برنامه یاد بعضی نفرات
 
آثار ادبی و هنری این کارگردان، آهنگساز، نوازنده آکاردئون، شاعر و نقاش به نمایش در می‌آید
مثل یک قصه؛ روایتی از زندگی شاعرانه خسرو سینایی
موسیقی ما - ویژه برنامه «مثل یک قصه؛ روایتی از خسرو سینایی» از دوم تا شانزدهم شهریور با مشارکت موزه موسیقی، موزه سینما، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، موسسه آوانگار و باغ موزه هنر ایرانی با نمایش آثار ادبی و هنری این کارگردان مولف برگزار می‌شود.
 
خسرو سینایی، کارگردان مولفی است که آثار سینمایی‌اش بخش مهمی از تاریخ معاصر سینمای ایران را تشکیل می‌دهد. او در کنار کارگردانی‌هایش نوازنده آکاردئون و آهنگساز است و در عین حال شاعر و نقاش هم هست و معتقد است موسیقی و شعر پدرخوانده سینمایش هستند و ساخت یک فیلم موزیکال از آرزوهایش است. او همچنین پاییز سال گذشته، کتاب صوتی «یادگاری» را با شعر و موسیقی خودش منتشر کرد.
 
حالا قرار است آثار ادبی و هنری خسرو سینایی در گالری باغ موزه هنر ایرانی به نمایش درآید و از آنجایی که موسیقی فیلم‌هایش از جمله «هیولای درون»، «عروس آتش»، «گفت‌وگو با سایه» و... را خودش ساخته و در «من ایران را دوست دارم» به عنوان نوازنده‌ی آکاردئون حضور داشته، به همین بهانه این موسیقی‌ها در فضای نمایشگاه پخش می‌شود.
 
خسرو سینایی در شاخه‌های مختلف هنر دستی بر آتش دارد؛ او چندین فیلمنامه، کتاب شعر و ترجمه کتاب دارد که برخی از آنها منتشر شده. اولین کتاب شعر او در سال ۱۳۴۲ منتشر شد که علاقه‌مندان می‌توانند این آثار را در محل برگزاری مراسم و با امضای خسرو سینایی خریداری کنند.
 
خسرو سینایی نوازنده آکاردئون هم هست که در سال ۱۹۶۵ در کنسرواتوآر وین یک کنسرت سولو برگزار کرد. این ساز، دفتر نت‌ها و روزنامه‌ای که در آن سال‌ها درباره این اجرا نوشته نیز به نمایش گذاشته می‌شود و در نهایت این آثار به موزه موسیقی اهدا می‌شود. البته تعدادی لوح و تقدیرنامه مربوط به این هنرمند هم به صورت امانت از موزه سینما گرفته شده است تا در گالری به نمایش گذاشته شود.
 
خسرو سینایی در یک خانواده علمی فرهنگی به دنیا آمده؛ پدربزرگ او پزشک بوده و پدر این هنرمند در دارالفنون درس خوانده و جراح شده است. همچنین مادر خسرو سینایی از اولین بانوانی بوده که در رشته مد و لباس در فرانسه آموزش دیده و به همین مناسبت تعدادی از عکس‌های خانوادگی این هنرمند در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود. در این نمایشگاه عکس‌هایی از خانواده خسرو سینایی، عکس‌های پشت صحنه فیلم‌های سینایی و عکس‌هایی که با همکاران خود داشته به نمایش درمی‌آید.
 
مهمترین قسمت این رویداد فرهنگی و هنری نمایش هشت فیلم سینمایی بلند و ۲۴ فیلم مستند از ساخته‌های خسرو سینایی به انتخاب او است که شامل آثار این هنرمند از دهه ۴۰ تا به امروز می‌شود. جلسه نقد و بررسی بعد از نمایش این آثار برگزار نمی‌شود اما خسرو سینایی با حضور در محل برگزاری به سوالات علاقه‌مندان پاسخ می‌دهد. نمایش این آثار به صورت رایگان و عمومی است.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 مرداد 1397 - 15:21

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مثل یک قصه؛ روایتی از زندگی شاعرانه خسرو سینایی | موسیقی ما