برنامه یاد بعضی نفرات
 
آهنگساز «حریق خزان» از انتشار یک آلبوم فیوژن با صدای خودش خبر داد
مهیار علیزاده: اولویت من تولید و تألیف است، نه خواندن
موسیقی ما - مهیار علیزاده (آهنگساز و نوازنده) که طی چند سال اخیر آثار موفقی در همکاری با هنرمندان مطرح موسیقی و سینما داشته، این‌بار آلبوم شخصی خود را در مسند خواننده، آهنگساز و نوازنده منتشر می‌کند. او همچنین از انتشار آلبومی با صدای محمد معتمدی هم خبر داد.
 
مهیار علیزاده که پس از سال‌ها فعالیت در زمینه آهنگسازی و نوازندگی قصد دارد قطعاتی را با صدای خودش منتشر کند، در گفت‌وگو با خبرنگار سایت «موسیقی ما» از آلبوم جدیدش خبر داد و گفت: «این روزها مشغول انجام مراحل پایانی آلبوم شخصی‌ام در ژانر فیوژن هستم که تلفیقی از سبک‌های پراگرسیو، آلترناتیو و موسیقی ایرانی است. شعرهای کلاسیکی از حافظ و مولانا، اغلب اشعار آلبوم را تشکیل می‌دهند و از یکی از شعرهای هوشنگ ابتهاج هم بهره برده‌ام.»
 
ایده و انتخاب اشعار این پروژه که فعلاً نام «خط سوم» برای آن انتخاب شده، به سال‌ها پیش بازمی‌گردد و تولید آن، ماحصل 2 سال کار غیرمتداوم است که زمستان سال گذشته دو بار با عنوان «تکرار نامنظم بی تو» با حضور بازیگرانی چون الهام پاوه‌نژاد و لیندا کیانی روی صحنه رفته است. علیزاده قطعه «بی من» از این آلبوم را هم منتشر کرد که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. می‌گوید: «این آلبوم شامل هفت قطعه است که پنج قطعه آن نهایی شده و فعلاً در حال تصمیم‌گیری برای انتخاب ناشر و نحوه انتشار آن هستم. سازهای استفاده شده در این آلبوم محدود است و بخشی از آنها را من و پیمان حاتمی نواخته‌ایم و مهیار طهماسبی هم در یک قطعه ویلنسل نواخته است. در یکی از قطعات هم از گروه کُر 22 نفره تُنال استفاده شده است. میکس و مسترینگ آن برعهده پیمان حاتمی بوده و ضبط اثر هم در استودیو کنگان پارسه (کرگدن) انجام شده است.»
 
مهیار علیزاده طی سال‌های اخیر با هنرمندانی نظیر علیرضا قربانی، همایون شجریان، سالار عقیلی، مهران مدیری و محمد معتمدی به عنوان آهنگساز و نوازنده همکاری کرده و کارنامه درخشانی در این بخش دارد. حالا شاید این سوال پیش بیاید که چرا تصمیم به حضور در عرصه خوانندگی گرفته که به این سوال این‌گونه پاسخ می‌دهد: «بعد از سی و هفت، هشت سال سن و این حجم کار موسیقایی که تا به امروز انجام داده‌ام، باید متوجه شده باشید که خواندن جزء اولویت‌های من نیست؛ چراکه اگر جز این بود، خیلی زودتر از این‌ها به آن می‌پرداختم. اولویت من در موسیقی، تولید و تألیف است اما برای تولید این اثر، در میان خواننده‌های ایرانی کسی را مناسب این کار پیدا نکردم و به نظرم کسی جز خودم نمی‌توانست احساس و هدفی که دنبالش بودم را با این اثر منتقل کند. با احترام به تمام خواننده‌ها، خواننده‌های ایرانی یا صرفاً ایرانی می‌خوانند یا پاپ که اگر می‌خواستم این اثر را به گروه اول بسپارم، طبیعتاً ایرانی می‌خواندند و در آن‌صورت یک اثر ناموزون خلق می‌شد؛ اثری در ژانر فیوژن با آواز ایرانی در صورتی‌که هدف من این نبود. خواننده‌های پاپ هم اکثراً ریزه‌کاری‌های موسیقی ایرانی را نمی‌دانند و علاوه بر آن دوست هم نداشتم یک برند موسیقی پاپ، خواننده این اثر باشد. تعداد معدودی خواننده هستند که توانایی خواندن چنین آلبومی را دارند؛ مثل «میلاد درخشانی» اما این شکل از موزیسین‌ها، هنرمندانی مستقل هستند. در نتیجه تصمیم گرفتم خودم شانس خواندن در این ژانر را امتحان کنم. قبلاً هم قطعه «بی من» از این آلبوم را منتشر کرده‌ام که بازخورد خوبی از آن گرفتم.»
 
علیزاده می‌گوید به این موضوع واقفم که درصد بالایی از مخاطبان موسیقی که من را می‌شناسند، در مقابل چنین اتفاقی گارد خواهند گرفت و ادامه می‌دهد: «امیدوارم با توضیحاتی که دادم متوجه شوند اولویت من در موسیقی تولید و تألیف است نه خواندن. این‌که چه عواملی را برای رسیدن به هدف به کار می‌بریم، در درجه اول اهمیت نیست و همان‌طور که سال نود احساس کردم باید اثری مثل «حریق خزان» تولید کنم، در این یک سال و نیم هم احساس درونی‌ام این است که باید چنین اثری را خلق کنم.»
 
این آهنگساز قرار است در کنسرتی به نام «پرفومنس مولانا»، تعدادی از قطعات این آلبوم را در ماه‌های آذر و دی، به همراه چند بازیگر در تالار وحدت روی صحنه ببرد.
 
آهنگساز «حریق خزان» از مجموعه دیگری هم خبر داد و گفت: «آلبوم دیگری با محوریت مولانا و صدای محمد معتمدی در دست دارم که این روزها مراحل میکس را می‌گذراند و چند بازیگر هم در آن حضور دارند. در صورت مهیا بودن شرایط و انتخاب ناشر، این دو آلبوم امسال منتشر خواهند شد.»
 
این موزیسین پرکار که تابستان سال جاری پرفورمنسی را با حضور سالار عقیلی روی صحنه برده بود، این روزها مشغول پرودیوس و تهیه‌کنندگی یک آلبوم دیگر هم هست که ساخته «امیرحسین علی رضایی» است. این آلبوم که به شکل اینسترومنتال منتشر خواهد شد، شامل یک کوئینتت زهی و پیانو است. علیزاده که در پروژه‌های بین‌المللی هم حضور دارد، در کنار فعالیت‌های داخلی‌اش، آلبومی را هم با هنرمندان بین‌المللی از کشورهای ترکیه، مراکش، تبت و استرالیا پیش می‌برد که برخی از آنها، نوازنده آنسامبل راه ابریشم هستند. این آلبوم که کلام انگلیسی دارد، خارج از ایران تهیه و تولید می‌شود.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1397 - 18:29

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مهیار علیزاده: اولویت من تولید و تألیف است، نه خواندن | موسیقی ما