برنامه یاد بعضی نفرات
 
جدیدترین اظهارنظر مدیر کل دفتر موسیقی درباره تسهیل در مجوزها، کنسرتهای خارجی و ممنوع الکارها
علی ترابی: باید در دفتر موسیقی تغییرات اساسی ایجاد شود
موسیقی ما – مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در جدیدترین اظهار نظرات رسمی خود درجمع خبرنگاران درباره مهم ترین موارد و اتفاقات این روزهای بازار موسیقی در کشور سخن گفت.

به گزارش «موسیقی ما»، علی ترابی در تازه ترین گفتگوی خود درباره مسائلی چون تسهیل در مجوزها، کنسرتهای خارجی و ممنوع الکارها و بسیاری موارد دیگر سخن به میان آورده است که در ادامه بخش‌هایی از آنرا می‌خوانید:
 
  • * تسهیلات جدید دفتر موسیقی
در زمینه صدور مجوز این موضوع خیلی وقت است عملیاتی شده است، از همان روزی که اعلام کردیم شروع شد. وقتی حجم تقاضا خیلی بالا می‌رود سرعت پاسخگویی نسبت به قبل پایین می‌آید هر چند خروجی آن خیلی بیشتر است. یعنی ما تعداد شعرهای بیشتری را بررسی می‌کنیم. اگر ورودی را در نظر نگیریم ممکن است سرعت پایین بیاید اما وقتی در نظر می‌گیریم حجم ورودی تا چه اندازه بالا رفته و به همان اندازه خروجی بیشتر شده من موافق این هستم که نگوییم سرعت پایین آمده است بلکه بگوییم امکان ارائه اشعار خیلی بیشتری فراهم شده و محدودیتی که برای عده‌ای وجود داشته برداشته شده و باعث شده همه با هم کارهایشان بررسی شود. ما فشار خیلی بیشتری روی شورای شعر گذاشتیم و تعداد کارهایی که بررسی می‌شود خیلی بیشتر است.
 
  • * بی نیازی چهره‌های سرشناس به مجوز
من بارها درباره لیستی که بعنوان چهره‌های سرشناس که نیازی به اخذ مجوز آثارشان ندارند در دوره‌های مختلف شنیدم اما در عمل چیز خاصی به عنوان مستند به دست من نرسیده است. در عین حال ما خیلی فراتر از آن رفتیم یعنی گفتیم کسانی که فقط دوبار در حوزه کلاسیک، سنتی و نواحی از دفتر موسیقی مجوز گرفته باشند، نیازی نیست کارشان به شورا برود. فقط در زمینه استعلام و شعر ما بررسی می‌کنیم. وقتی آهنگساز و گروهی کارش دوبار در شورای موسیقی ما در حوزه کلاسیک، نواحی و سنتی بررسی شده باشد بار سوم به شورا نخواهد رفت. فقط اگر شعر داشته باشد، شعر آن بررسی می‌شود. درباره نوازنده‌ها نیز اگر ترکیب همان گروهی باشد که در دفتر موسیقی ثبت شده باشد دیگر کار نوازنده‌ها بررسی نمی‌شود. اما اگر ترکیب گروه تغییر پیدا کرده باشد قاعدتا گروه جدیدی محسوب می‌شود. پروسه صدور سه مرحله داشته است موسیقی، شعر و استعلام حراست؛ یک سوم این مسیر برداشته شده است به همین نسبت سرعت آن بیشتر می‌شود. روند کل موسیقی با سرعت و شتاب زیاد به سمت تک آهنگ می‌رود و آلبوم به تدریج کمتر و کمتر می‌شود. من فکر نمی‌کنم افراد حقیقی مشکلی داشته باشند وقتی سرمایه‌گذاری خیلی زیادی انجام می‌دهند که آلبومی تهیه کنند که بخواهند ناشر پیدا کنند؛ چون در نهایت باید کار خود را به ناشر بسپارند. این نیازی نیست که احساس شود اگر در آینده نیاز احساس شود که مانند تک آهنگ بخشی مالی را تحمیل می‌کند به خواننده و خالق اثر می‌توانیم روی این هم فکر کنیم.
 
  • * برنامه‌های آینده برای دفتر موسیقی
دفتر موسیقی برایم بیگانه نبود و تجربه خودم را در آن داشتم. به نظرم در دفتر موسیقی باید تغییر اساسی ایجاد شود به لحاظ مواجه‌اش با هنرمندان بر مبنای اعتماد هر چه بیشتر هنرمندان. کسانی که خودشان شاید از نظر تشخیص، بالاتر ازتشخیص‌هایی باشند ما در دفتر انجام می‌دهیم، بتوانیم اعتماد متقابلی بین دفتر و هنرمندان بوجود بیاوریم که به تدریج بحث دفتر موسیقی بیشتر بر مبنای همدلی و حمایت بیشتر هنرمندان باشد تا اینکه هنرمندان احساس کنند دفتر موسیقی جایی است که مدام بر پروسه زیبایی‌شناسی کارشان دخالت می‌کند.
 
  • * سرنوشت هنرمندان ممنوع الکار
تعداد زیادی از هنرمندان در دو، سه سال اخیر ممنوعیت‌شان در دفتر موسیقی برطرف شده و تعدادی هم هنوز نه. عمدتا هم کسانی هستند که در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور کارها زیادی را ارائه دادند. من در جلسه‌ای در این باره صحبت می‌کردم. خوشبختانه همراهی و کمک‌هایی هم از نهادهای خارج از وزارت ارشاد می‌گیریم که بتوانیم مشکلات را تا حدود زیادی رفع کنیم. اما این یک داستان ادامه دار است تا زمانی که کسانی ترجیح بدهند در رسانه‌های خارج از کشور کار خود را ارادئه دهند واز آن طریق به شهرت برسند این مشکل به سرعت برطرف نخواهد شد. یعنی این چرخه می‌تواند ادامه پیدا کند. ما امیدواریم روشن‌تر شود و ابعاد کار از سلیقه مدیر و روابط خاص بیرون بیاید و با منطق و چارچوب مشخص‌تری با موضوع برخورد شود.
 
  • * کنسرت الیاس یالتین‌تاش
درخواستی که به دفتر موسیقی ارائه کردند برای اجرا در تهران بود، برای کیش که با خود منطقه آزاد در ارتباط هستند و طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی همه نهادهای اجرایی تفویض اختیار شدند به بالاترین مقام منطقه ازاد. ما درباره تهران تقاضا داشتیم و مخالفت کردیم، درباره منطقه آزاد از ما استعلامی نشده است. سیاست‌های فرهنگی ما با ترویج موسیقی پاپ ترک در کشور در زمان حاضر سازگاری ندارد و بازار فرهنگی ما به اندازه کافی از ثبات برخوردار نیست و تعادلی بین داد و ستد فرهنگی برقرار نیست. در صنعت توریسم و پوشاک وزنه طرف ترک خیلی سنگین‌تر است و به نظرم نمی‌توانیم این بازار را بدون فکر کردن به مقدماتی یکباره باز کنیم و اگر باز کردیم نمی‌توانیم محدود به یک گروه یا یک شرکت کنیم. در طول زمان بیشتر باید روی آن (باز شدن این فضا) فکر کرد.
 
  • * جیپسی‌کینگز قلابی!
درباره قلابی بودن یا نبودن گروه دفتر موسیقی هیچ ورودی ندارد؛ ما به اصالت جیپسی‌کینگز بودن مجوز ندادیم. نمونه موسیقی ارائه دادند و مجوز گرفتند. موسیقی آن‌ها بافتی از موسیقی فولکلور آن منطقه است، ما احساس می‌کنیم آن موسیقی چیزی نیست که جریان موسیقی ما را تحت‌الشعاع قرار بدهد. می‌دانید بسیاری از موسیقی‌های ما متهم هستند از موسیقی پاپ الگوبرداری کردند. وقتی فضا چنین مستعد است و راه برای ورود این نوع موسیقی پاپ باز شود موسیقی ما را کاملا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و جریان اقتصادی را برمی‌گرداند.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تیر 1397 - 10:39

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی ترابی: باید در دفتر موسیقی تغییرات اساسی ایجاد شود | موسیقی ما