برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتگو با آهنگساز و خواننده کنسرت مشترک کیش
زمانیان: سعی داریم انرژی مثبت را در مخاطب موسیقی تقویت کنیم
موسیقی ما - سرپرست ارکستر «آوای جزیره» که 2 آذر قرار است کنسرتی را با حضور و دکلمه «مجید مظفری» و خوانندگی «حامی» در جزیره کیش روی صحنه ببرد، در آستانه برگزاری این اجرا توضیحاتی را درباره محتوای اصلی و پیام این برنامه ارائه داد.

به گزارش «موسیقی ما»، سهیل زمانیان درباره اهداف اصلی این اجرا که قرار است در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی خلیج فارس در جزیره کیش روی صحنه برود، گفت: «موضوعات مهمی هسته اصلی فکری برای برگزاری این کنسرت هستند مثل توجه کردن به خودِ زندگی، با ارزش‌تر و مهم‌تر از توجه کردن به شرایط زندگی است. یعنی ما در اشعاری که از سهراب استفاده کردیم و ترانه‌هایی که گفته شده سعی کردیم که حرمت و قداستی که خود زندگی و زنده بودن دارد را مورد تاکید قرار دهیم. به دلیل اینکه گاهی شرایط زندگی ما را در خودش غرق می‌کند و ما خود زندگی را فراموش می‌کنیم. در این صورت کیفیت ارتباطات پایین می‌آید و حرمت‌ها شکسته می‌شود. در اینصورت ما قداستی برای اشیا و آدم‌ها قائل نیستیم. شرایط زندگی به گونه‌ای است که ما همیشه باید به زمان توجه کنیم. یعنی همیشه باید نگران آینده یا غمگین از گذشته باشیم. زندگی در اینجا اتفاق می‌افتد، در همین لحظه و اکنون. توجه به لحظه الان همین توجه کردن به زندگی است نه توجه به شرایط زندگی. شرایط زندگی درست می‌شود به شرطی که ما به خود زندگی توجه کنیم.»

زمانیان افزود: «دومین موضوع این است که از طریق بزرگنمایی و شکایت کردن نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. این درست است که ما باید واقع نگر باشیم ولی اکنون در جامعه هرکجایی که باشید افراد غر می‌زنند و شکایت می‌کنند. به خصوص در تهران این موضوع ملموس‌تر است و البته این غر زدن هم تاثیری در روند زندگی کسی ندارد و نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. سومین موضوعی که روی آن تاکید داریم این است که مفهوم عشق این نیست که بی تو می‌میرم. اینکه ما در ترانه هایمان تاکید کنیم که امشب هم نیستی و من پریشان هستم. شما از روانشناس هم بپرسید می‌گوید که اصلا مفهوم عشق اینگونه نیست. این نیاز است و عشق بعد از رفع نیاز حاصل می‌شود.»

این آهنگساز افزود: «از اشعارخوب سهراب استفاده کرده‌ایم که در حد توانمان مخاطب را به سمتی ببریم که این موضوعات ریشه‌ای و مهم هستند و اگر تفکر شما درمورد آن درست نباشد راه کج می‌رود. مهم نیست کوک می‌نوازد یا نه. مهم نیست مسائل فنی کار کجا است زیرا شما همه توانت را در خدمت نابودی به کار می‌گیری. موضوع مهم این است که وقتی افراد در سیستمی اشتباه گیر می‌افتند هم برای خودشان درد تولید می‌کنند و هم برای دیگران. افرادی که در سیستم مقابل درجهت سازندگی قرار می‌گیرند به درد جهان می‌خورند و آمده‌اند که جهان را بسازند. در تفکر آن‌ها غر زدن نیست و عادت به شکایت ندارند و شکرگزار هستند.»

زمانیان در پاسخ به این سوال که آیا این مفاهیم در کلام و ترانه قطعات ارائه خواهد شد یا ترکیب موسیقایی آثار نیز گفت: «هردو. هم در موسیقی و هم در شعر. سهراب در بعضی اشعارش نگاه عارفانه ای به دنیا دارد و خانم «نغمه مستشار نظامی» هم که با ما همکاری کرده همه تلاشش را انجام داده که براساس این فلسفه و نگاه سازنده شعر بگویند.»

حمید حامی نیز که در این کنسرت به عنوان خواننده مهمان حضور دارد، درباره این پروژه و این کنسرت گفت: « سهیل زمانیان آهنگسازی است که طی روزهای اخیر که اوضاع روحی خوبی نداشتم به من کمک زیادی کرد و باعث شد من روی پا بایستم و قدرت و شجاعت اجرای دوباره را داشته باشم. نه از لحاظ تکنیکی، بلکه از باب داستان‌های روحی و روانی که حالم خیلی خوب نبود. به واسطه اجرا در کیش با ایشان آشنا شدم و مدیون ایشان هستم. اجرای کیش یک اجرای ارکسترال و ارکستر بزرگ است که فکر می کنم معمولا این اتفاق در کیش نمی افتد به دلیل اینکه کیش موسیقی پاپ می پذیرد. سهیل زمانیان بعد از سال ها تلاش با آموزشگاهی که در آن فعالیت دارد، تبدیل به دانشگاهی شده و بچه‌هایی که در کیش هستند و دسترسی به امکانات پایتخت را ندارند به امکانات بالایی برسند. اجرای کیش اشعار سهراب سپهری با دکلمه مجید مظفری از دوستان قدیمی بنده که خیلی دوستشان دارم و از سال 1379 با ایشان آشنا هستم و افتخار می‌کنم که با ایشان روی یک استیج باشم. تمرین‌ها شروع شده و به دلیل تفاوت با قطعات پاپ_کلاسیکی که قبلا اجرا کرده ام امیدوارم پنجره جدیدی برای ورود به عرصه جدید موسیقی برای من ایجاد شود.»

گفتنی‌ست در این کنسرت مجید مظفری از بازیگران قدیمی و سرشناس کشور با دکلمه برخی آثار سهراب سپهری و نغمه مستشار نظامی، حضور خواهد داشت. جهت اجرای این قطعات تدارک تمرینات متعددی در تهران و جزیره کیش در نظر گرفته‌شده است و ترکیب نوازنده‌های این ارکستر، ترکیبی از نوازنده‌های سرشناس ارکسترهای قدیمی و به نام ایران و برخی نوازنده‌های جزیره کیش است. سهیل زمانیان آهنگساز و پیانیست سابقه برگزاری سمینارها و مسترکلاس‌های متعددی را دارد و پس از سال‌ها مطالعه و تحقیق علمی درباره شیوه‌های صحیح تدریس پیانو کتاب «آموزش مقدماتی پیانو» را منتشر کرد.

سازمان منطقه آزاد کیش و برخی موسسات خصوصی حامی اصلی این برنامه است و نوازنده‌های شاخص ارکسترهای ایران نیز به همراه برخی نوازنده‌های بومی کیش در این اجرا به عنوان نوازنده و اعضای گروه کر حضور دارند.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1396 - 09:13

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود زمانیان: سعی داریم انرژی مثبت را در مخاطب موسیقی تقویت کنیم | موسیقی ما