برنامه یاد بعضی نفرات
 
در روزهای بی‌خبری از این تنظیم‌کننده و در گفتگو با «موسیقی ما» عنوان شد
داریوش صالح‌پور: موسیقی ماکان‌بند بسیار موفق است و برای مردم حرف‌های بسیاری دارد
موسیقی ما - «داریوش صالح‌پور» یکی از تنظیم‌کننده‌های موسیقی الکترونیک است که سال‌ها فعالیت در عرصه موسیقی و همکاری با خوانندگان مختلف را دارد. طی ماه‌های اخیر نام این تنظیم‌کننده کمتر در آثار موسیقی دیده می‌شود و همین موضوع بهانه‌ای بود تا درباره جدیدترین فعالیت‌های داریوش صالح‌پور گفتگویی با او داشته باشیم. صالح‌پور درباره جدیدترین فعالیت‌هایش در عرصه موسیقی و همچنین دو گروهی که تولید آثارش را انجام می‌دهد توضیحاتی را عنوان کرد. اما نکته جالب بحث ما درباره همکاری‌های او با گروه ماکان است و دیدگاه‌هایی که در زمینه موسیقی و کلام آنها داشت:
 
  • *چند وقت است که کم کار شده‌اید یا آثار که در دست تولید دارید هنوز منتشر نشده‌اند؟ دلیل این دوری که از عرصه رقابت داشتید چیست؟
سیستم من تا الان اینطور بوده که به سفارش خواننده‌ها کار می‌کردم اما در حال حاضر با دو گروه موسیقی مشغول کار هستم. یکی گروه «ضرب و فوت» است که من و رضا تاجبخش و امیر محمدی هستیم و در حال ارائه تفکرات خودم در قالب این گروه اینسترومنتال هستم و دیگری گروه تلفیقی  به نام «فارسیان» است که موسیقی الکترونیک و ایرانی را تلفیق کرده‌ایم. با شرکت «نوای نی‌لبک شرقی» قرارداد بسته‌ایم و چند وقت دیگر اجرا خواهیم داشت و تک‌آهنگ‌ها را منتشر می‌کنیم. چند قطعه هم برای «امیر طبری» تولید کردم که مسائل صدور مجوز او حل شده و قرار است کارهایش به زودی منتشر شود.
 
چند وقت بود که قصد انتشار آهنگ داشتیم اما در پروسه صدور مجوز به مشکلاتی برخورد کردیم. قبلاً با سایت «موسیقی ما» راحت‌تر کار می‌کردیم و دوستان این رسانه شعر را بازبینی می‌کردند و کار پخش می‌شد اما الان خودم مدام در راهروهای ارشاد هستم. روال ارشاد برای صدور مجوز آهنگ‌ها بهتر شده اما ای کاش ساده‌تر و اینترنتی شود.
 
  • *چندی پیش هم با گروه ضرب و فوت اجرایی در تهران داشتید. درست است؟
بله. این برنامه طی دو سانس در عمارت رو به رو برگزار شد و بازخورد خوبی برایمان داشت.
 
  • *برای این دو گروه آلبومی در دست تولید ندارید؟
مشغول تولید آلبوم و تک‌آهنگ‌های این دو گروه هسیتم البته در حال معرفی یک خواننده جدید به نام «حامد منصوری» هم هستم که به همراه تهیه‌کننده او مشغول تولید آثارش هستیم و به زودی منتشر می‌شود.
 
  • *با خواننده دیگری همکاری ندارید؟
برای آقای شهرام شکوهی چند آهنگ تولید کردیم که یکی از آنها به نام «مجنون تنها» چند ماه پیش منتشر شد. پروژه همکاری من با شهرام شکوهی متوقف شده و دلیلش تا حدودی اختلاف سلیقه بود. فکر می‌کنم آقای شکوهی قصد کار کردن ندارد یا محافظه‌کار شده و به همین دلیل پروژه آثارش متوقف شده است. با سهراب پاکزاد صحبت‌هایی درباره ارکسترش انجام دادیم ولی نمی‌دانم دقیقاً چه برنامه‌ای دارد. یکی از قطعات امیر طبری هم مجوز گرفته و به زودی منتشر می‌شود. سال گذشته یک قطعه با حامی کار کردم و امسال هم یک اثر جدید داریم که البته فکر نمی‌کنم به شب عید برسد. آثار دیگر من با این خواننده هم در سال جدید شنیده می‌شود.
 
  • *کلاً مثل برخی تنظیم‌کننده‌ها پرکار نیستید.
ترجیح می‌دهم به جای تنظیم فله‌ای کار خاص تولید کنم. از اینکه کارهای بازاری و دارای تاریخ مصرف تولید کنم خوشحال نمی‌شوم به همین دلیل دوست دارم در میان آدم‌های خاص باشم تا در زمره تنظیم‌کنندگانی باشم که پایان کارهایشان ارنجمنت بای می‌گویند! موسیقی برای من کلمه مقدسی است.
 
  • *شما چندی پیش با ماکان‌بند هم همکاری داشتید اما تداوم پیدا نکرد.
از ابتدای پروژه و زمان انتخاب خواننده در پروسه تولید بودم و حتی اسمم در آلبوم ماکان هم درج شد اما ترجیح دادم همکاری من با ماکان بند در حاشیه باشد.
 
  • *دلیلش چه بود؟ چون ماکان بند این روزها از لحاظ شهرت و گردش مالی در سطح بالای بازار قرار دارد و هر تنظیم‌کننده‌ای دوست دارد با آنها کار کند.
اعضای گروه ماکان از دوستان نزدیک من هستند و همچنان با هم در ارتباط هستیم؛ مخصوصاً با امیرمیلاد نیکزاد و یاشار خسروی. ترجیح دادم در موسیقی پاپ کمرنگ‌تر باشم و می‌خواهم نوع کارهایم  به سمت آثار خاص‌تر سوق دهم و این تصمیم را برای پرستیژ کاری خودم اتخاذ کرده‌ام. احساس می‌کنم در درونم اهداف بزرگتری نسبت به ساختن کار بازاری دارم. برای گروه ماکان هم احترام زیادی قائل هستم . برای آثار ماکان زحمات بسیاری کشیده شده و قول می‌دهم که ماکان بند یک شبه ماکان بند نشده است. هرگز!
 
  • *با اعضای ماکان که اختلافی ندارید؟
هنوز دوست هستیم و آنها هم من را به کنسرت‌هایشان دعوت می‌کنند و حتی به خانه من می‌آیند. با امیرمیلاد نیکزاد نسبت فامیلی و رفت و آمد خانوادگی هم داریم. این روزها دوست دارم پروژه سینمایی و کار موسیقی فیلم انجام بدهم. همچنین با چند کمپانی بین‌المللی مشغول رایزنی هستم و می‌خواهم چند پروژه بین‌المللی داشته باشم. به همراه گروه ضرب و فوت هم برای اجرا در چند فستیوال دعوت شده‌ایم. بیشتر تلاش دارم که بر روی آثار شخصی خودم کار کنم و به نتیجه برسونم.
 
  • *انتقادی که نسبت به ماکان‌بند وارد می‌کنند این است که موسیقی آنها سطح بالایی دارد اما کلامشان در همان سطح نیست. در این زمینه چه نظری دارید؟
موسیقی ماکان بسیار موفق است و برای مردم حرف‌های بسیاری دارد. کلام کارهایشان هم عامیانه است و مردم دوست دارند. مورد قبول واقع شده پس صد در صد درست و موفق بوده و انتقادی نسبت به کلام ماکان وارد نیست. سلیقه مردم ما چنین موسیقی و کلامی است و باید به سلیقه آنها احترام گذاشت. به نظر من هنر مردم‌پسند قابل نقد نیست. اما دغدغه من به عنوان یک موزیسین این است که طیف جدیدی از موسیقی تولید کنم و بتوانم سطح سلیقه مخاطبان را ارتقا بدهم چون هنرمند باید دغدغه داشته باشد.
 
  • *در مقوله موسیقی فیلم کار خاصی در دست تولید دارید؟
مشغول یک پروژه جدی هستم که فعلاً درباره آن نمی‌توانم صحبت کنم و از حدود یک ماه دیگر تبلیغات این پروژه سینمایی شروع می‌شود. کار دیگری که در حال انجامش هستم بحث پرورش استعداد است. با یکی دو خواننده در حال همکاری هستم و همزمان با چند تهیه‌کننده برای کارهای آنها مذاکره می‌کنیم. این خواننده‌ها از نسل جدید هستند و موسیقی آنها هم از نسل جدید است و کارهایشان به موسیقی روز دنیا نزدیک است.
 
  • *پس این دوستانی که در حال پرورش و معرفی آنها هستید هم خاص هستند؟
بله دقیقاً همینطور است. ممکن است این دوستان در ادامه هنرمند بازاری شوند ولی فعلاً اینطور نیست. الان به نظر شما سیروان و زانیار هنرمندان بازاری هستند؟ این دو برادر هم بازار و هم هنر موسیقی را به خوبی می‌شناسند و من این تصور را نسبت به کارهایشان دارم. حامی هم اینطور است. همچنین اگر کارهای خواننده‌های جدید مورد استقبال عموم قرار بگیرد که خوشحال‌ می‌شوم. یکی از آنها «بهداد صبوری» پسر خانم «لاله صبوری» است که صدای خوبی دارد و کارهایش در سبک‌های R&B و نیوایج است.
 
  • *و کلام آخر؟
من چند پیشنهاد دارم. دلم می‌خواهد رسانه‌ها به عوامل موسیقی بیشتر بها بدهند. خواننده‌ها یک روز می‌آیند و یک روز از مارکت کنار می‌روند. فقط از اینکه رزومه کاری یک هنرمند منوط به همکاری‌اش با یک خواننده باشد خوشحال نیستم. منظورم تنها به خودم نیست چون سایر دوستان و همکاران من هم در پشت صحنه حضور دارند و با این دوستان یک مقدار بی‌مهری شده است. پشت هر خواننده تیم وسیعی از آهنگساز و ترانه‌سرا و تنظیم‌کننده و افراد دیگر هستند که شبانه روز زحمت و بی‌خوابی می‌کشند و دستمزد کم می‌گیرند. اما در عین حال خواننده بیشتر دیده می‌شود و کارهایش مطرح است. به‌طور مثال چرا آهنگسازان و تنظیم‌کننده‌ها را کمتر  به برنامه‌های تلویزیونی می‌برند؟ در حالی که آینده موسیقی را همین گونه هنرمندان می‌سازند. سایت «موسیقی ما» گاهی حواسش به سایر افراد تولید یک اثر هم هست و رسانه‌های دیگر دقتی به این موضوع ندارند و فقط اخبارشان معطوف به خواننده است. مورد دیگر هم این است که ما هنوز رسانه کاملی برای موسیقی نداریم. اینکه کانال رادیویی یا تلویزیونی برای موسیقی نداریم بد است و پیشرفت ما را هم کند می‌کند. مورد آخر هم اینکه اگر پروسه مجوز اینترنتی و راحت‌تر شود بهتر است و سریعتر می‌توانیم مراحل را طی کنیم. 
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 اسفند 1396 - 09:53

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود داریوش صالح‌پور: موسیقی ماکان‌بند بسیار موفق است و برای مردم حرف‌های بسیاری دارد | موسیقی ما