برنامه یاد بعضی نفرات
 
پدرام فلسفی: موسیقی کلاسیک در دنیا رو به نزول است
موسیقی ما - پدرام فلسفی نوازنده گیتار مدرس فلامنکو که در دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان داوری بخش موسیقی کلاسیک را بر عهده دارد، درباره آثار ارسالی گفت: به نظر من اجراها بسیار خوب بودند. کسانی که قبلاً شرکت کرده بودند آثار قابل قبولی ارائه کردند و کسانی هم که برای اولین بار آمده بودند، به نسبت خوب بودند.

فلسفی در خصوص بحث کیفی آثار چنین ابراز نظر کرد: اجراها با توجه به رپرتوآر ارائه‌شده سطح بالاتری داشت و شاهد اجراهایی دقیق‌تر و بهتر بودیم. شرکت‌کنندگان با سطح مسابقه بیشتر آشنایی پیدا کرده‌اند. امیدوار هستم که با همین روند پیش برویم و وارد سطح بین‌المللی شویم. نوازندگان خارجی نیز علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره شوند و در کنار نوازندگان ایرانی به رقابت بپردازند، سپس زمینه‌ای برای شرکت نوازندگان ایرانی در جشنواره‌های خارجی هم پدید آید.

او به نقاط ضعف و قوت شرکت‌کنندگان اشاره کرد: به عقیده من نقاط قوت از آن جهت که آشنایی با جشنواره بیشتر شده، افزایش پیدا کرده است. آن‌ها نکاتی را که در مسابقه انتظار می‌رود بیشتر رعایت می‌کنند. شرکت‌کنندگان در یک روند صحیح و صعودی حرکت می‌کنند، هرچند سرعت آن کم باشد. در سال‌های اول شرکت‌کنندگان بیشتری نسبت به سال‌های بعد حضور داشتند، اما هر چه می‌گذرد شرکت‌کنندگان تخصصی‌تر می‌شوند و با دید تخصصی‌تری به این جشنواره نگاه می‌کنند.

او درباره حدود تأثیرگذاری کیفی جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: بسیار اتفاق صحیحی است، گرچه امکان تغییر برای بهتر شدن را دارد. همیشه به این می‌اندیشم که موسیقی کلاسیک می‌تواند روی صحنه بسیار جذاب‌تر شود. دوست داران موسیقی کلاسیک دوست دارند یک مسابقه مهیج را ببینند. باید روند انتخاب قطعات و تفکر شرکت‌کنندگان را به سمت تعبیه برنامه ویژه برای روی صحنه ببریم. این می‌تواند بسیار به پیشرفت موسیقی کلاسیک کمک کند.

فلسفی از برنامه‌های خود چنین گفت: برنامه‌هایی در دست اجرا دارم، اما متأسفانه با مشکلاتی که در کشورمان برای اجراهای موسیقی وجود دارد، مواجه هستم. بزرگ‌ترین مشکل در حال حاضر گرفتن جا است. من از موسیقی باروک تا موسیقی کلاسیک تلفیقی اجرا می‌کنم، برای هر یک از این‌ها سالن خاصی باید در نظر بگیرم. از همین رو نمی‌توانم زمان مشخصی را اعلام کنم اما به‌طور قطع در سال جاری سه الی چهار برنامه در تهران و شهرستان‌ها خواهم داشت.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی دقیقی فعلاً برای انتشار آلبوم در نظر نگرفته‌ام اما احتمال دارد یکی از این اجراها را به‌صورت آلبوم دربیاوریم.

این موزیسین در پایان به وضعیت موسیقی کلاسیک پرداخت و گفت: موسیقی کلاسیک در دنیا رو به نزول است. در ایران نسبت به سال‌های گذشته نمی‌توان گفت این اتفاق افتاده است چرا که هنوز به سطح جهانی نرسیده‌ایم تا بخواهیم مانند آن روند نزولی را طی کنیم. موسیقی کلاسیک همیشه علاقه‌مندان خود را دارد. شروع کار هنرجویان اگر با گیتار کلاسیک باشد، بیشتر به سمت موسیقی پاپ گرایش پیدا می‌کنند. علی‌رغم این که مخالفتی با موسیقی پاپ ندارم، اما می‌توان گفت تا حدودی مانع رشد موسیقی کلاسیک می‌شود.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 تیر 1397 - 01:36

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پدرام فلسفی: موسیقی کلاسیک در دنیا رو به نزول است | موسیقی ما