برنامه یاد بعضی نفرات
 
دومین اجرای ارکسترهای ایرانی در روسیه
«یازده ستاره» این بار در کنسرواتور چایکوفسکی اجرا شد
موسیقی ما - دومین اجرای مجموعه منتخب ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی و ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان  یکشنبه شب 27 خرداد ماه در حالی برگزار شد که حضور مخاطبان ایرانی در تالار مجلل کنسرواتور چایکوفسکی مسکو از نکات جالب توجه این اجرای زنده بود.

به گزارش «موسیقی ما»، در دومین شب از اجرای این مجموعه که بعد از دیدار گروه با وزیرمحمد سلطانی فر وزیر ورزش جوانان و سنایی سفیر کشورمان در روسیه صورت گرفت، مجموعه منتخب ارکسترهای دولتی که به دعوت کنسرواتورچایکوفسکی در کشور روسیه به سر می برد ضمن اجرای قطعاتی از آثار آهنگسازان روسی ، چند قطعه از آثار آهنگسازان ایرانی از جمله حشمت سنجری، حسین دهلوی، احمد پژمان و شهرداد روحانی به اجرای چهار قطعه با کلام و بی کلام ایرانی دیگر با مضمون ملی میهنی و تیم ملی فوتبال کشورمان به آهنگسازی شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان و بابک زرین پرداختند. این در حالی است که سالار عقیلی همچون اولین اجرای این گروه در سن پترزبورگ به عنوان خواننده قطعات با کلام حضور داشت.

شهرداد روحانی در بخش های این کنسرت بود که ضمن ارائه توضیحاتی از روند انعقاد تفاهم نامه بنیادفرهنگی هنری رودکی با کنسرواتور چایکوفسکی برای اجرای چند برنامه موسیقایی در ایران و روسیه از روند تولید چهار قطعه بی کلام و با کلام مجموعه ارکسترها به مناسبت همزمانی حضور این گروه در ایام جام جهانی سخن گفت و پس از آن از حضور تماشاگران ایرانی و غیر ایرانی حاضر در سالن و میزبان روسی برای مهمان نوازی شان قدردانی کرد.

دومین کنسرت مجموعه منتخب ارکسترها در تالار مجلل کنسرواتور چایکوفسکی در حالی برگزار شد که ظهر روز برگزاری کنسرت علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی در ضیافت ناهار سفیر کشورمان در روسیه به وزیر ورزش پیشنهاد داده بود که در صورت امکان شرایطی فراهم شود تا تعدادی از اعضای تیم ملی فوتبال کشورمان از این کنسرت دیدن کنند که به دلیل برگزاری یک جلسه مهم تاکتیکی اعضای تیم ملی فوتبال این امکان میسر نشد. البته هنوز این احتمال بسیار کم وجود دارد که در سومین کنسرت پیش روی مجموعه منتخب ارکسترها در شهر کازان روسیه شرایطی فراهم شود تا در صورت اجازه کادر فنی تعدادی از بازیکنان از کنسرت دیدن کنند.

کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو یکی از مراکز مهم تحصیلات عالی حوزه موسیقی در کشور روسیه است که در سال 1866 تاسیس شده و گفته می شود پس از کنسرواتوار سن پترزبورگ قدیمی ترین کنسرواتوار روسیه است . البته نام اصلی این کنسرواتوار در ابتدا «کنسرواتور سلطنتی مسکو» بود که از سال 1940 به نام پیتور ایلیچ چایکوفسکی تغییر نام داد.

سرگئی راخمانینف نوازنده پیانو، آهنگساز، رهبرارکستر، والری آفاناسیف نوازنده پیانو، ادوارد آرتمیف  آهنگساز، ولادیمیر اشکنازی ، نوازنده پیانو و رهبر ارکستر ، لازار برمن وازنده پیانو، ادیسون دنیسوف آهنگساز، آلکسی گوروخوف نوازنده ویولن، موسیقی‌شناسی، معلم، سوفیا گوبایدولینا  آهنگساز، آرام خاچاتوریان  آهنگساز، لئونید کوگان  نوازنده ویولن، گیدون کرمر نوازنده ویولن، داوید اویستراخ  نوازنده ویولن، سویه‌تسلاف ریختر نوازنده پیانو،  مستیسلاف روستروپوویچ  رهبر ارکستر،  رادیون شچدرین  آهنگساز و نوازنده پیانو، آلفرد اشنیتکه آهنگساز، ولادیمیر اسپیواکف  نوازنده ویولن، رهبر ارکستر از جمله هنرمندان برجسته موسیقی کلاسیک دنیا هستند که از این موسسه فارغ التحصیل شده اند.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1397 - 12:44

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «یازده ستاره» این بار در کنسرواتور چایکوفسکی اجرا شد | موسیقی ما