برنامه یاد بعضی نفرات
 
در سومین تجربه‌ی خوانندگی
بابک بابایی روایت‌گر گل‌ها می‌شود
موسیقی ما-  سومین اثر «بابک بابایی» - خواننده و نقاش- با محوریت بازخوانی آثاری از ژانر موسیقی گل‌ها و با عنوان «رهگذر» منتشر شد. این خواننده که پیشتر با انتشار دو آلبوم با عنوان‌های «بر من گذشت» و «آوار نگاه» نیز در این ژانر فعالیت کرده، در سومین گامِ جدی خود به سراغ آثاری از موزیسین‌های شناخته شده‌ی «گل‌ها» در دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ رفته است.

بابک بابایی در خصوص ساختار کلی آلبوم «رهگذر» می‌گوید: «این آلبوم بر اساس آنسامبلی دو وجهی(سنتی و مدرن) به صورت ترکیبی تنظیم شده که غیر از یک قطعه تمام قطعات شکل بازخوانی دارد؛ اما نکته‌ی حائز اهمیت در کلیت قطعات، وفادار بودن به فضای قطعات اصلی است. نکته‌ی دیگر اینکه در خوانش و لحن آثار دقت فراوانی کردم تا تغییر چندانی پیدا نکند؛ ولی در عین حال شیوه‌ای با امضای خاص خودم و البته تا حدی امروزی در آن اعمال شده است.»‌

او از دشواری‌های انتخاب از میان آن همه تصنیف و ترانه‌ی خوب و شنیدنی یاد کرد و ادامه داد: «سعی کردم قطعاتی را انتخاب کنم که کمتر شنیده شده و یا بهتر است بگویم کمتر در زمان خود شنیده شده‌اند. آکسان‌ها و نوانس‌ها و کشش‌های قابل تامل که با سازهایی چون پیانو، تار، کمانچه و نی اجرا شده از دیگر فاکتور‌های این اثر است و همچنین ریتم‌های متنوع کوبه‌ای‌ها در جای‌جای اثر خودنمایی می‌کند. طرح کاور این اثر(اثر حسن کریم‌زاده) نمادی از امروز و دیروز را با ساختاری زیبا و با پشتوانه آلبوم‌های قبل مانند کنتراست متنوع و هدف‌دار به عنوان اولین برخورد مخاطب با این آلبوم را به تصویر کشیده و شنونده را آماده‌ی شنیدن یک اثر با این ژانر و عنوان می‌سازد.» 

خواننده‌ «بر من گذشت» در ادامه اظهار داشت: «به نظرم احیای یک ژانر می‌تواند کار گشا باشد، به شرطی که با علم و هدف و شناخت آثار آن ژانر صورت گرفته باشد و به ساختار اصلی آن وفادار بماند. من هم در «رهگذر» به خاطر علاقه‌ی وافری که از کودکی به این ژانر داشتم، سعی کردم با شناختی که از جنس، توانایی و امکانات صدایم داشتم، دست به انتخاب بزنم. از سوی دیگر فرم قطعات، نوع شعر و نگرش آهنگساز را در تناسب با علایق و توانایی‌های خودم قرار دادم. من به دنبال آثاری بودم که کمتر شنیده شده باشد و در عین حال پتانسیل کافی برای نوع اجرایم داشته باشد. البته تلاش خودم را در نهایت دقت انجام دادم که تنوع در آثار انتخابی لحاظ شود. آثاری که به دفعات اجرا و بازخوانی شده به گمانم به اندازه‌ی کافی مورد قضاوت و شناخت قرار گرفته شده‌اند. اما همیشه آثار زیبایی هستند که به علل مختلف کمتر شنیده شده‌اند. نهایتا من سعی کردم سراغ کمتر شنیده‌ها بروم و شنونده را به سمت آثار و گنجینه‌های نهفته در تاریخ موسیقی ملی سوق دهم.» 

در آلبوم «رهگذر» قطعاتی مانند شراره، ساختم بتی، شاخه به شاخه، نور سحری، پارو بزن، شیرین جان و رهگذر با صدای بابک بابایی و نوازندگی پیام سوری، مرتضی صنایعی، مسلم علیپور، پیمان خازنی و حمید رضا یوسفی شنیده می‌شود. این آلبوم از سوی شرکت نو خسروانی باربد تهیه و منتشر شده است.
 
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1396 - 15:05

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بابک بابایی روایت‌گر گل‌ها می‌شود | موسیقی ما