برنامه یاد بعضی نفرات
 
تشریح برنامه‌های عاشورایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
موسیقی ما - سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست خبری که یکشنبه ۲۵ شهریور در سالن جلسات این سازمان با حضور اصحاب رسانه برگزار ش،د به تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ماه‌های محرم و صفر و هفته دفاع مقدس پرداخت.

وی در ابتدا با تأکید بر اینکه محرم امسال به دلیل تقارن با هفته دفاع مقدس و قرار گرفتن در بستر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ویژگی‌های خاصی دارد، افزود: به همین منظور برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سه حیطه فراگیر، سطح ملی و منطقه‌ای- محلی پیگیری خواهد شد.

اوحدی تصریح کرد: در این سازمان ستاد ویژه‌ای برای این ایام تشکیل شده است که در این راستا ۱۷ برنامه فراگیر را در سطح ملی و بیش از ۷۰ برنامه منطقه‌ای - محلی و ۱۲ برنامه شاخص را با عنوان "جلوه سوگ" برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برنامه‌های این سازمان از اول محرم در میدان آیینی امام حسین (ع) آغاز شده است، اما به طور رسمی برنامه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری از امروز با آیین رونمایی از پوستر جلوه سوگ در میدان امام حسین (ع) برگزار خواهد شد.

تجلیل از ۱۸ بانوی بزرگ عاشورایی در مسجد حضرت خدیجه (س)

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره دیگر برنامه‌های اجرایی در این دو ماه سوگواری گفت: برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی با عنوان "پرده عشاق" تجلیل از ذاکران پیشکسوت، "کودکان عاشورایی" در ۱۵۰ مهدکودک، "نوگلان حسینی" در دبستان و دبیرستان، "آستان اشک" در باغ موزه هنر ایرانی و فرهنگسرای اندیشه و "نشان ارادت" با رویکرد تقدیر از برترین خادمانی که در حوزه هنر و معماری خصوصاً در ستاد بازسازی اعتاب مقدسه کار ارزشمندی برای اهل بیت (ع) انجام داده‌اند، نخستین بار در منطقه ۱۱ برگزار می‌شود.

وی همچنین از برگزاری سوگواره آوا و نواهای عاشورایی در فرهنگسرای رسانه خبر داد و افزود: این سوگواره  دربردارنده آداب و رسوم شهر‌های مختلف در حوزه موسیقی آیینی و نوا‌های عزاداری سیدالشهدا (ع) است، همچنین به مدت ۶۰ شب در ایام محرم و صفر برنامه‌های سوگواری در میدان امام حسین (ع) برپا خواهد بود.

اوحدی در پاسخ به خبرنگاری درباره اینکه چرا همایش بزرگ میدانی عاشورایی با حضور بانوان محجبه در روزهای تاسوعا و عاشورا در میادین اصلی شهر برگزار نمی‌کنید، گفت: غرفه حجاب و عفاف در میدان امام حسین (ع) برپا شده است، همچنین آئین تجلیل از ۱۸ بانوی بزرگ عاشورایی در مسجد حضرت خدیجه (س) در بوستان مادر ویژه بانوان از دیگر برنامه تدارک دیده شده در شب‌های ماه محرم است.

حضور نفرات برتر مرثیه آفتاب در قرارگاه فرهنگی هنری اربعین

وی ادامه داد: در منطقه ۱۴ تهران برنامه‌ای با عنوان "مرثیه آفتاب" اجرا خواهد شد که در آن افراد توانمند در حوزه تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی حضور دارند که در نظر داریم برترین اجراها را در مرزهای سه گانه اربعین حسینی مشارکت دهیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیگر سخنانش را به برنامه‌های این سازمان درباره هفته دفاع مقدس قرار داد و بیان داشت: ۱۴ برنامه فراگیر، ۱۲ برنامه منطقه‌ای و ۴ برنامه محلی در این ایام اجرا خواهد شد،‌ همچنین قرار است برای نخستین بار بازسازی تعدادی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس در مصلای امام خمینی (ره) با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سپاه و ارتش به مدت ۲۰ شب برگزار شود.

 استفاده از ظرفیت قرارگاه اربعین برای وحدت میان ملت ایران و عراق

وی افزود: تجلیل از شهدای دفاع مقدس با عنوان "چهل چراغ" در میدان امام حسین (ع) و برپایی نمایشگاه هفته دفاع مقدس با عرضه ادوات و آثار جنگی، از دیگر برنامه‌های شاخص در هفته دفاع مقدس است. از آنجایی که دوم مهر ماه سالگرد شهدای فاجعه منا  است، یکشنبه شب(اول مهر ماه) در فرهنگسرای اندیشه ویژه‌برنامه‌ای برای بزرگداشت شهدای فاجعه منا برگزار می‌شود.

اوحدی خاطرنشان کرد:‌ امروز در بستر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم، بنابراین باید دستاوردهای آن را معرفی کنیم. زیرا مناسبت‌های ما از مرزهای کشور عبور کردند و بزرگترین همایش بشری خلقت را در مراسم اربعین رقم زدند. سال گذشته ما 150 هزار زائر غیر ایرانی داشتیم که از مسیر ایران به عراق سفر کردند. امسال که استکبار اسرائیل با سرکردگی عربستان در حال آغاز است ما باید هوشیار باشیم و از کشور خود دفاع کنیم.

وی با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین حسینی یک همایش انسانی در راستای مقابله با استکبار و ظلم‌ستیزی است، تصریح کرد: قرارگاه فرهنگی هنری اربعین بر این است که بدون تکیه بر بودجه‌های دولتی و شهرداری و کاملاً به صورت مردمی، در عرصه اربعین فعالیت کند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ابراز داشت: با توجه به توطئه عربستان و آمریکا که درصدد ایجاد اختلاف میان ایران و عراق هستند، این قرارگاه این توان را دارد که با اجرای برنامه‌هایی مشترک پیوند میان این دو کشور را تقویت کند، بنابراین برنامه‌هایی نظیر سوگواره شعر آئینی اربعین با حضور شاعران عراقی و ایرانی، یادواره شهدای مدافع حرم عراقی و ایرانی، تعزیه و برپایی بخشی از موزه عبرت در مرزهای سه‌گاه اربعین در آن ایام برگزار خواهد شد.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 شهریور 1397 - 01:54

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تشریح برنامه‌های عاشورایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران | موسیقی ما