برنامه یاد بعضی نفرات
 
حمیدرضا نوربخش در نشست خبری صبح امروز خبر داد:
٩٠ اجرا در سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر
موسیقی ما – نشست خبری سی و سومین دوره از جشنواره موسیقی فجر صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد و حمیدرضا نوربخش (رییس جشنواره موسیقی فجر) و مهدی وجدانی (مدیر روابط عمومی جشنواره) توضیحاتی را درباره جزئیات برگزاری فستیوال امسال و برخی حواشی آن در حضور نمایندگان رسانه‌ها مطرح کرد.
 
  • * سالن «همایش‌های ایرانیان»، سالن اجراهای پرطرفدار امسال
به گزارش «موسیقی ما»، نوربخش در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «جشنواره امسال 20 تا 30 دی سال جاری در شش سالن برگزار می شود. امسال نخستین سالی است که تکلیف مدیریت جشنواره از سال گذشته روشن بود و به همین دلیل ما راحت‌تر و روان‌تر امور را پیش بردیم. بیش از 90 اجرا در جشنواره خواهیم داشت. موسیقی ردیف دستگاهی، ارکسترال، بانوان، نواحی، پاپ، تلفیقی و بین الملل بخش‌های جشنواره هستند. تالار وحدت، سالن رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد و سالن همایش‌‌های ایرانیان سالن‌هایی هستند که امسال در اختیار جشنواره هستند. امسال 12 اجرای موسیقی نواحی داریم. از سال گذشته این موسیقی را به طور پررنگ وارد جشنواره کردیم. سعی ما بر این بود که از همه‌ی اقوام اجراهایی داشته باشیم. هم جوانان و هم پیشکسوتان در جشنواره و در بخش موسیقی نواحی روی صحنه می روند. دو گروه موسیقی نواحی در بخش بانوان اجرا خواهند داشت.»
 
  • * یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه جشنواره امسال
دبیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر درباره بودجه جشنواره امسال نیز گفت: «بودجه جشنواره مشابه سال گذشته است. هر روز هم پیام ‌هایی می‌‌آید که ممکن است کمتر از سال گذشته هم بودجه داشته باشیم. یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه جشنواره امسال تا این لحظه تعیین شده است. جدول جشنواره را از شهریور آماده کردیم و زمانی برای استعلام‌ها لازم داشتیم. دوستان ما در بخش مارکتینگ و تبلیغات نظرشان این بود که بلیت فروشی را یک ماه قبل از جشنواره آغاز کنیم و به همین علت جشنواره را در شهریور منتشر نکردیم ولی جدول نهایی در اسرع وقت در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
 
  • * معیار انتخاب‌های بخش پاپ، فقط پرمخاطب بودن است
نوربخش با اشاره به بخش موسیقی انقلاب بیان کرد: در این بخش 6 اجرا روی صحنه خواهد رفت که سه اجرا به سه گروه موسیقی ردیف دستگاهی اختصاص خواهد داشت. در این میان برای اولین بار بخش کرال را به موسیقی انقلاب اضافه کردیم که آثار و سرودهای جاودانه انقلاب توسط سه گروه کُر اجرا می‌شود. او همچنین درباره بخش پژوهشی گفت: این بخش همانند سال گذشته پی گرفته شده است با این تفاوت که در سی‌وسومین دوره چند پژوهشگر بین‌المللی نیز دعوت شده و همراه ما خواهند بود. نوربخش با بیان اینکه رویکرد بخش پاپ در این رویداد به دلیل مخاطب زیاد است، اظهار کرد: در این بخش گروه‌های فعال و پرمخاطب گزینش شده و اجرا خواهند کرد. در بخش بین‌الملل نیز نگاه من در این چند سال بر این بوده که اگر می‌خواهیم در ردیف جشنواره‌های معتبر جهانی حضور داشته باشیم، این بخش را جدی‌تر بگیریم، بنابراین با مدیر فستیوال‌ها و آژانس‌های فعال بین‌المللی ارتباط نزدیک گرفتیم.نکته جالب اینجا بود که این افراد از آن سوی مرزها هنرمندانی را به ما معرفی می‌کردند که علاقه‌مند بودند در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه بپردازند.

وی درباره بخش بین الملل جشنواره نیز توضیح داد: نگاه خودم در جشنواره موسیقی فجر همواره بر این مبنا بوده که بتوانیم به بخش بین المللی توجه ویژه ای داشته باشیم بر همین اساس با آژانس های فعال بین المللی ارتباط نزدیکی گرفتیم. برای من جالب بود که ما از آن سوی مرزها تماس هایی داشتیم که گروه های بین الملل خودشان خواستار حضور در جشنواره بودند. نوربخش با تاکید بر اینکه در این بخش سعی شده تنوع رعایت شود و علاوه بر این در حوزه «ایران فرهنگی» تمرکز جدی داشته اند، عنوان کرد: در بخش بین المللی هنرمندانی از جمله فرانچسکو کفیسو نوازنده ایتالیایی ساکسیفون، مانوکچه نوازنده زبردست درامز از فرانسه، پرویز شهیدخان از کشور هندوستان، همایون سخی از افغانستان، ارکان اوگور از ترکیه، گروه آی سو از اتریش، ریکاردو ری برو از پرتغال، کوارتت کلنگ از آلمان، تریو سوشان از فرانسه و هنرمندانی از کشورهای چین، صربستان، اسلوونی، سنگال حضور خواهند داشت. نوربخش در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا برخلاف دوره سی‌ویکم در دوره گذشته ریز هزینه‌کرده جشنواره منتشر نشده است گفت: منش و روش من اتاق شیشه ای است. هر جا هم باشم همین روند را دارم. دو سال پیش هجمه ی زیادی درباره هزینه های جشنواره مطرح شد و ابهاماتی مطرح شد که روا نبود. البته بخشی از این ابهام ها طبیعی بود چرا که روند برگزاری جشنواره تغییر کرده بود و تحولاتی ایجاد شده بود. اما برای زدودنِ ابهام ها آمدم و تمام هزینه ها را بیان کردم. در حال حاضر هم اگر شما درخواستی داشته باشید، ریز هزینه‌کرد دوره قبل را هم منتشر می‌کند. در ادامه خبرنگاران در خواست خود را مبنی بر ارایه هزینه‌کرد جشنواره دوره گذشته ارایه کرد که با قول مساعد رییس جشنواره قرار شد تا طی روزهای آینده اطلاعات مالی جشنواره دوره گذشته در اختیار خبرنگاران قرار گیرد.
 
  • * معرفی کارشناسان جشنواره رییس جشنواره موسیقی فجر
نوربخش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که انتخاب گروه‌ها را کدام یک از کارشناسان بر عهده دارد، گفت: مهدی وجدانی در بخش اطلاع‌رسانی، امیر عباس ستایگر در بخش موسیقی دستگاهی، خانم حسین زاده دربخش‌ تبلیغات و خانم‌ها کروبی و یوسفیان در بخش بین‌الملل کارشناسان جشنواره هستند. انتخاب گروه ها را خود من انجام میدهم و کارشناسان پیشنهاد می دهند. البته در بخش پاپ محسن رجب پور به عنوان مدیرعامل مجمع صنفی آثار شنیداری به ما کمک می‌کند اما در نهایت انتخاب ها با خودم است.
 
  • * معیارهای انتخاب سایت بلیت فروشی جشنواره
نوربخش در پاسخ به سوال خبرنگار سایت «موسیقی ما» درباره انتخاب سایت بلیت‌فروشی جشنواره نیز توضیح داد: در سال های گذشته هم سایت های رقیب بوده اما هیچ کدام را راه نمی داده اند. ما در ایران چند سایت بلیت فروشی مطرح داریم. من آمده ام و درِ مذاکره را باز کرده ام. به همه سایت ها نامه داده ایم و سه موضوع از آنها خواسته ام. یک تضمین فروش، دوم اسپانسر و سوم خدمات و درصد کارمزد. این سه موضوع را درخواست کرده ایم و در دو سال گذشته هم با حالت مناقصه انتخاب کرده ایم. اگر هم سایتی نیامده است خودش شرایط ما را قبول نکرده است. من دوست دارم که حداکثر مشارکت در امر بلیت فروشی را داشته باشیم. درصد کارمزد بلیت فروشی ما خیلی بالا نیست. سایت هایی هم که الان بلیت فروشی می کنند به اندازه خودشان اعتبار و مخاطب دارند. وی افزود: ما فکر فروش بلیت های جشنواره هستیم. برای من اگر سایت های بیشتری در جشنواره مشارکت داشته باشند، راحت تر است. متاسفانه برخی ها در پیِ جوسازی و بحران سازی هستند. کارمزد بلیت فروشی جشنواره ما حدود 70 یا 80 میلیون تومان می‌‌شود و رقم چندان زیادی نیست. ما با سایتی قرارداد می‌بندیم که کل بلیت‌هایمان را پیش خرید کند.
 
  • * مشکلی با بنیاد رودکی نداریم
رئیس جشنواره سی و سوم فجر درباره انتخاب برخی سالن‌های جشنواره و ببرخی حواشی درباره پرداخت اجاره بهای سالن‌ها نیز گفت: « بحث اجاره بهای سالن ها طبق تعرفه بوده و به طور کامل به سالن های میزبان جشنواره پرداخته شده است. شما بهتر از من می دانید که تا وقتی پول به سالن های میزبان غیردولتی پرداخته نشود اصلا ما را به سالن راه نمی دهند. ما در موضوع اجاره بهای تالارهای میزبان به ویژه بنیاد رودکی مشکلی نداریم و خوشبختانه در این زمینه همکاری های بسیار خوبی انجام گرفته است که من از مدیریت بنیاد رودکی بابت این همکاری قدردانی می کنم. بنیاد رودکی از همکاران ما هستند و همه در یک مجموعه کار می کنیم. تا کنون هم هیچ مسئله و مشکلی در همکاری را این بنیاد نداشته ایم.»

نوربخش درباره تجلیل از محمدرضا شجریان در جشنواره موسیقی سی و سوم نیز گفت: قدردانی از محمدرضا شجریان وظیفه همه نهادهاست اما در این زمینه بخشی به ما ارتباط دارد و بخشی دیگر هم به ایشان ارتباط پیدا می کند. در این سال‌ها بیش از صدها نهاد درخواست دادند که از مقام هنری استاد محمدرضا شجریان قدردانی شود اما ایشان هیچ گاه این موضوع را نپذیرفتند. این هنرمند تا به امروز زیر بار تقدیر و تجلیل نرفته ضمن اینکه همه ما وظیفه داریم نام و یاد محمدرضا شجریان را زنده نگه داریم. البته ما در جشنواره امسال بخش قدردانی هم داریم که اطلاعات آن به زودی در اختیار اهالی رسانه قرار می گیرد.
 
  • * حضور ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک در جشنواره موسیقی فجر
وی درباره اساس‌نامه جشنواره گفت: من در جریان اساسنامه نیستم و باید از دوستان دیگر پیگیری کنید. تا جایی که من می دانم جشنواره باید آیین نامه داشته باشد که ساز و کار جشنواره را تعیین کند. من نمی فهمم منظور از اساسنامه نیست. من صاحب و سیاست گذار جشنواره نیستم و این وظیفه برعهده وزارت ارشاد است. نوربخش در بخش انتهایی از صحبت‌های خود نیز از حضور ارکسترهای ایرانی در جشنواره خبر داد و گفت: این ارکسترها با رهبران ثابت خود در جشنواره حضور خواهند داشت.

گفتنی‌ست در انتهای این نشست خبری از پوستز و تیزر جشنواره سی و سوم نیز رونمایی شد.

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر 20 تا سی دی ماه در تهران برگزار خواهد شد.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1396 - 14:28

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ٩٠ اجرا در سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر | موسیقی ما