برنامه یاد بعضی نفرات
 
برنده جایزه بهترین آهنگساز «جشن خانه سینما» از فعالیت‌های موسیقایی خود گفت
پیمان یزدانیان: اسپانسر و مشکلات نشر باعث شده بیشتر به فکر نوشتن باشم تا انتشار آثارم
موسیقی ما - پیمان یزدانیان (آهنگساز و نوازنده پیانو) در گفت‌وگو با «موسیقی ما»، از فعالیت‌هایش برای جشنواره فیلم فجر و آثاری که این روزها مشغول نوشتن آنها است گفت. یزدانیان شهریور امسال در بيستمين جشن خانه سينما توانست براي فيلم «خوک» به کارگرداني ماني حقيقي جايزه بهترين آهنگساز را دريافت کند که البته آن زمان مشغول اجراهای صحنه‌ای خود در چند شهرِ کشور چین بود.
 
این آهنگساز که سال گذشته با فیلم سینمایی «کار کثیف» ساخته خسرو معصومی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، می‌گوید امسال هم با او صحبت‌هایی برای ساخت موسیقی دو فیلم سینمایی حاضر در جشنواره فیلم فجر شده که در صورت قطعی شدن، اطلاعات آن را اعلام خواهد کرد.
 
پیمان یزدانیان که این روزها مشغول نوشتن قطعات شخصی خود است به «موسیقی ما» می‌گوید: «فعلاً مشغول نوشتن قطعه Fantastic Place هستم که مثل بیشتر آثارم، قصه شخصی خودم را روایت می‌کند؛ قصه‌هایی که شاید یک روز درباره آنها صحبت کردم. این قطعه هم همان‌طور که از نامش پیداست قصه‌ای با فضای مثبت و جذاب است که طبیعتاً در بخش‌هایی این حس را از دست می‌دهد و بار دیگر به اوج خود بازمی‌گردد؛ مثل حکایت زندگی امروز ما انسان‌ها روی کره زمین که برخی مواقع ترسناک است اما در عین حال جذابیت و زیبایی خود را هم دارد.»
 
یزدانیان این قطعه را دو سال پیش به سفارش یک گروه سوئیسی نوشته که یک بار در ایران و یک بار هم در سوئیس اجرا شده و آنسامبلی که آن سال برای اجرای آن در نظر گرفته شامل ویولن، ویولنسل، پیانو پرکاشن، فلوت و کلارینت بوده که به «آنسامبل راولی» معروف است. او می‌گوید: «این کنسرت چند سال پیش در تالار رودکی اجرا شد که «علی رهبری» هم مهمان آن برنامه بود. بعد از کنسرت، با لطف بسیاری با من صحبت کرد و به شوخی هم گفت این «جای خارق‌العاده» -برگرفته از نام قطعه- کجاست؟ بگو تا ما هم برویم. او مرا تشویق به نوشتن این اثر برای ارکستر سمفونیک کرد و گفت شاید آن را با ارکستر اجرا کردم. از آن زمان به فکر نوشتن این قطعه به شکل سمفونیک افتادم و چون این روزها فراق بال بیشتری داشتم، در حال کار کردن روی آن هستم.»
 
این آهنگساز و نوازنده پیانو، یک مجموعه هم برای پیانو نوشته که درباره آن می‌گوید: «دوست دارم این قطعات را هم ضبط کنم اما ضبط آنها قطعاً خارج از ایران اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه در ایران، صدای ایده‌آلی که من از پیانو برای ضبط می‌خواهم، وجود ندارد. اسم این مجموعه  Moment Musical برای ملکه دانه‌ها است. مجموعه‌ای به روایت کودکانه که در واقع ظاهرش برای کودکان است اما عملاً برای ما بزرگسالان است.»
 
آهنگساز فیلم «شب‌های روشن» می‌گوید در فکر ضبط آثارش چه به شکل ارکسترال -که مخارج بیشتری دارد- و چه به شکل پیانویی -که به دلیل حساسیتش می‌خواهد آنها را خارج از ایران ضبط کند- است؛ اما تمام این اتفاق‌ها بستگی به حضور اسپانسرها دارد. البته نباید مشکلات و وضعیت نشر را هم فراموش کرد. تمام این مسائل باعث شده فعلاً دغدغه یزدانیان بیشتر خلق کردن باشد تا ضبط آثارش.
 
پیمان یزدانیان که موسیقی فیلم را به شکل جدی با آهنگسازی برای فیلم «باد ما را خواهد برد» عباس کیارستمی آغاز کرده، ساخت بسیاری از موسیقی متن‌های فیلم‌های سینمایی و همکاری با کارگردان‌های شهیر سینمای ایران از جمله مسعود کیمیایی، اصغر فرهادی، بهمن فرمان‌آرا و کمال تبریزی را در کارنامه دارد که برای بسیاری از آنها نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره موسیقی فجر شده است. او تعدادی از آلبوم‌های موسیقی فیلم‌هایش را هم منتشر کرده که «برداشت»، «گذر» و «همراه با باد» بخشی از آنها هستند. یزدانیان درباره انتشار موسیقی فیلم‌هایش می‌گوید: «اگر قرار باشد موسیقی فیلم‌هایی که ضبط شده و آماده انتشارند را به گوش مخاطبان برسانم، حداقل پنج، شش آلبوم دیگر از من در این حوزه منتشر خواهد شد. اما به دلیل مشکلاتی که پیش‌تر گفتم، فعلاً دست نگه داشته‌ام تا زمان مناسبش فرا برسد.»
 
پیمان یزدانیان و ساموئل روهرر (آرتیست کمپانی ای‌سی‌ام و یکی از اعضای تریوی اُپن سورس) اردیبهشت سال جاری در فرهنگسرای نیاوران کنسرت دونوازی بداهه (پیانو و درامز) داشتند که با استقبال خوبی هم مواجه شد و می‌گوید احتمالاً همین اجرا را خارج از ایران هم روی صحنه خواهیم برد. این نوازنده پیانو امسال اجرایی در ایران نخواهد داشت؛ البته در نظر داشته تا کنسرتی را در جشنواره موسیقی فجر اجرا کند که به دلیل حجم کارهایی که برای جشنواره فیلم فجر خواهد داشت، از اجرای صحنه‌ای منصرف شده است.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1397 - 14:49

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پیمان یزدانیان: اسپانسر و مشکلات نشر باعث شده بیشتر به فکر نوشتن باشم تا انتشار آثارم | موسیقی ما