برنامه یاد بعضی نفرات
 
سومین روز جشنواره موسیقی کلاسیک برگزار شد
از «نور مهتاب» تا «بیات ترک صبا»
موسیقی ما- سومین شب جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی در یک سئانس و در سه بخش «تکنوازی»، «ساز و آواز»، و «گروه‌نوازی» برگزار شد. در بخش اول، نوازندۀ سه‌تار، محمد ذوالنوری که از او آلبوم‌هایی چون «نور مهتاب»، «انتظار»، «دردانه» منتشر شده اجرایی بداهه در آواز افشاری برای حاضرین اجرا کرد.

ذوالنوری دانش‌آموخته دانشگاه آزاد تهران در رشتۀ کار‌شناسی موسیقی است و تار و سه‌تار را نزد اساتیدی چون داریوش پیرنیاکان، حسین علیزاده و مسعود شعاری فرا گرفته و سرپرست گروه «کیهان» است.

در بخش «ساز و آواز»، حسین علیشاپور (آواز) به همراه سنتور کاوه شفیعی اجرای بداهه‌ای در آواز دشتی اجرا کردند که مورد توجه حاضرین قرار گرفت. کاوه شفیعی، نوازندۀ سنتور، در برخی مواقع پارچه‌ای روی ساز می‌انداخت تا صدای بم‌تر و متفاوتی هنگام جواب‌آواز به گوش مخاطبان برسد که توجه حاضرین را به خود جلب کرده بود.

کاوه شفیعی از سنین کودکی به فراگیری موسیقی پرداخته و از شاگردان رحمت‌الله عنایتی است و ردیف‌های آوازی را نزد احمد ابراهیمی آموخته است.

آخرین بخش سومین شب به گروه‌نوازی گروه موسیقی «بحر نور» به سرپرستی رضا پرویززاده اختصاص داشت. برنامه با تکنوازی تار در آواز بیات ترک آغاز شد و پس از دقایقی بداهه‌نوازی گروه پیش‌درآمد بیات ترک اثر رکن‌الدین مختاری را اجرا کرد. سپس نوازنده سنتور در همین مایه تکنوازی کرد و در ادامه گروه چهارمضراب بیات ترک حبیب سماعی را اجرا کرد.

پس از اجرای این قطعۀ ضربی، علی خدایی، خوانندۀ گروه، آوازی با همراهی تار به روایت یونس دردشتی اجرا کرد. سپس نوازنده تار قطعۀ ضربی شکسته اثر سعید هرمزی را اجرا کرد و آوازی در ادامه آن اجرا شد.

آوازی ریتمیک با همراهی گروه براساس تصنیف دشتی علی‌اکبر شیدا قطعۀ بعدی این اجرا بود و پس از آن ساز و آوازی با همراهی نی و سنتور در گوشۀ فیلی اجرا شد. دو قطعۀ آخر این برنامه تصنیف «خمارآلوده» روایت عبدالله دوامی و قربان‌خان و رنگ بیات ترک اثر ابوالحسن صبا بود.

از نکات قابل تأمل این برنامه، سوای اجرای خوب و هماهنگ گروه، نبود سیستم صوتی در حین اجرا بود. این گروه اجرای خود را بدون مانیتور و میکروفون روی صحنه بردند که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

امروز در چهارمین روز جشنواره در سئانس اول در بخش پژوهش سعید مجیدی، سجاد تهذیبی، پویا نکویی به ارائه مقالات خود می‌پردازند و سپس نشست آوازی با حضور معصومه مهرعلی، مظفر شفیعی، و مهدی امامی با مدیریت استاد داریوش طلایی برگزار خواهد شد.

دومین جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی خانۀ موسیقی ایران، انجمن موسیقی ایران، مؤسسۀ فرهنگی هنری سازآواز و بنیاد رودکی از ۱۷ تا ۲۴ آذرماه در تالار رودکی برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1396 - 15:22

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از «نور مهتاب» تا «بیات ترک صبا» | موسیقی ما