برنامه یاد بعضی نفرات
 
اجراهای علیرضا قربانی و گروهش در فستیوال‌های چك، مراكش و لهستان برگزار شد
بداهه‌نوازی، اجرای تصانیف قدیمی و قطعاتی منتخب از آلبوم‌های گذشته
موسیقی ما_ علیرضا قربانی (خواننده كلاسیك ایرانی) به همراه اعضای گروهش سامان صمیمی (نوازنده كمانچه)، میلاد محمدی (نوازنده تار) و زكریا یوسفی (كوبه ای نواز) طی چند هفته اخیر در سه فستیوال «رسپكت» چك، «موازین» مراكش و  «اتنوكراكف» لهستان حضور پیدا كرده و مخاطبانشان را میهمان موسیقی ایرانی كردند. اجراهایی كه گفته می شود با استقبال خوبی هم همراه بوده اند و حالا قرار است تا حدود ١٠ روز دیگر اعضای این گروه بار دیگر راهی جمهوری چك شوند و این بار در فستیوالی در شهر «استراوا» حضور پیدا كنند.
 
زكریا یوسفی درباره جزئیات اجراهای گروه در این سه فستیوال به «موسیقی ما» گفت: «در این اجراها مجموعه ای از چندین آلبوم علیرضا قربانی اجرا شد كه آلبوم های قدیم و جدید او را در بر می گرفت. همچنین، اجرای تصانیفی از قدما با تنظیم گروه هم بخش دیگری از رپرتوار ما را تشكیل داد. بخشی از كار نیز به صورت بداهه ساز و آواز و همچنین قسمت های كوتاه سازی روی صحنه رفت
 
او در پاسخ به این پرسش كه رپرتوار اجراهای این گروه در فستیوال های خارجی چقدر با سایر اجراها تفاوت دارد، توضیح داد: «اجراهای فستیوالی قطعا متفاوت تر از سایر اجراها هستند. البته این موضوع به نوع فستیوال و كشور میزبان هم بستگی دارد. خیلی ها دوست دارند در فستیوال كارهای جدید بشنوند و بعضی ها هم با آثار قدما ارتباط می گیرند. برخی كارهایی با تمپوی تند تر و یا برخی كندتر  می پسندند. همچنین ما در این فستیوال ها در حین اجرا، قطعات سازی و آوازی به صورت بداهه اجرا كردیم كه متناسب با فضا و حال مخاطب بودند. حتی بارها شده كه یك تصنیف درست روی صحنه و میانه اجرا خلق شده و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفته است. می خواهم به شما بگویم در واقع رپرتوار در این فستیوال ها مجموعه ای از قطعاتی هستند كه سلیقه های متنوعی را پوشش دهد
 
این هنرمند در پاسخ به این پرسش كه در فستیوال های خارجی ارتباط مخاطب با موسیقی ایرانی در چه سطحی است، پاسخ داد: «خوشبختانه در این سال ها به واسطه برگزاری فستیوال های مختلف در دنیا و حضور گروه های مطرح ایرانی میزان استقبال از این اجراها بالاست. موسیقی شرقی عمق زیادی دارد و در این میان عمقی كه در موسیقی ایرانی و هندی هست در سایر كشورهای شرقی نیست. مخاطب آن ارتباطی كه باید را با حس و حال موسیقی ایران برقرار می كند، با اینكه از شعر فارسی چیزی متوجه نمی شود. به هر حال بعضی ها با ریتم ارتباط می گیرند، بعضی ها با ملودی و...
سعی كردیم رپرتوار متنوعی داشته باشیم و خودمان را در قید و بند فرم خاصی قرار ندهیم. غیر از بداهه نوازی، بداهه خوانی هم از بخش های درخشان كنسرت های ما بوده است. به هر حال در این اجراها ارتباط حسی بین اعضای گروه آنقدر زیاد است كه علیرضا قربانی در لحظه آوازی خلق كند كه هم ما به لحاظ حسی از كار لذت بردیم و هم مخاطب با آن ارتباط گرفت
 
زكریا یوسفی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: «نمی توان این موضوع را كتمان كرد كه شمار وسیعی از مردم كشورهای دوردست از طریق فستیوال هایی با موسیقی كلاسیك ایرانی آشنا شدند كه با حضور موسیقیدانان ایرانی در جای جای دنیا همراه بوده است؛ فستیوال هایی كه با هدف معرفی موسیقی ملل و آشناسازی فرهنگ ها با یكدیگر برگزار می شوند. این فستیوال ها در شرایط مختلف و بعضا در راستای اهداف اقتصادی برگزار می شوند؛ تعدادی از این فستیوال ها نیز صرفاً با هدف فرهنگی محض و بدون هدف اقتصادی و با پشتیبانی موسسات حامی برگزار می شوند. همه این فستیوال ها با توجه به اهدافی كه دارند در زمان خود، کارکردهای درست داشتند و هنوز هم دارند. با همه این ها باید به این موضوع اشاره كرد که بهترین جا برای معرفی موسیقی های کلاسیک و فولک ایرانی شاید همین فستیوال ها باشند که نه عامه گرایی کنسرت های معمول را دارند و نه مثل سالن های دانشگاهی برای جمعی از نخبگان اجرا می شوند. از طرف دیگر این رویدادها بهترین ویترین فرهنگی برای معرفی هر کشور هستند. من فكر می كنم، سال های متمادی حضور گروه ایرانی ما و تجربه اجراهای متعدد در فستیوال های معتبر بین المللی نشان داده که این تعیین هدف چگونه می تواند در معرفی فرهنگ، نزدیکی انسان ها و‌ پشتیبانی روحی هنرمندان تاثیر داشته باشد
 
او همچنین در پاسخ به این پرسش كه در فستیوال ها چقدر امكان همنشینی میان گروه های شركت كننده از كشورهای مختلف وجود دارد نیز گفت: «در برخی فستیوال ها فضای چنین همنشینی هایی فراهم است. در خیلی از این برنامه ها گروه های كشورهای مختلف به پشت صحنه آمدند و راجع به اجرای ما سخن گفتند و فضای خوبی برای صحبت ایجاد شد. از طرفی خیلی وقت ها در راستای برگزاری فستیوال ها، ضیافت هایی برگزار می شود كه گروه های كشورهای مختلف می توانند در آن فضا با هم گپ و گفت كنند. گپ هایی راجع به ریتم، تحریرهای آوازی و ...خیلی وقت ها هم این گپ و گفت سرچشمه انجام كارهای مشترك می شود
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 تیر 1397 - 13:50

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بداهه‌نوازی، اجرای تصانیف قدیمی و قطعاتی منتخب از آلبوم‌های گذشته | موسیقی ما