خواننده و آهنگساز تیتراژ «مغزهای کوچک زنگ زده» از تجربه حضور در این پروژه و همکاری با کارگردانش گفت
رضا کولغانی: هومن سیدی نمی‌تواند در فیلم‌هایش به راحتی از موسیقی بگذرد
موسیقی ما - فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، اثر تازه هومن سیدی با موسیقی متن «بامداد افشار» و قطعه تیتراژی به آهنگسازی و خوانندگی «رضا کولغانی» و ترانه‌سرایی «احسان گودرزی»، از امروز (4 مهر) اکران عمومی شد.
 
رضا کولغانی درباره همکاری‌اش با هومن سیدی که دومین تجربه او در کنار این کارگردان است به «موسیقی ما» می‌گوید: «پیش از این برای فیلم «خشم و هیاهو» یک تجربه با هومن سیدی داشتم که شاعر آن کار محمود طلوعی بود. برای همین هم او از همان ابتدا فیلم‌نامه را داد تا بخوانم و خواست موسیقی را به سمتی ببریم که به شخصیت نوید محمدزاده در فیلم (شاهین) نزدیک باشد و حال و هوای زندگی آن قشر از آدم‌های جامعه را در بر بگیرد. ما هم موسیقی و کلام را که سروده احسان گودرزی بود، به همان سمت و سو بردیم.  تمام اتفاق‌هایی که به لحاظ روایت موسیقی در فیلم افتاده، در تیتراژ آخر هم لحاظ شده و به این ترتیب اثری خلق شده که علاقه عجیبی به آن دارم.»
 
این خوانده درباره نگاه و شناخت هومن سیدی نسبت به موسیقی می‌گوید: «هومن سیدی شناخت بسیار خوب و درستی نسبت به موسیقی دارد و به همین دلیل هم در کارش موفق است. شنیدن موسیقی خوب و درکِ تفاوت آن با دیگر موسیقی‌ها، تأثیر بسیاری دارد و به همین دلیل هم نمی‌تواند به راحتی از موسیقی در فیلم‌هایش بگذرد. برای من همکاری بسیار دلچسبی بود و از کار کردن با هومن و تیم خوبش کاملاً رضایت دارم و پیامدهای خوبی برای خود من داشته است.»
 
رضا کولغانی که پیش از این به واسطه حضورش در گروه «داماهی» بیشتر سمت و سوی موسیقی آکوستیک رفته، در این فیلم فضاهای الکترونیک را هم تجربه کرده که درباره این اتفاق می‌گوید: «من پیش از این، تجربه خیلی جدی در موسیقی الکترونیک نداشته‌ام و خوشحالم که برای اولین‌بار با یک تیم درست و حسابی این کار را انجام دادم. البته کارهای هم با علی پناهی کرده‌ام که آنها هم جذاب بودند. بامداد در کارش و همچنین موزیک الکترونیک ایران، برای خودش امضا دارد و مسیر درستی را هم در حال پیمودن است؛ یک فضای بسیار مدرن و در کنارش استفاده از موسیقی‌های فولک و لحن‌های سنتی که شناخت درستی از آن‌ها دارد و می‌توانید آن را در کارهای مشترکش با اصغر پیران هم بشنوید.»
 
او درباره نقش موسیقی در این فیلم می‌گوید: «به موزیک بامداد می‌توان به عنوان بخشی از این فیلم نگاه کرد که تأثیر زیادی روی آن داشته و درواقع موسیقی جنبه حرکتی عجیبی در این فیلم دارد. بامداد زحمت زیادی برای این موزیک کشیده و موسیقی‌اش همانند فضای فیلم، یک فضای کولی و وحشی مدرن دارد. من لحن موزیک تیتراژ را با شعر احسان (گودرزی) ساختم و با چند لاین گیتاری که ابراهیم علوی زده بود، برای بامداد فرستادم و او هم کار را در بهترین حالت ممکن تحویل داد. در واقع می‌توانم بگویم که همه چیز در این فیلم کنار هم چفت شده، از موزیک، تا فیلم‌نامه و کارگردانی؛ من خودم خیلی نسبت به آن امیدوارم.»
 
بامداد افشار: کلام و نوای چوپان‌ها، به نوعی تم اصلی موسیقی فیلم شد
 
بامداد افشار (آهنگساز و مدرس موسیقی) که پیش از این هم پرفورمنس «شهر-بازی» را در تماشاخانه پالیز روی صحنه برده بود، از آوای چوپان‌های بخشی از مناطق شمالی ایران برای تم اصلی موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» استفاده کرده و می‌گوید: «نمی‌خواستیم موسیقی به لحاظ رنگ و سازبندی، شبیه منطقه جغرافیایی خاصی باشد اما برای این‌که مخاطب بتواند با فضای موسیقی ایرانی هم آشنا شود، تصمیم گرفتیم جنس افکت‌ها را جوری انتخاب کنیم تا برای مخاطب چنین امکانی پیش بیاید. به همین دلیل پیش از ساخت موسیقی، سفر چند روزه‌ای به شمال داشتم. در این سفر، آوای چوپان‌هایی را شنیدم و آن‌قدر برایم جذاب بودند که آنها را ضبط و از کلام و نوای آنها، برای بخش افکتیو موسیقی فیلم استفاده کردم و این کلام‌های افکتیو، به نوعی تم اصلی موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» شد.»
 
«مغزهای کوچک زنگ زده» که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر توانست عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند، دومین همکاری بامداد افشار با هومن سیدی است و پیش از این هم در ساخت موسیقی فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» با این کارگردان همراه بوده است. موسیقی نمایش‌هایی چون «ویتسک»، «از پا نیفتاده»، «عجایب المخلوقات»، «باغبان مرگ»، «صد در صد » و... نمونه‌های دیگری از فعالیت‌های این آهنگساز است.
 
اصولاً مبنای اصلی آثار بامداد افشار، موسیقی الکترونیک است اما او این‌بار تلاش کرده تا هم‌راستا با محتوای فیلم‌نامه، به حوزه سازهای آکوستیک هم وارد شود. می‌گوید برای ساخت این اثر، نیم نگاهی هم به موسیقی فیلم «بابل» به آهنگسازی «گوستاوو سانتائولایا» داشته و ترکیب‌بندی سازی آن هم عمدتاً مبتنی بر سازهای هم‌خانواده گیتار بوده است.
 
این آهنگساز، عمدتاً در آثارش با اصغر پیران به عنوان خواننده همکاری می‌کند و همکاری با رضا کولغانی به عنوان خواننده تیتراژ را با توجه به بازخوردهایی که از مخاطبان گرفته، تجربه جالب و ارزشمندی می‌داند که از سوی کارگردان فیلم پیشنهاد شده است.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1397 - 19:38

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.