید و مدتی هم نزد «علیرضا عبداللهی» به آموختن این ساز پرداخت.
پس از مهاجرت عبداللهی از ایران، محمد صداقت به صورت خودآموز در نوازندگی گیتار باس به کسب تجربه پرداخته است.
آلبوم «چهارسیم» جدای از نقص‌هایی که بیشتر نشان از تجربه کم آهنگساز آن داشت از یک نظر بسیار حائز اهمیت بود؛ و آن اینکه دومین آلبوم موسیقی بدون کلام ایران در سبک راک بود که بر محوریت ساز گیتار بیس ساخته شده بود.
اهالی و دست اندرکاران موسیقی راک ایران تا پیش از انتشار این اثر، از آلبوم «بابک ریاحی پور» نوازنده با سابقه گیتار باس کشورمان با نام «آزمون و خطا» به عنوان تنها آلبوم موسیقی راک با محوریت ساز گیتار باس یا اصطلاحا «BASS BASIC» یاد می‌کردند و از این جهت بود که نام محمد صداقت و آلبوم او به سرعت بر سر زبانها افتاد اما متاسفانه و در بازه زمانی کوتاهی نام این هنرمند جوان در میان انبوه نابسامانی‌های حاکم بر فضای موسیقی راک ایران گم شد.
حدود یک سال و نیم قبل، محمد صداقت و گروهش در یکی از اجراهای موسیقی تتاتر مستقل تهران روی صحنه رفت تا هواداران او نسبت به بازگشت این چهره مستعد به عرصه موسیقی ایران امیدوار باشند اما این امید هم دیری نپایید و اکنون بیش از یک سال است که از محمد صداقت در عرصه موسیقی راک ایران کمتر یاد می‌شود.
کم‌رنگ شدن چهره این هنرمند جوان را دستاویزی برای گفت‌وگو با او کرده است.
- : شما شروع امیدوارکننده‌ای در عرصه موسیقی ایران داشتید چرا این روزها شاهد فعالیت شما نیستیم؟
- صداقت: پس از انتشار آلبوم چهار سیم که استقبال خوبی هم از آن به عمل آمد در یکی از اجراهای موسیقی تئاتر مستقل تهران روی صحنه رفتیم اما تعداد آهنگ‌های من و زمان اجرای این آثار کمتر از میزانی بود که بتوان با این رپرتوار یک سانس کامل کنسرت را برگزار کنیم، به همین دلیل تصمیم گرفتم با توجه بیشتری به عنصر زمان در آثارم، ساخت آلبوم بعدی خود را آغاز کنم.

- : پس برخلاف تصور ما سکوت شما به معنای خداحافظی با عرصه موسیقی نبوده است؟
- صداقت: به هیچ عنوان. اکنون مشغول ضبط قطعات مربوط به آلبوم دوم خود هستم و امیدوارم پس از انتشار آن با بهره‌گیری از تجارب گذشته کنسرتی هم مشتمل بر قطعات دو آلبوم برگزار کنم.

- : قدری درباره دومین آلبوم خود که اکنون در مراحل تولید است توضیح بدهید؟
- صداقت: در این آلبوم از همکاری میلاد عدل به عنوان تنظیم‌کننده و نوازنده گیتار الکتریک در برخی از قطعات بهره جستم، در ساخت این اثر تمام تلاشم بر اصل آزادی استوار بوده است. برخی از قطعات به فراخور حال و هوای روحی و ذهنی من در شمال کشور ساخته شده است و برخی دیگر در جاهای مختلف. به عبارت دیگر این اثر را به طور کامل در یک استودیوی ثابت و در فضای محدود استودیو نخواهم ساخت.

- : به جز میلاد عدل با چه هنرمندانی در ساخت آلبوم دوم خود همکاری دارید؟
- صداقت: فعلا قصد دارم این آلبوم را اصطلاحا چراغ خاموش تولید کنم اما مایلم این مطلب را بگویم که در کمال افتخار در این آلبوم «آلدوش آلپانیان» از پیشکسوتان موسیقی راک ایران به عنوان هنرمند میهمان حضور خواهد داشت و باید خاطرنشان کنم که همکاری من با وی به این آلبوم محدود نخواهد بود.

- : ادامه همکاری شما با «آلدوش آلپانیان» به چه صورت خواهد بود؟
- صداقت: مفتخرم که ضمن شاگردی ایشان، نوازندگی گیتار باس ارکستر او را نیز بر عهده دارم.

- : آیا در تولید این اثر اسپانسری هم داشتید؟ هزینه‌های ساخت این اثر به چه صورت تامین می‌شود؟
- صداقت: چندی پیش نمایشگاه نقاشی خود را در فرهنگسرای ملل برگزار کردم و تمام عواید فروش آثار نقاشی من در این نمایشگاه صرف تولید دومین آلبوم موسیقی من خواهد شد و باید بگویم هزینه‌های این اثر از روش هنر برای هنر تامین می‌شود.

- : فکر می‌کنید مراحل تولید این آلبوم چه زمانی به اتمام برسد؟
- صداقت: آنچه مسلم است تا پایان امسال ضبط این آلبوم به اتمام خواهد رسید و اگر مشکل خاصی پیش نیاید در اوایل سال 98 آماده رونمایی خواهد شد.
منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 آبان 1397 - 00:36

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بازگشت چراغ خاموش چهره موسیقی راک ایران | موسیقی ما