برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور داریوش طلایی، بابک خضرایی، رضا پرویززاده و مریم قره‌سو
بخش پژوهشی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی کار خود را آغاز کرد
موسیقی ما- در دومین روز جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، اولین جلسۀ بخش پژوهشی با ارائۀ سه مقاله از هنرمندان جوان و سخنرانی استاد داریوش طلایی برگزار شد و در سئانس دوم در سه بخش تکنوازی، سه‌نوازی و گروه‌نوازی هنرمندان به نوبت روی صحنه آمدند.

در بخش پژوهشی با حضور اعضای شورای پژوهشی (استاد داریوش طلایی، بابک خضرایی، رضا پرویززاده، و مریم قره‌سو) هنرمندان امید انارکی، دانشجوی کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی و نوازنده تار و سه‌تار و مدرس موسیقی، با موضوع «مهدی‌قلی هدایت و آکوستیک؛ مروری بر نوبت اول کتاب مجمع‌الادوار؛ احوال النغم»، سپنتا حامدی‌نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد انتوموزیکولوژی دانشگاه تهران با موضوع «روش‌های مهدی‌قلی هدایت در ثبت الحان موسیقی ایرانی»، و فریده رضایی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی با موضوع «انواع گوشه‌ها و نقش فرودها در ساختار دستگاه‌ها و آوازها براساس مجمع‌الادوار مهدی‌قلی هدایت» به سخنرانی پرداختند و در کنار مسائل فنی این رساله مختصری هم به زندگینامۀ مهدی‌قلی هدایت و شرایط موسیقی آن دوره پرداختند. کتاب «مجمع الادوار» را می‌توان نخستین کتاب در تشریح ساختار گوشه‌ها و نقش آنها در شکل‌گیری ردیف موسیقی ایرانی دانست.

پس از سخنرانی سه هنرمند، داریوش طلایی روی صحنه آمد و در ادامۀ پژوهش‌های ارائه‌شدۀ آنها در مورد تاریخچۀ موسیقی ایرانی در زمان حیات مهدی‌قلی هدایت و نیز شرایط موسیقی در زمان تحصیل خود صحبت کرد. او در ادامه در کنار ارائۀ مفاهیم نظری، با ساز سه‌تار به لحاظ عملی نکاتی را در مورد موسیقی دستگاهی و مفهوم دستگاه و برخی گوشه‌ها مطرح کرد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

با اتمام بخش پژوهشی، در سئانس دوم نوبت به اجراهای صحنه‌ای جشنواره رسید. در بخش «تکنوازی»، پوریا فرجی، نوازنده سنتور، به بداهه‌نوازی در دستگاه نوا پرداخت و ضمن ارائه جملاتی آوازی به اجرای چند ضربی بداهه پرداخت و تصنیف قدیمی «ای سلسله مو» را با آواز خود اجرا کرد.
در بخش «سه‌نوازی»، نوازندگان بابک راحتی (تار)، هوشمند عبادی (نی)، و سهیل اله‌دادیان (تنبک) در آواز افشاری قطعاتی را اجرا کردند که مورد توجه حاضرین از جمله داریوش طلایی قرار گرفت. گروه قطعه‌ای ضربی را برای شروع دست‌مایه‌ خود قرار داد و در ادامه با اجرای چند ضربی به صورت سؤال و جواب برنامه خود را بسط دادند و در خاتمه مثنوی افشاری را اجرا کردند.

در بخش «گروه‌نوازی» گروه موسیقی «راوی» که برخی از آنها از برگزیدگان جشنوارۀ ملی موسیقی جوان بودند روی صحنه آمدند و به اجرای قطعاتی در آواز ابوعطا و بیات ترک پرداختند. پیش‌درآمد ابوعطا از علی‌اکبر شهنازی، چهارمضراب ابوعطا از فرامرز پایور، تصنیف «نسیم سحر» از علی‌اکبر شهنازی، ضربی حجاز از پرویز مشکاتیان، تصنیف «ترکِ چشمش» عارف قزوینی و رنگ بیات ترک درویش‌خان قطعاتی بودند که در این بخش اجرا شدند. اعضای گروه راوی عبارت بودند از: صادق مرادی (آواز)، سهیل کاکاوند (سرپرست گروه و تارباس)، امیر خوش‌روان (تنبک)، علی عابدین (سنتور)، کیارش بکتاشیان (نی)، فردین میرزاحسینی (کمانچه)، مسعود آذین (تار).

در دومین شب هنرمندانی چون داریوش طلایی، مهدی امامی، سیامک جهانگیری، علی بوستان، عماد حنیفه، مریم‌قره‌سو، بابک خضرایی و... به تماشای اجراها نشستند.

دومین جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی خانۀ موسیقی ایران، انجمن موسیقی ایران، مؤسسۀ فرهنگی هنری سازآواز و بنیاد رودکی از 17 تا 24 آذرماه در تالار رودکی برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 آذر 1396 - 12:12

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بخش پژوهشی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی کار خود را آغاز کرد | موسیقی ما