برنامه یاد بعضی نفرات
 
پانزدهمین نشست «آیین آواز» برگزار شد
علی شیرازی: هنرجو این روزها سردرگم است
موسیقی ما - پانزدهمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز سه‌شنبه‌ ۳۰ آبان ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست «محمدتقی سعیدی» یکی از شاگردان استاد تاج اصفهانی و مکتب آوازی اصفهان به ارایه بحث فنی و اجرای آواز پرداخت. این خواننده و مدرس قدیمی مکتب اصفهان همچنین در بخش فنی این نشست که با عنوان «آیین هنرجویی در آواز ایران» برگزار شد به بیان نقطه نظرات خود در زمینه کسب مفاهیم تئوریک آوازی، کسب تکنیک و معرفت موسیقی ایرانی هنرجویان پرداخت.

سعیدی راه‌هایی از جمله بهره‌مندی عمیق از آثار بزرگان هنر آواز توسط هنرجو را گام محکم بعدی دانست و گفت: «پس از اینکه ردیف آوازی را آموختیم می‌توانیم در آوازهای بزرگان غرق شویم که در این زمینه هر ذره از اثر خوانندگان نامی ما می‌تواند به دریای عمیقی از معرفت هنر آواز ما را رهنمون شود. شاید برای هیچکس تردیدی وجود نداشته باشد که نخستین منزل برای یادگیری آواز همانا ردیف موسیقی آوازی است. ردیف به قول قدیمی‌ها حکم همان وسیله‌ای را دارد که در قدیم طفل خردسال را با آن برای راه رفتن آماده می‌کردند و نامش «روروئک» بود. هرچند امروز می‌گویند استفاده از این وسیله از نظر علمی رد شده اما در مثل مناقشه نیست. به بیان کاملتر ردیف است که با هنرجو به وسیله آن می‌تواند به اصطلاح «تاتی تاتی» کند و نخستین گام‌ها را بردارد تا کم کم بتواند قدم‌های محکم بعدی را هم با موفقیت طی کند.»‌

«علی شیرازی» خواننده موسیقی ایرانی و مدیر برگزاری  نشست تخصصی آموزشی «آیین آواز» هم در این برنامه گفت: «به طور حتم مقوله آموزش طی سال های اخیر یکی از تاثیرگذارترین مقولات در آسیب رسانی به هنر آواز بوده است به گونه‌ای که اگر عزیزان تصمیم‌گیرنده و اثرگذار بر هنر آواز فقط بتوانند بر مشکلات این قسمت از جامعه آوازی تمرکز کنند شک نکنید که ظرف چند سال بسیاری از آسیب‌هایی که با آن روبرو هستیم برطرف خواهند شد. امروز مشکل اصلی سردرگمی هنرجو است و اینکه اصلاً نزد کدام استاد باید نخستین درس‌های آواز را بیاموزد یا اینکه نزد فلان استاد فرضی که رفت چگونه باید هفته‌ای یک درس یا گوشه را تمرین کند و به قول معروف به استاد پس بدهد؟ البته مسایل دیگری هم هست که باید در جای خود به تک تک آنها پرداخت » .
 
اجرای آواز محمد تقی سعیدی با نوازندگی تار محمد آدینه و نوازندگی تمبک پیروز شفیعی، اجرای آواز محسن سلطانی و نوازندگی نی مسعود اربابیان، اجرای آواز مهدی صبور و نوازندگی تار جواد جواهری در دستگاه ابوعطا، اجرای آواز حسام صحرایی با نوازندگی تار ابوالفضل گودرزی، نوازندگی نی احسان لیوانی و نوازندگی تمبک مهیار سهیلی، اجرای آواز مجید عابسی با نوازندگی تار علی ریاحی و نوازندگی دف بهار عابسی از بخش های مختلف این نشست تخصصی بود.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1396 - 13:12

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی شیرازی: هنرجو این روزها سردرگم است | موسیقی ما