.
اثری از: 
تهیه کننده: 
پایگاه خبری - تحلیلی «موسیقی ما»
تصویر: 
فراز فتحی
تدوین: 
مهدی اکبرزاده
گفت و گو: 
plays 147213

موسیقی ما - فرزان صوفی - گروه راک باکلام بانوان صنم پاشا، بعد از اخذ مجوزهای لازم قرار است سوم شهریور، ساعت 21 در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برود؛ اتفاقی که شاید سال‌های پیش شبیه یک رویا بود اما صنم پاشا می‌گوید از همان ابتدا پوتین‌های آهنی به پا کردم و به همین دلیل مسیرش از آنچه که فکر می‌کردم برایم راحت‌تر بود.

شاید نیاز به گفتن نباشد که موسیقی راک (که دو دهه از شکل‌گیری مجددش در ایران می‌گذرد) عملاً چند سالی است به شکل رسمی و گسترده، عرصه‌ای برای فعالیت پیدا کرده و هنوز که هنوز است بازار پرفروغی ندارد؛ حالا تصور کنید که تعدادی از بانوان دور هم جمع شوند و بخواهند در این ژانر فعالیت کنند. البته پیش از این بوده‌اند هنرمندانی که در این عرصه حضور داشته و دارند؛ افرادی مثل «نیلوفر فرزندشاد»، نوازنده کیبورد و پیانو که در کنار همسرش یعنی کاوه یغمایی روی استیج می‌رود یا «بیتا صادقی» نوازنده گیتار الکتریک که مدت‌ها است با گروه «تندر» به سرپرستی اردوان انزابی‌پور کنسرت اجرا می‌کند. هر چند که بوده‌اند افرادی که به شکل زیرزمینی این سبک را دنبال کرده‌اند اما در این سال‌ها پرداختن به این ژانر از موسیقی به شکل گروهی خیلی اتفاق نیفتاده است.

حالا گروه صنم پاشا به عنوان اولین گروه راک بانوانی که قرار است به شکل رسمی روی صحنه برود، می‌خواهد برای بانوان کنسرت اجرا کند؛ اتفاقی که با استقبال هم رو‌به‌رو شد و تمام بلیت‌هایش در عرض دو روز به فروش رفت.

در این گروه تمام اتفاقات را بانوان هنرمند رقم می‌زنند؛ از آهنگسازی و تنظیم تا نوازندگی. صنم پاشا که سرپرست گروه است، علاوه بر وکال، آهنگسازی اکثر قطعات را برعهده دارد و ترانه تعدادی از آنها را هم خودش نوشته و هنرمندانی نظیر بیتا صادقی (گیتار الکتریک)، ریما حسن‌زاده (گیتار باس)، آرمینا جعفری (درامز)، فروغ فضلی (کیبورد) و آوا و نوا حسینی (هم‌خوان) به عنوان اعضای گروه در کنارش حضور دارند.

صنم پاشا در کودکی با کمک مادرش (زهره نیازمند) با ردیف و آواز سنتی آشنا شد و در کنارش آواز کلاسیک را هم یاد گرفت. بعد از آن به سمت موسیقی راک رفت و بعد از این‌که از دانشگاه «برکلی» مدرک تخصصی آهنگسازی را دریافت کرد، بورسیه شد و از این طریق مدرک تخصصی وکال را هم از همین دانشگاه گرفت.

شرکت در کنسرت‌های مختلف به عنوان هم‌خوان، خواندن در تئاترها، فیلم‌های کوتاه و سینمایی از جمله «همیشه پای یک زن در میان است» به کارگردانی کمال تبریزی و همچنین آهنگسازی برای تئاتر، فیلم کوتاه، فیلم سینمایی و مستند بخشی از کارنامه کاری این هنرمند است که درحال حاضر مربی آواز هم هست.

ما هم یک روز را در تمرین این بانوان هنرمند گذراندیم و گفت‌وگویی هم با صنم پاشا انجام دادیم که بعد از بیست سال حضور در عرصه موسیقی به این اتفاق بسیار امیدوار است و در انتها با لبخند می‌گوید: «می‌خواهم تا آنجا که می‌شود اجرای زنده داشته باشم؛ آن هم نه فقط در تهران بلکه در کل ایران.»

عکس خبر اول: آیین بهیان



افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
4 + 7 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو گفتگو با صنم پاشا از صنم پاشا | موسیقی ما