برنامه یاد بعضی نفرات
 
بهنام بانی، مسیح و آرش، حمید هیراد یا دیگران
چه کسی رکوردها را جابه‌جا کرد؟
موسیقی ما - ورود چهره‌های جدید به عرصه موسیقی پاپ، فضای این سبک پرطرفدار موسیقی کشور را در ابعاد گوناگون با تغییر مواجه کرده است. صرف‌نظر از تحول در محتوای موسیقاییِ آثاری که به محبوبیت می‌رسند، این روزها «رقابت» نیز شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفته است. اگر در دوره‌ای میزان فروش آلبوم‌ها معیار رقابت بود و بعدها تعداد سانس‌های کنسرت مورد توجه قرار گرفت و زمانی هم تعداد لایک‌های صفحه فیس‌بوک یا فالوئرهای اینستاگرام بهانه‌ی کُری خواندن بین هواداران دوآتشه خواننده‌ها بود، امروز «زمانِ سولداوت شدن کنسرت» به فاکتوری برای ارزیابی میزان موفقیت در بازار موسیقی پاپ تبدیل شده است.

با فراگیر شدن استفاده از اینترنت و پررنگ شدن پیشبرد امور روزمره با آن، گیشه‌های فروش بلیت نیز از کوچه و خیابان به درون گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ و... تغییر مکان داده‌اند و همین باعث شده بلیت‌های کنسرت تنها با صرف چند دقیقه در هر مکان و هر زمان قابل خرید باشد؛ بر خلاف سال‌های قبل که بلیت‌ها صرفاً از طریق گیشه‌های فروش یا به صورت تلفنی قابل خرید یا رزرو بود.
 
  
  • «زود فروش»های این روزهای موسیقی پاپ چه کسانی هستند؟!
چهره‌هایی هستند که سولداوت شدن زودهنگام کنسرت‌هایشان به اولین اجراها محدود نشده و روند ادامه‌داری داشته است. «بهنام بانی» تابستان سال گذشته با فروش 10 دقیقه‌ای بلیت دو سانس اول کنسرتش در سالن 2000 نفره میلاد نمایشگاه خبرساز شد و پس از آن نیز تمامی بلیت‌های سانس‌های تمدیدی کنسرت او در دقایق کمی به فروش رسیده و این روند تا کنسرت‌های اخیر بانی که 3، 4 و 5 اردیبهشت برگزار خواهد شد نیز ادامه داشته است.

«مسیح و آرش» نیز در روزهای پایانی سال گذشته در این زمینه خبرساز شدند. بلیت فروشی دو سانس کنسرت این دو برادر در سالن 3000 نفره وزارت کشور در اقدامی پُر ریسک، تنها 2 روز پیش از روز کنسرت آغاز شد و در دقایق اول بلیت‌فروشی، سایت مربوطه از دسترس خارج شده و «اقدام هم‌زمان 200 هزار کاربر برای خرید بلیت» از سوی برگزارکننده به عنوان دلیل این اتفاق مطرح شد. 6 سانس بعدی این کنسرت در همان سالن به همین منوال به فروش رسید و کنسرت‌های 1 و 2 اردیبهشت این دو خواننده در سالن میلاد نمایشگاه نیز در 15 دقیقه سولداوت شد.

«حمید هیراد» به تازگی وارد عرصه اجرای زنده شده است. بلیت‌های اولین کنسرت او برای دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه در زمان حدود 15 دقیقه به فروش رسید و سانس‌های تمدیدی کنسرت او (29، 30 و 31 فروردین) نیز در کمتر از 1 ساعت فروخته شد. کنسرت‌های آینده‌ی هیراد مشخص خواهد کرد که او در ادامه همچنان در لیست زودفروش‌ها(!) خواهد ماند یا نه.
 
  

علاوه بر این هنرمندان، چهره‌های دیگری نیز با سولداوت‌های فوری مورد توجه قرار گرفته‌اند. «حامد همایون» خواننده‌ی دیگری بود که در سال 95، سایت فروش بلیت اولین کنسرتش به دلیل هجوم علاقه‌مندان در دقایق اول بلیت‌فروشی از دسترس خارج شد و تا چندین اجرای بعد نیز خیلی زود بلیت‌هایش به اتمام رسید. «هوروش بند» گروه پرطرفدار این روزها هم در کمتر از یک ساعت بلیت‌های اولین اجراهایش را فروخته و «ماکان بند» دیگر گروه پرمخاطب نیز شرایط مشابهی داشته است. «اشوان»، «مهدی جهانی» و «محسن ابراهیم‌زاده» هم خوانندگان دیگری بودند که خیلی زود اولین کنسرت‌هایشان را سولداوت کردند.
 
  
  •   دیر یا زود، بدون سوخت و سوز!
در کنار چهره‌های جدید، خواننده‌های قدیمی‌تری هم هستند که همچنان طرفدار دارند و علی‌رغم برگزاری سانس‌های متعدد کنسرت در سال‌های اخیر، توانسته‌اند خود را در کورس رقابت نگه دارند. علیرضا عصار، محمد علیزاده، احسان خواجه‌امیری، محسن یگانه، رضا صادقی، سیروان خسروی، بابک جهانبخش، امید حاجیلی، فرزاد فرزین و... از جمله این چهره‌ها هستند که فروش بلیت‌هایشان شاید دیر یا زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد! البته با توجه به حضور چندساله در عرصه موسیقی و برگزاری کنسرت به دفعات زیاد، شرایط و میزان فروش بلیت برخی از این چهره‌ها در بازه‌های زمانی مختلف، متفاوت بوده و گاهی نموداری سینوسی را طی کرده است.
 
  
  • رقابت قدیمی‌ها و جدیدها در بازی برد-برد
آن‌چه در این میان باید به آن توجه داشت این است که ورود چهره‌های جدید به عرصه موسیقی پاپ -پس از یک دوره رکود نسبی در سال‌های آغازین دهه نود- باعث رونق دوباره‌ی این هنر-صنعت مهم شده و حالا علاوه بر این‌که هنرمندان جدیدی فرصت عرض اندام پیدا کرده‌اند، می‌بینیم که برخی چهره‌های قدیمی‌تر هم دریافته‌اند که در رقابتی جدی و پویا قرار دارند و گویی انگیزه بیشتری پیدا کرده و در حال تقویت موقعیت خود هستند و البته برخی هم که از این غافله عقب مانده‌اند، گلایه‌مند و شاکی هستند.

به هر روی، رونق دوباره سالن‌های کنسرت -فارغ از این‌که بلیت‌ها در چند دقیقه، چند ساعت یا چند روز به فروش برسند- اتفاقی خوشایند است. در سال‌های اخیر علی‌رغم وجود برخی محدودیت‌ها در کنسرت‌های داخلی در مقایسه با نمونه خارجی، اقبال عمومی به کنسرت‌های داخل کشور بیشتر شده و چون عطش نشستن به تماشای کنسرت فروکش کرده، مخاطب قدرت انتخاب بیشتری نیز دارد. هرچند در این بین عده‌ای نیز تعدد کنسرت‌ها را اتفاق مثبتی نمی‌دانند یا ممکن است با سبک و استایل هنرمندان جدیدی که به محبوبیت رسیده‌اند موافق نباشند
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 - 23:00

دیدگاه‌ها

شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 18:58

اینا همه استیجهای موقت هستند. زمانی باید راجع بهشون صحبت کرد ، که مثلا شبیه محسن یگانه ، بعد از سالها خوانندگی ، همچنان صاحب رکورد و فروش بالا در کنسرتها باشن. خیلیا اومدن و چند دقیقه ای مثل اشوان و دیگران فروختن. و رکورد زدند. اما الان اوضاشون چطوره ؟؟؟؟؟ تداوم خیلی مهمتر از رکورده.

شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 19:13

به نظر من ورود یک عده افراد اسپانسر سودجو به عرصه موسیقی کشور در آینده و حال ضربه هایی به این حوزه خواهد زد
همین خوانندگان جدیدی که با 6 یا 7 آهنگ که از تعداد انگشتان دست کمتر است یا در همین حول حوش است. با حمایت مالی برخی افراد که تنها نگاه مارکتینگ به این عرصه دارند به یک باره محبوب میشوند و چون میدانند تاریخ مصرف این دست خوانندگان که شما هم در مقاله تان ذکر کردید کوتاه است. بلافاصله با همان شهرت نسبی و زودگذر اقدام به کسب درامد میکنند.
بعد هم سراغ جوانان دیگری می روند تا مطامع مالی خود را با بال و پر دادن به آنها پر کنند

آیا این روند فعلی به نظر شما درست است؟
لطفا نویسنده مقاله پاسخ دهند ....

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چه کسی رکوردها را جابه‌جا کرد؟ | موسیقی ما