برنامه یاد بعضی نفرات
 
همه چیز درباره دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان
موسیقی ما - جشنواره ملی موسیقی جوان دوازدهمین دوره برگزاری خود را تجربه می‌کند. این جشنواره شامل بخش‌های موسیقی نواحی، دستگاهی و کلاسیک می‌شود و در سه رده سنی الف (15-18)، ب (19-23) و ج (24-29) شرکت‌کنندگان خود را پذیرفته است.

پس از بررسی‌های هیئت داوران هر بخش از 1633 متقاضی، 594 نفر وارد بخش نهایی شده‌اند. این رویداد از امروز 22 مردادماه آغاز و تا اول شهریورماه در فرهنگسرای نیاوران ادامه پیدا می‌کند. روز دوم شهریور مراسم اختتامیه این بخش در تالار وحدت برگزار می‌شود. جشنواره ملی موسیقی جوان فعالیتش را با بخش دوم خود از 6 تا 17 شهریورماه ادامه می‌دهد و تالار رودکی میزبان این رقابت‌ها خواهد بود. مراسم اختتامیه این بخش در هجدهم شهریور در تالار وحدت رقم می‌خورد. در ادامه گزارش به جزئیات برنامه‌های دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان خواهیم پرداخت.

دوشنبه 22 مردادماه

بیست و دوم مردادماه نخستین روز مرحله نهایی جشنواره ملی موسیقی جوان است. در این روز فرهنگسرای نیاوران از ساعت 9 صبح شاهد اجراهایی در زمینه موسیقی آذربایجان خواهد بود. از ساعت 9 الی 13 منتخبان سازهای تار، قانون و گارمون روی این صحنه حاضر می‌شوند و داوران کیفیت آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. از ساعت 14 الی 16 نوازندگان آذربایجانی ساز کمانچه باهم به رقابت می‌پردازند و پس‌ازآن از ساعت 17 الی 21 نوازندگان قوپوز، دایره و نقاره داوری می‌شوند.

سه‌شنبه 23 مردادماه

دومین روز رقابت‌های نهایی جشنواره در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. این روز به موسیقی شرق و جنوب خراسان اختصاص دارد و داوران در دو بخش دوتار نوازی و آوازی به قضاوت می‌نشینند. دو بازه زمانی این روز یعنی 9 الی 13 و 14 الی 16 مربوط به بخش دوتار نوازی است که در قسمت اول دو گروه سنی الف و ب به رقابت می‌پردازند و در قسمت دوم گروه سنی ج روی صحنه حاضر می‌شوند. قسمت انتهایی، ساعت 17 الی 21، مربوط به بخش آوازی می‌شود و هنرمندان از موسیقی جنوب و شرق خراسان می‌خوانند.

چهارشنبه 24 مردادماه

این روز اختصاص به دف‌نوازان دارد؛ یکی از گروه‌هایی که بیشترین آمار شرکت‌کنندگان را متعلق به خودکرده‌ است. راه‌یافتگان به این مرحله در این روز روی صحنه نیاوران می‌روند. از ساعت 9 الی 13 گروه سنی الف و ب رقابت می‌کنند و از ساعت 14 الی 16 داوران شاهد اجرا رده سنی ج خواهند بود.

پنجشنبه 25 مردادماه

چهارمین روز رقابت‌های جشنواره در سه بخش متفاوت برگزار می‌شود. این روز با صدای موسیقی کردی آغاز می‌شود و شرکت‌کنندگان از ساعت 9 الی 13 شمشال، دوزله، نای، سرنا، نرمه، ضرب، دهل می‌نوازند و آواز کردی می‌خوانند. ساعت 14 الی 16 نوبت به قضاوت بخش‌های چهارمحال و بختیاری (نی)، قشقایی (نی)، بوشهر (نی) می‌رسد و در ادامه نوازندگان ترکمن انتخاب‌شده برای این دوره دوتار و کمانچه نوازی خود را در معرض قضاوت قرار می‌دهند.

جمعه / 26 مردادماه

موسیقی لرستان جمعه به فرهنگسرای نیاوران می‌آید و هنرمندان خود را در بخش‌های کمانچه، آواز، سرنا و تنبک روی صحنه می‌آورد. داوران از ساعت 9 الی 13 شرکت‌کنندگان ساز کمانچه و از ساعت 14 الی 16 آواز، سرنا و تنبک را قضاوت می‌کنند.

دوشنبه / 29 مردادماه

اجراهای بخش موسیقی نواحی با تنبک‌نوازی ادامه پیدا می‌کند. دوشنبه فرهنگسرای نیاوران شاهد روی صحنه رفتن سه گروه سنی الف، ب و ج از نوازندگان این ساز خواهد بود. از ساعت 9 الی 13 رده سنی الف، از ساعت 14 الی 16 رده سنی ب و از ساعت 17 الی 21 رده سنی ج به رقابت می‌پردازند.

سه‌شنبه 30 مردادماه

در این روز سالن فرهنگسرای نیاوران از تنبور و آواز خواهد شنید. نوازندگان تنبور در سه رده سنی الف، ب و ج حضور دارند و به ترتیب مورد قضاوت واقع می‌شوند. از ساعت 9 الی 13 رده سنی الف و ب خواهند نواخت و در ساعت 14 الی 16 رده سنی ج روی صحنه حاضر می‌شوند. قسمت پایانی این روز به تنبور و آواز اختصاص می‌یابد و از ساعت 17 الی 21 داوران شاهد اجرای هنرمندان رده‌های سنی الف، ب و ج در این بخش خواهند بود.

چهارشنبه 31 مردادماه

نوبت به موسیقی مازندران در بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان می‌رسد. شرکت‌کنندگان منتخب هر یک از سازهای دوتار، کمانچه، قرنه، لل ه وا، سرنا و دسرکوتن و آواز در این روز به رقابت می‌پردازند. از ساعت 9 الی 13 نوازندگان دوتار و کمانچه روی صحنه فرهنگسرای نیاوران می‌روند و ساعت 14 الی 16 به قرنه و آواز اختصاص پیدا می‌کند. شرکت‌کنندگان لل ه وا، سرنا و دسرکوتن از ساعت 17 الی 21 مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

پنجشنبه 1 شهریورماه

آخرین روز بخش نواحی جشنواره موسیقی جوان در فرهنگسرای نیاوران با موسیقی شمال خراسان رقم می‌خورد. در این روز شرکت‌کنندگان به دوتار نوازی و آواز می‌پردازند و هنرشان را برای قضاوت شدن عرضه می‌کنند. از ساعت 9 الی 13 رده سنی الف و ب دوتار می‌نوازند. ساعت 14 الی 16 متعلق به دوتار نوازی رده سنی ج است و بخش آخر، ساعت 17 الی 21 به آواز و دوتار می‌رسد.

اتمام بخش اول

بخش نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان با گذراندن 9 روز در فرهنگسرای نیاوران به پایان می‌رسد و از میان راه‌یافتگان به مرحله نهایی، برگزیدگان این دوره از جشنواره در روز 2 شهریورماه معرفی می‌شوند. مراسم اختتامیه موسیقی نواحی ساعت 20 همان روز در تالار وحدت برگزار می‌شود.

آغاز بخش دوم

سه‌شنبه 6 شهریورماه

اولین روز بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک در ششمین روز شهریورماه آغاز می‌شود. تالار رودکی نیز به میزبانی این رقابت‌ها می‌نشیند. در این روز تارنوازان راه پیداکرده به بخش نهایی در سه رده سنی به رقابت می‌پردازند. از ساعت 9 الی 13 رده سنی الف، از ساعت 14 الی 16 رده سنی ب و از ساعت 17 الی 21 رده سنی ج روی صحنه حاضر می‌شوند تا مورد داوری قرار بگیرند.

چهارشنبه 7 شهریورماه

در این روز نوبت به سنتورنوازان می‌رسد. چهارشنبه نیز مانند روز گذشته خود شاهد رقابت شرکت‌کنندگان این ساز در سه رده سنی خواهد بود. داوران از ساعت 9 الی 13 صدای ساز رده سنی الف، از ساعت 14 الی 16 صدای ساز رده سنی ب و از ساعت 17 الی 21 صدای ساز رده سنی ج را خواهند شنید و آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا در روز اختتامیه این بخش اسامی برگزیدگان را اعلام نمایند.

پنجشنبه 8 شهریورماه

در سومین روز این بخش از جشنواره برگزیدگان ساز کمانچه برای اجرای بخش نهایی حاضر می‌شوند. تالار رودکی نیز در دو بازه زمانی 9 الی 13 و 14 الی 16 شاهد ارزیابی این شرکت‌کنندگان خواهد بود. در بازه زمانی اول رده سنی الف و ب و در بازه زمانی دوم رده سنی ج مقابل داوران اجرا می‌کنند.

جمعه 9 شهریورماه

آواز در نهمین روز شهریورماه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. شرکت‌کنندگان این بخش نیز در سه رده سنی الف، ب و ج تقسیم‌بندی شده‌اند که هر یک در بازه زمانی مقرر خود روی صحنه حاضر می‌شوند. رده سنی الف و ب از ساعت 9 الی 13 و رده سنی ج از ساعت 14 الی 16 به رقابت باهم می‌پردازند.

شنبه 10 شهریورماه

در بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک جشنواره ملی موسیقی جوان نوبت به ساز نی می‌رسد. در این روز از جشنواره شرکت‌کنندگان رده سنی الف و ب از ساعت 9 الی 13 با یکدیگر رقابت می‌کنند و داوران از ساعت 14 الی 16 به تماشای اجراهای رده سنی ج از این ساز می‌نشینند تا برگزیدگان نهایی را انتخاب کنند.

یکشنبه 11 شهریور

تالار رودکی در یازدهم شهریورماه شاهد اجراهای رقابتی دو بخش ساز عود و قانون خواهد بود. داوران ساز عود از ساعت 9 الی 13 نوازندگان راه‌یافته به این بخش را مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌دهند و از ساعت 17 الی 21 داوران ساز قانون شاهد اجرای نوازندگان این ساز برای بخش نهایی جشنواره موسیقی جوان خواهند بود.

دوشنبه 12 شهریورماه

نوبت به یکی دیگر از گروه‌هایی می‌رسد که بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داده است. تار در بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک در سه رده سنی الف، ب و ج در تالار رودکی به‌نوبت حاضر می‌شود. داوران از ساعت 9 الی 13 به قضاوت گروه سنی الف می‌نشینند، سپس از ساعت 14 الی 16 گروه سنی ب روی صحنه می‌رود و تالار رودکی در بازه زمانی انتهایی خود در این روز شاهد ارزیابی کار رده سنی ج در زمینه تارنوازی خواهد بود.

سه‌شنبه 13 شهریور

سه‌شنبه تالار رودکی شاهد بخش ویژه‌ای از این جشنواره خواهد بود. در این روز به‌طور ویژه به موسیقی دستگاهی پرداخته می‌شود و جشنواره رقابت کنندگان راه‌یافته به بخش نهایی خود را با حضور داوران برجسته امر، مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

چهارشنبه 14 شهریورماه

این روز نیز با بخش ویژه‌ای از جشنواره ادامه پیدا می‌کند. بخش حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی، قسمت ویژه دیگر این جشنواره است که در چهاردهمین روز شهریورماه به قضاوت نهایی می‌رسد. در این روز داوران رقابت شرکت‌کنندگان این بخش را در تالار رودکی شاهد خواهند بود و نفرات برگزیده را از میانشان انتخاب می‌کنند.

پنجشنبه 15 شهریورماه

در دهمین روز بخش موسیقی کلاسیک و دستگاهی، به ساز ویولن و ویولا پرداخته می‌شود. داوران ساز ویولن در تالار رودکی گرد هم می‌آیند و در دو بازه زمانی به بررسی کیفیت شرکت‌کنندگان این ساز می‌پردازند. از ساعت 9 الی 13 راه‌یافتگان رده سنی الف و ب ساز ویولن روی صحنه حاضر می‌شوند و از ساعت 14 الی 16 رده سنی ج از همین بخش مورد قضاوت قرار می‌گیرد. در بازه زمانی آخر، نوازندگان ویولا هنر خود را عرضه می‌کنند و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

جمعه 16 شهریورماه

شانزدهمین روز شهریورماه نوبت به این می‌رسد که شرکت‌کنندگان سازهای گیتار و ویولنسل سرنوشت خود را برای کسب رتبه نهایی مشخص کنند، برای همین شرکت‌کنندگان راه‌یافته به این مرحله در تالار رودکی حاضر می‌شوند. از ساعت 9 الی 13 داوران به گیتارنوازی هنرمندان گوش می‌‌دهند و آن‌ها را ارزیابی می‌کنند. از ساعت 17 الی 21 بخش رقابتی ویولنسل آغاز می‌شود.

شنبه 17 شهریورماه

شنبه آخرین روز برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان است و دوره دوازدهم این جشنواره با رقابت نوازندگان سازهای پیانو، فلوت، کلارینت، ابوا و هورن پایان می‌پذیرد. از ساعت 9 الی 13 گروه سنی الف و ب خود را در معرض قضاوت داوران قرار می‌دهند و در بازه زمانی بعدی نوبت به گروه سنی ج برای پیانونوازان می‌رسد. آخرین ساعت‌های این جشنواره نیز با صدای سازهای کلارینت، فلوت، ابوا و هورن به پایان می‌رسد.

هجدهمین روز شهریورماه دومین اختتامیه این جشنواره، این بار برای بخش موسیقی کلاسیک و دستگاهی در تالار وحدت برگزار می‌شود. ساعت 20 این روز اسامی برگزیدگان هر یک از بخش‌ها اعلام خواهد شد.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مرداد 1397 - 02:17

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همه چیز درباره دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان | موسیقی ما