برنامه یاد بعضی نفرات
 
قطعاتی که برای عاشورا ساخته و ماندنی شدند / از حامد همایون و امیرعباس گلاب تا محسن چاوشی
موسیقی ما - با مروری بر آثار موسیقایی منتشرشده به مناسبت ماه محرم درمی‌یابیم که هر سال با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) هنرمندان در عرصه‌های مختلف با ساخت آثار هنری مرتبط با عاشورا از برگزاری نمایشگاه نقاشی، عکس، آثار تجسمی، موسیقی و... تلاش می‌کنند تا هریک با زبان آشنای خویش به بیان حقایق واقعه بزرگ عاشورا بپردازند.

در این میان هنرمندان فعال در حوزه موسیقی با اجرای آثار شنیداری فاخر سعی دارند سهمی در این رویداد مذهبی داشته باشند و در این سال‌ها آثار بسیارموفقی ساخته‌اند که نشانی جز عشق و دلدادگی هنرمندان به حضرت اباعبدالله الحسین به همراه ندارد و ما در این مجال سعی کردیم به تازه‌ترین آثار آیینی ساخته‌شده در این حوزه بپردازیم.

حامد همایون

حامد همایون که پیش ازاین قطعات "ام‌المصائب" را برمبنای روضه حضرت زینب (س) بیانگر وقایع بعد از عاشورا و همچنین "هیهات" را با مضمون عاشورا ساخته است امسال نیز در سومین حضور موفق خود در جمع خوانندگان محبوب موسیقی پاپ نذر فرهنگی خود را ادا کرد. حامد همایون امسال نیز با انتشار قطعه "معجزه" با تنظیم سامان امامی و ترانه‌ای از سهیل حسینی ارادت خود را به شهدای کربلا ابراز کرد.

محمد اصفهانی

دکتر محمد اصفهانی ازجمله این هنرمندان است که قطعه "داغ نهان" را با ترانه‌ای از عبدالجبار کاکایی و آهنگسازی فرید سعادتمند سال گذشته منتشر کرد.

"داغ نهان" قطعه‌ای زیبا و دل‌نشین با مضمونی عاشقانه است که به پیشگاه حضرت زینب (س) تقدیم شده است. محمد اصفهانی پیش از نیز آلبوم "گلچین" را شامل 9 قطعه و با اشعاری از قیصر امین پور، لسان‌الغیب، سپیده کاشانی، فریدون مشیری، حسان، احمد عزیزی و سهیل محمودی و آهنگسازی فریدون شهبازیان، علی بکان، مجید اخشابی، محمد میرزمانی و شهریار فریوسفی در سوگ امام حسین (ع)، حضرت عباس و شبهای قدر و ضربت حضرت علی (ع) تولید کرده است.

پویا بیاتی

به جرات می‌توان از پویا بیاتی خواننده نام‌آشنای موسیقی پاپ به‌عنوان پرکارترین خواننده درزمینهٔ موسیقی آیینی عاشورا نام برد. این خواننده در طول سال‌های فعالیت خود آلبوم "شش‌گوشه" را با ملودی و تنظیم فریبرز خاتمی و ترانه‌هایی از مسعود اصلانی، مهدی رحیمی، امیر اکبر زاده، اصغر عظیمی مهر را در آبان ماه سال 1391 منتشر کرده و گفتنی است تنظیم و ترانه‌ای تعدادی از قطعات این را پویا بیاتی انجام داده است. "لالایی"، "دل‌تنگی حسین"، "مشک و اشک"، "امام حسن"، "حکایت آهو" ازجمله قطعات این آلبوم آیینی به شمار می‌رود. پویا بیاتی همچنین قطعات "این روزها"، "منو دریاب" و "کی بهتر از حسین" را حول موضوعات محرم و عاشورا در رثای سالار شهیدان اجرا کرده است.

امیرعباس گلاب

امیرعباس گلاب دیگر خواننده مطرح موسیقی پاپ است که پیش‌تر قطعات "توسل" و "ارباب" را در رثای واقعه کربلا و با نگاهی متفاوت نسبت به سایر عاشورایی از او شنیده‌ایم. قطعه "گهواره" سومین اثر آیینی امیرعباس گلاب با ترانه‌ای از سعید پاشا زاده و تنظیم مهدی سفیدگر است.

علی اصحابی

علی اصحابی دیگر خواننده موسیقی پاپ است که در سال‌های فعالیت خود سعی کرده است با خواندن آثار آیینی دین خود را به این واقعه ادا کند. علی اصحابی تاکنون قطعات "محشر کبرا" و "خون خدا" را در حال و هوای محرم حسینی اجرا کرده است. قطعه "سردارعشق" تازه‌ترین اثر این خواننده در مدح حضرت عباس علمدار کربلا اجرا شده است. سردار عشق از سروده‌های هادی اصحابی و تنظیم افشین کامیار است که در قالب تیتراژ برنامه عصرگاهی از شبکه نسیم پخش می‌شود.

حامد محضرنیا

حامد محضرنیا از خوانندگان جوان آتیه دارموسیقی پاپ است که کارش را با خواندن آثار مذهبی آغاز کرده است و در این مسیر با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است. او در این سال‌ها قطعات "شرمندتم" را در دو ورژن متفاوت و همچنین قطعات "یادم نمی‌ره" و "مثل تو هرگز" را با ترانه‌های از سعید پاشازاده منتشر کرده است.

مهدی یغمایی

مهدی یغمایی از جمله خوانندگانی است که معتقد است باید شان آثار آیینی از آن رو که با عمق اعتقادات مردم گره خورده است حفظ شود و باید در انتخاب نوع ترانه‌ها و ملودی این آثار دقت زیادی به خرج داد. یغمایی قطعه "گل پرپر" را در وصف شش‌ماهه کربلا حضرت علی‌اصغر و قطعات "ماه قبیله"، "شام غریبان (بازخوانی)" و "با حسین" را ساخته است. گفتنی است این آثار با ترانه‌هایی از سید احمد موسوی، روزبه بمانی و خائف در قالب آلبوم "سلام آقا" به بازار موسیقی پاپ عرضه‌شده است.

بنیامین بهادری

در بین آثار موسیقایی شنیده در سال‌های اخیر نام آثار آیینی بنیامین بهادری و قطعاتی که ویژه شهدای کربلا ساخته است بسیار به چشم می‌آید. چراکه قطعاتی را که این خواننده در اواسط دهه هشتاد ساخت؛ توانست ضمن کسب رضایت مخاطب، سبک و سیاق آثار عاشورایی را تحت تأثیر قرار دهد. به‌طوری‌که در آن سال‌ها بسیاری از شاعران و نوحه‌سرایان با تبعیت از آثار این خواننده در هیئت مذهبی می‌خوانند. قطعاتی نظیر بوی محرمش می‌آید"، "عموم ابوالفضل"، "آقام آقام" و "لالایی" را با ترانه‌هایی از سید فرید احمدی و آهنگسازی بنیامین بهادری را می‌توان جز پرطرفدارترین آثار عاشورایی برشمرد. بنیامین بهادری همچنین قطعات "موج محرم" و "قلب محرم" را در یک همکاری مشترک با سهراب پاکزاد و ترانه‌هایی از سید فرید احمدی منتشر کرد.

رضا صادقی

رضا صادقی خواننده سرشناس موسیقی پاپ که از کودکی با موسیقی آیینی جنوب و شهر بوشهر خو گرفته است و هرسال با نوحه‌خوانی در مراسم‌های مذهبی خالصانه محبت خود را به سرور و سالار شهیدان ابزار می‌کند. رضا صادقی تاکنون آثار بسیار زیادی را مدح اهل‌بیت علیهم‌السلام اجرا کرده است که از این میان تک آهنگ "قرص ماه خونی" که روایتگر قصه عشق و دلدادگی حضرت عباس به امام حسین همچنان جز بهترین آثار این خواننده به‌حساب می‌آید. این قطعه با ترانه‌ای از امیر حسن اله یاری و ملودی از رضا صادقی و تنظیم شجاعت شفایی در سال 93 پخش شد.

این خواننده همچنین در آلبوم سلام آقا با اجرای قطعات "امیر کائنات" و "مرثیه" در این آلبوم حضور داشت و شعر اثر "مرثیه" از بحرطویل قدیمی است که پیش‌تر با نغمه مداحان جنوبی نیز اجرا شده بود و صادقی این اثر را بازخوانی کرده است. این دو اثر در وصف سقای کربلا ابوالفضل العباس و حضرت زینب (س) اجرا شده است. از دیگر قطعات این خواننده مطرح می‌توان به "خورشید روی نیزه‌ها" با ترانه‌ای از امیرحسین اله یاری تنظیم شجاعت شفایی اشاره کرد.

صادقی در دو قطعه "پیاده‌ها" سروده‌ فؤاد فرهنگ و تنظیم شجاعت شفایی و تک آهنگ "هم‌قدم" با ترانه‌ای از محمدمهدی سیار و موسیقی و تنظیم فرید سعادتمند، حال و هوای بازماندگان قافله عشق را به زیباترین شکل بیان می‌کند.

محسن چاوشی

محسن چاوشی طی 13 سال فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه موسیقی بارها ثابت کرده که علاقه خاصی به اهل‌بیت (ع) دارد و قطعات مختلفی را برای امام حسین (ع)، حضرت (ع) و امام رضا (ع) خوانده و یک قطعه نیز برای حضرت ولیعصر (عج) خوانده که در آینده منتشر خواهد شد. این خواننده پاپ چند روز پیش در جدیدترین اثر مذهبی خود قطعه‌ای به نام "دل‌خون" را به مناسبت اربعین حسینی منتشر کرد که نگاه متفاوتی به وقایع عاشورا دارد. "دل‌خون" را چاوشی آهنگسازی و شهاب اکبری تنظیم کرده است. همچنین مجتبی تقی‌پور و اشکان موسوی نیز به ترتیب گیتار و ویولن این اثر را نواخته‌اند. قطعه "دل‌خون" به همت مرکز آوای انقلاب اسلامی و تحت لوگوی مؤسسه فرهنگی اوج تولیدشده است.

 علیرضا عصار

از زمانی که علیرضا عصار در دهه هفتاد فعالیت حرفه‌ای خوانندگی خود را آغاز کرد، قطعات موسیقی مذهبی جزو جدانشدنی آثار او بودند که شاخص‌ترین آن‌ها قطعه "ای کاروان" با هم‌صدایی دکتر "محمد اصفهانی" بود. عصار در اسفند ۱۳۸۲ آلبوم "مولای عشق" را با ۹ قطعه از سوی شرکت "ایران گام" روانه بازار کرد. تمامی اشعار این مجموعه از سروده‌های مهدی شریفی بودند و فؤاد حجازی نیز وظیفه آهنگسازی را بر عهده داشت. در این آلبوم نوازندگان سرشناسی نظیر خاچیک بابائیان، ارسلان کامکار، مازیار ظهیرالدینی و کریم قربانی نیز حضور داشتند.

مجید اخشابی

"سردار بی‌سر" نام جدیدترین قطعه مجید اخشابی خواننده خوش‌صدای پاپ است که در ابتدای ماه محرم سال جاری به امام حسین (ع) تقدیم شد. شعر این اثر را اسحاق انور سروده و سعید مروتی آن را آهنگسازی کرده است. همچنین برای قطعه سردار بی‌سر یک نماهنگ زیبا با استفاده از تصاویری از مستند سینمایی "کربلا جغرافیای یک تاریخ" ساخته‌شده که تأثیرگذاری آن را بیشتر می‌کند. این اثر توسط مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما منتشر شد.

رسول نجفیان

مخاطبان بیش از آنکه رسول نجفیان را با حرفه تخصصی‌اش یعنی کارگردانی و بازیگری بشناسند او را با ترانه معروف "عجب رسمیه" و بازخوانی قطعه فولکوریک "شب‌های گلوبندک" می‌شناسند. آلبوم نوحه‌های عاشورایی "ذوالجناح می‌آید بی سوار" با صدای رسول نجفیان در سال ۱۳۸۹ به بازار آمد. این آلبوم موسیقی ۱۰ نوحه سوگواری با نواهایی که قدمت چهارصدساله داشتند را شامل می‌شد. آلبوم فوق ریشه در موسیقی نواحی و اقوام مختلف ایران داشت و با استفاده از همان نواها و اشعار توسط نجفیان بازخوانی شده بود.

منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : شنبه 31 شهریور 1397 - 00:20

دیدگاه‌ها

یکشنبه 1 مهر 1397 - 11:57

در این فهرست میشه به 2 قطعه تاثیرگذار از علیرضا طلیسچی به نامهای علمدار و روز نهم اشاره کرد که امسال منتشر شده و همچنین به قطعه بینظیر آرش و مسیح عدلپرور به نام دیوونه کن که 2 سال پیش منتشر شد و بسیار عالیه. پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود قطعاتی که برای عاشورا ساخته و ماندنی شدند / از حامد همایون و امیرعباس گلاب تا محسن چاوشی | موسیقی ما