برنامه یاد بعضی نفرات
 
«تو مست‌تری یا من؟» رونمایی شد
داود آزاد: مافیای موسیقی کار جوان‌ها را سخت کرده است
موسیقی ما ـ مراسم رونمایی و جشن امضای آلبوم «تومست‌تری یا من؟» شامگاه چهارم تیرماه در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد. این اثر نیز مانند سایر آثار داود آزاد در حوزه موسیقی عرفانی تولید شده و جاهد محمدی نیز آهنگسازی این اثر را بر عهده داشته است.

داود آزاد در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: «سازبندی این آلبوم و صدایی که از ارکستر شنیده می‌شود، بسیار متفاوت‌تر از کارهای دیگرم است. در این اثر از ساز «جورا باغلاما» استفاده شده که یک ساز ترکی و در واقع یک باغلامای بسیار کوچک با صدای زیر محسوب می‌شود. این آلبوم هم مانند سایر کارهای بنده حال و هوای عرفانی دارد. آهنگساز اثر هنرمند جوان آقای جاهد محمدی است که البته بنده هم نظارت‌هایی دربخش آهنگسازی داشته‌ام تا آن فضای قلندرانه و آن حال معنوی در کار حفظ شود. این اثر متفاوت‌‌تر از آن کارهایی است که این روزها با عنوان موسیقی عرفانی منتشر می‌شود.»

او در همین باره توضیح داد‌:«بنده خیلی به عنوان «موسیقی عرفانی» اعتقاد ندارم. از آن جهت که می‌گویم که موسیقی به ذات خودش عرفانی است و از عالم متافیزیک می‌‌آید. موسیقی خودش یک پدیده معنوی است که ما با ریتم‌ها و تکرار ملودی‌ها فضای متفاوت‌تری به کار می‌بخشیم.»

این هنرمند پیشکسوت در پاسخ به این پرسش که چقدر تلاش می‌کند، جایگاه خود را به عنوان خواننده تثبیت کند، گفت: «من اصلا دنبال تثبیت شدن نیستم. چه به عنوان خواننده و چه به هر عنوان دیگر. من هر کاری را که با تفکراتم همسو باشد، می‌خوانم. هرچند که به همکاری با جوان‌ترها هم اهمیت می‌دهم. دوست‌دارم قدم مثبتی بردارم تا کار جوان‌ترها دیده شود. به هر حل در این فضای مافیای موسیقی دیده شدن برای جوان‌ها کار سختی شده است.»

آزاد ادامه داد: «این آلبوم را سی‌ام تیرماه به همره چند قطعه دیگر در تالار وحدت اجرا می‌کنم. از طرفی قرار است تا حدود 3 ماه دیگر آلبومی را با اشعار «حزین لاهیجی» منتشر کنم اما از آنجا که تجربه ربوده شدن نام آلبومم را پیشش از این داشته‌ام، ترجیح می‌دهم اسم کار را اینجا نیاورم.

در ادامه این مراسم علیرضا میرعلینقی (محقق و پژوهشگر موسیقی) پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی مطرح کرد: «از اواسط دهه 60 بود که داود آزاد جریانی را در موسیقی ایران به وجود آورد که مختص به خودش بود. یک موسیقی خانقاهی که حاصل ذوق و استعداد ایشان بوده است. فضای کاری او ترکیبی از ریتم‌های خانقاهی و برداشت‌هایی از انواع موسیقی است. در واقع این جریان آهنگسازی زبان تازه‌ای را در کنار دیگر زبان‌های موسیقی معرفی کرده و اگر هویت آن حفظ شود، قطعا تداوم هم پیدا خواهد کرد.»

جاهد محمدی نیز که آهنگسازس این اثر را بر عهده داشته است، در سخنانی گفت: «از حدود 5 سال پیش کار بر روی این اثر را آغاز کردم که با نظارت استاد داود آزاد همراه بود. باید بگویم  ایشان جایگاه والایی در موسیقی ایران دارد و بسیاری از نوازندگان جوان شمال غرب ایران با الگوبرداری از ایشان ساز می‌نوازند.»

این هنرمند اضافه کرد: «آرزوی من این است که فرهنگ قانونی استفاده از آثار موسیقی به سراغ ما بیاید و احترام صاحبان اثر را نگه‌ داریم. آثار هنری را دانلود غیر قانونی و کپی نکنیم و بدانیم برای این آثار زحمات زیادی کشیده شده است. کاش دوباره به دوران کاست‌ها برگردیم تا کمتر به فکر کپی کارها بیفتیم.

در بخش دیگری از این مراسم نیز کتاب «مشق آزاد» که گزیده‌ای از تصانیف آلبوم‌های داود آزاد است و به کوشش امین ولی گردآوری شده است، رونمایی شد.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 تیر 1397 - 14:05

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود داود آزاد: مافیای موسیقی کار جوان‌ها را سخت کرده است | موسیقی ما