برنامه یاد بعضی نفرات
 
هنرمندان موسیقی همراه مخاطبانشان پیشگام کمک به بازماندگان زلزله کرمانشاه شده‌اند
نت‌ها بر فرازِ ویرانه‌ها
موسیقی ما -  حالا یک هفته‌ای است که لبخندها فسرده شده و آوای لای‌لای زنان در گلویشان شکسته،‌ حالا چند روزی است که پرنده‌ی شومِ فراق بر سرِ ویرانه‌هایی که پیش از این خانه‌هایی زیبا بودند،‌ بال بال می‌زند و صدها خانه گور شده و عشق‌ها و امیدهای بسیاری را با خود همراه کرده است. اما می‌توان در زشتی هم زیبایی دید. در مرگ هم زندگی؛ مثلِ همین نواهایی که این روزها برای حمایت از زلزله‌زدگان کوک شده است. برای آنان که خانه و یار و کاشانه را از دست داده‌اند؛ ‌اما هنوز زنده‌اند و برای ادامه‌ی زندگی به یاری دیگران نیازمندند. به مردمانِ سرزمینی که تاکنون روی خرابه‌ها مهر کاشته‌اند؛ در این میان اهالی موسیقی نیز هم‌صدا با دیگران سازهایشان را کوک کرده‌اند تا به یازی زلزله‌زدگان بشتابند.
 
  • * شهرام ناظری و گروه موسیقی کامکارها 
شوالیه‌ی آواز ایران پیش از این هم به یاری مردمانش برخواسته است. بارها و بارها. آن زمان که زلزله‌ی بم آمد؛ همراه با «ارکستر مجلسی تهران» به رهبری لوریس چکناوریان، در «رویال فستیوال هال» اجرا کرد و همراه با زنده‌یاد «پرویز مشکاتیان» به اجرای برنامه در سالن وزارت کشور پرداخت. حالا اما هم‌قومی‌های او دچارِ این حادثه شده‌اند. او فردای زلزله، نشست خبری برای آلبومش داشت که با تأثرِ بسیار از این حادثه گفت و به فاصله‌ی یکی- دو روز بعد از آن پیشگامِ برگزاری کنسرتی در حمایت از آنان شد. او چند سالی است که کنسرت‌های خود را معطوف به همراهی با فرزندش «حافظ» کرده است؛ این بار خود پیشنهادِ همکاری با گروه موسیقی «کامکارها» را داده است تا تمام عوایدِ برنامه‌اش را صرفِ کمک به زلزله‌دگان کند. گروه کامکارها، سال‌‌ها است که بخشِ مهمی از کنسرت‌ها و عوایدِ آن را به منافع خیریه اختصاص می‌دهند که پررنگ‌ترینِ آن برای موسسه «محک» بوده است. حالا اما این گروهِ کرد زبان، بیش از هر زمانِ دیگری دلشان به درد آمده است و «اردشیر» قطعه‌ی «ژان» را با همراهی «زکریا یوسفی» منتشر کرد و «هانا» نیز در این روزها در صفحاتِ شخصی‌اش بسیار پیگیرِ این ماجرا است و حالا دارند تمریناتِ سختی برای برگزاری این کنسرت انجام می‌دهند.

این کنسرت ساعت ۲۰:۳۰ روز دوشنبه ۲۹ آبان توسط موسسه «ققنوس» به تهیه کنندگی محمدحسین توتونچیان در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می‌شود. برنامه‌ای که در توضیح آن آمده است: «در اجرای این برنامه هیچ یک از هنرمندان، عوامل، نهادهای دولتی، وزارت ارشاد، حراست معاونت هنری، نظامی، امنیتی و انتظامی، شرکت برگزارکننده، سالن وزارت کشور و سایت عامل فروش نه تنها هیچگونه وجهی دریافت نکردند بلکه حداکثر تلاش خود را جهت بهتر برگزاری این مراسم به کار خواهند گرفت.»
 
* گروه آرشاویر

سایر هنرمندانِ کرد نیز فعالیت‌های مهمی در این زمینه انجام داده‌اند. موسسه فرهنگی هنری فروغ فلق نیز چند روزِ قبل، از بزرگ‌ترین کنسرت حمایتی با حضور خوانندگان و نوازندگان مطرح کُرد در تالار وحدت به تاریخ سی‌ام آبان‌ماه خبر داد. در این کنسرت گروه آرشاویر به سرپرستی فرشاد رستمی و خوانندگی محمدرضا دارابی، جمشید عزیزخانی، حسام لرنژاد و فواد حسینی به اجرای برنامه می‌پردازند و علاوه بر آن در محل اجرای برنامه، صندوق‌هایی با نظارت برای جمع‌آوری و کمک‌های نقدی بیشتر مردم تدارک دیده شده است.
 
  • * گروه‌های خارجی 
 این اتفاق اما به اندازه‌ای سهم‌گین بود که هم‌دردی جهانی را برانگیخت و بر همین اساس است که گروه موسیقی «دولسیمر» به رهبری «آلش اسموتنی» با هدف حمایت از مردم زلزله زده غرب کشور  29 آبان در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود. این گروه در سال 1999 تاسیس شده و یک گروه «چند منطقه‌ای» به شمار میرود که موزیسینهایی به نمایندگی از مناطق و ژانرها و تفسیرهای مختلف از موسیقی محلی را در بر میگیرد. بیشتر اعضای گروه «دولسیمر» به عنوان نوازندههای همراه ستاره موسیقی محلی چک، یوژکا چرنی، فعالیت کردهاند. از سوی دیگر به همت دانشگاه گوتنبرگ و هنرمندان ایرانی ساکن این شهر، کنسرتی از موسیقی اصیل ایران و آذربایجان برگزار می‌شود که تمامی عواید این کنسرت به بازماندگان زلزله اختصاص خواهد یافت.
 
  • * گلپا 
این حادثه چنان دلِ هنرمندان را نیز چون دیگر مردم به درد آورد که «اکبر گلپاپگانی» هم پس از چند دهه، از تلاش‌ جدی خود برای برگزاری کنسرت خیریه به نفع آسیب‌دیدگان این حادثه خبر داد. او در صفحه‌ی شخصی خود نوشت: «اگر که گل رود از باغ، باغبان چه کند؟ چو بی بهار شود، با غم خزان چه کند؟ کسی که مهر گل از دل نمی‌تواند کَند، به باغ خشک، در ایام مهرگان چه کند.»

 او در ادامه آورده است: «عمری است که اندوه هم میهنانم را بر گرده‌ی ناتوان خویش می‌کشم و خاموشانه با میهن عزیزتر از جانم به سوگ می‌نشینم. هر بار که بانگ ناساز مرگ در اقصای کشورم طنین می‌افکند، همتی از خداوندم می‌طلبم تا با همه‌ی وجودم در کنار مصیبت‌‌دیدگان باشم و اندکی از آلامشان بکاهم اما روزگارِ کج مدار، مجالِ بیشترم نمی‌دهد؛ همچنان که در زلزله بم و جیرفت و ورزقان، برای کنسرت خیریه پیشقدم شدم اما عدم دریافت مجوز، دست یاریم را پس زد. این بار نیز در آستانه ٨۵ سالگی، با تمام وجود و از هر نظر همگام با هم میهنان مصیبت‌زده‌ی کرمانشاه خواهم بود و پیشقدم برگزاری کنسرت خیریه خواهم شد. بادا که این بار همنفس با غمدیدگان وطن عزیزم بخوانم و همه‌ی درآمد حاصله را صرف تسکین گوشه‌ای از آلام مردم میهنم کنم.»
 
  • * محمد جلیل عندلیبی و گروه مولانا 
گروه «مولانا» به سرپرستی «محمدجلیل عندلیبی»  قرار است به یاد بزرگمرد موسیقی کردستان استاد علی اصغر کردستانی در تالار وحدت روی صحنه برود و اعضای این گروه بخشی از عواید کنسرت را به زلزله‌زدگان اختصاص می‌دهند. خواننده‌ی این برنامه سیدرضا صلواتی(کردستانی)، نوه سید علی اصغر، است و علاوه بر آن استاد بهزاد فروهری نوازنده باسابقه گروه مولانا در این اجرا به تکنوازی نی می‌پردازد و صابر نظرگاهی(تار)، همایون پشتدار(کمانچه)، آراس رجبی(نی)، استاد محمدجلیل عندلیبی(سنتور)، سانوا عندلیبی(عود)، سالار عندلیبی(تنبک) و فرهاد عندلیبی(دف) به عنوان نوازنده، گروه مولانا را همراهی می‌کنند.
 
این اجرا نگاه ویژه‌ای به گوشه‌های کردی در موسیقی اصیل ایرانی دارد و منطبق با موسیقی ردیفی و دستگاهی است. آهنگساز این آثار در اجرای «کورده واری» بر ارتباط و تبادل موسیقایی میان مکتب کردستان و موسیقی اصیل ایرانی تاکید دارد. دست‌اندرکاران گروه «مولانا» که قرار بود پس از وقوع زلزله کرمانشاه کنسرت این گروه را در ۷ آذر لغو کنند، تصمیم خود را تغییر داده‌اند و قرار است ضمن برگزاری کنسرتشان، بخشی از عواید آن را به آسیب‌دیدگان این زلزله اختصاص بدهند.
 
  • * ترنگ 
«نورالدین بزله» نیز به همراه گروه موسیقی «ترنگ» برای زلزله‌زدگان کرمانشاه به اجرای برنامه می‌پردازد. این برنامه در تالار اندیشه حوزه هنری شهر تهران به صحنه می‌رود. گروه «ترنگ»، برای ابراز همدردی با جان‌باختگان زلزله‌ای که شامگاه بیست و یکم آبان ماه، بخش‌هایی از کشور را در برگرفته و هموطنانمان را عزادار کرده، قطعاتی ویژه را اجرا می‌کند و بخشی از عواید کنسرت هم به زلزله زدگان کرمانشاه تعلق خواهد گرفت. در این اجرا نورالدین بزله (خواننده)، سجاد سقایی(عود)، کاوه کلهرنیا (دیوان)، مجید علیزاده (تمبک)، علی بشردوست (سنتور)، پیام امیرباهنر(تار)، میلاد داول (دف و دهل)، محسن کیهان نژاد (بالابان و سرنا)، میترا زلفی (قیچک باس)، آسیه احمدی (دف و دهل) اعضای گروه «ترنگ» را تشکیل می‌دهند.
 
  • * رامبد صدیف
«رامبد صدیف» - خواننده و مدرس پیشکسوت آواز اصیل ایران- نیز با وجود آنکه چندان در زمینه‌ی برگزاری اجراهای زنده پرکار نیست، به هوای همراهی با زلزله‌زدگان غرب کشور می‌خواهد کنسرتی را در تالار وحدت برگزار ‌کند و عواید آن را به مردم زلزله‌زده اختصاص دهد. او درباره‌ی دلیل برگزاری این کنسرت گفته است:‌ «شبی که در غرب کشور فاجعه زلزله رخ داد، آن قدر منقلب شدم که اصلاً نخوابیدم. فقط به تصاویر زلزله نگاه می‌کردم و اشک از چشمانم جاری می‌شد. وقتی می‌شنیدم که مردم بی پناه کشورمان زیر آوار هستند، حس و حال غریبی داشتم. به ویژه این‌که حادثه زلزله در شب رخ داد و وقت می‌برد که نیروهای امداد خودشان را به محل حادثه برسانند. اتفاق تلخ و غم‌انگیزی بود که دل مرا به عنوان یک ایرانی به درد آورد. این روزها مثل هر ایرانی دیگری با خودم فکر می‌کنم که چطور می‌توانم به مردم زلزله‌زده کشورم کمک کنم. خوشحالم که مردم به یاری هموطنان‌شان می‌رسند و من هم خواستم سهمی در این امیر خیر داشته باشم. به همین خاطر با آقای علی مرادخانی تماس گرفتم و پیشنهاد برگزاری یک کنسرت به نفع مردم زلزله‌زده را مطرح کردم.»

او می‌گوید یک هنرمند و یک خواننده است و تنها کاری که از دستش بر می‌آید، این است که بخواند و عایده‌ برگزاری آن کنسرت را به مردم کشورش تقدیم کند:‌«قصد دارم بعد از برگزاری کنسرت، درآمد آن را خودم شخصاً با دست خودم به زلزله‌زدگان کرمانشاه بدهم.»
 
  • * بهنام بانی 
«بهنام بانی» ستاره‌‌ی نوظهور موسیقی پاپ هم قرار است بخشی از درآمد حاصل از کنسرت هفتم آذرماه خود را تقدیم بازماندگان فاجعه زلزله کرمانشاه کند. بهنام بانی در تابستان گذشته موفق به برگزای 36 اجرا در پایتخت شد و حالا این اولین کنسرت پاییزی او است که اتفاقاً همانند اجراهای قبلی‌اش با استقبال خوبی مواجه شد و بلیت‌هایش در مدت کوتاهی به اتمام رسید. بهنام بانی در این کنسرت هم با ارکستری به سرپرستی «حامد برادران» و قطعات شنیده‌شده‌ای نظیر «عاشقم کرده»، «چی بگم»، «من یه دیوونم» و «بسمه» و... روی صحنه می‌رود.
 
  • * فرزاد فرزین
«فرزاد فرزین» نیز برای ابراز همدردی با مردم داغ‌دیده و بازماندگان، بخشی از درآمد حاصل شده از دو کنسرت ونکوور و تورنتوی خود را به بازماندگان این حادثه اهدا می‌کند. فرزاد فرزین که این روزها در خارج از کشور اقامت دارد چندی پیش در قالب یک ویدئو با بازماندگان این فاجعه ابراز همدردی و تصمیم خود مبنی بر اختصاص بخشی از عواید کنسرت‌هایش در کانادا به آنها را اعلام کرد. او همچنین قرار است طی روزهای اول و دوم دی‌ماه در تهران روی صحنه برود. فرزین برای اجرای تهران هم به یاد هموطنان کرمانشاهی خود بوده و اعلام کرده که قصد دارد بخشی از عایده حاصله از آن کنسرت را به مردم غیور کرد اختصاص دهد.
 
  • * هوروش بند 
«هوروش‌بند» هم یکی دیگر از گروه‌های موسیقی است که تمام عواید کنسرت خود در تهران را به زلزله‌زدگان کرمانشاه اختصاص خواهد داد. این گروه روز نهم آذر و طی دو سانس به میزبانی سالن همایش‌های برج میلاد تهران روی صحنه می‌رود که بلیت‌های این برنامه هم با مشارکت خوب علاقه‌مندان و طرفدارانشان در زمان کوتاهی به فروش رفت. براساس اعلام حمید فریزند، مدیر برنامه‌های هوروش‌بند، تصمیم به لغو این کنسرت داشتند اما تصمیم گرفتند تا با تمام سود حاصل از فروش بلیت‌های این برنامه اقلام ضروری زلزله‌زدگان را تهیه کنند و خودشان به دست آنها برسانند. هوروش‌بند امروز اعلام کرد که از روز گذشته تهیه اقلام ضروری برای بازماندگان زلزله را آغاز کرده‌اند و به زودی عازم کرمانشاه می‌شوند. این گروه سوم  آذر در کرمان، نهم آذر در تهران و بعد در رشت کنسرت خواهد داشت.
 
  • * رضا یزدانی 
داستان همدردی «رضا یزدانی» با زلزله‌زدگان کرمانشاه تا حدودی با سایر هنرمندان متفاوت بود. چون او قصد داشت دهمین آلبوم خود به نام «درهم» را روز چهارشنبه 24 آبان به بازار عرضه کند. اما به دلیل این اتفاق تلخ، تاریخ انتشار آلبومش را به 29 آبان موکول کرد. او همچنین خبر از اختصاص بخشی از درآمد کنسرت دوم آذرماه خود به مناطق زلزله‌زده داد. «علی اوجی»، مدیر برنامه‌های رضا یزدانی و تهیه‌کننده آلبوم درهم، نیز توضیحات تکمیلی درباره تأخیر در انتشار آلبوم درهم را ارائه کرد و این روزها از طریق صفحه شخصی خودش فعالیت‌هایی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی انجام می‌دهد. در آلبوم درهم قرار است شنونده سروده‌هایی از مهدی ایوبی، حنیف معززی، میثم بهاران، زهره محقق، احسان رعیت، علی کمارجی‌نژاد و ماهان نوری‌زاده باشیم. رضا یزدانی در این آلبوم برای اولین‌بار پس از سال‌ها به سراغ اشعاری از مولانا و احمد شاملو هم رفته است. شامگاه یکشنبه 28 آبان هم موزیک‌ویدئوی جدیدی از این خواننده منتشر می‌شود.
 
  • * حامد همایون 
«حامد همایون» که قرار است کنسرت پاییزی‌اش در تهران را هفدهم آذر روی صحنه ببرد به احترام این اتفاق و عزای عمومی، فروش بلیت‌های کنسرتش را از سه‌شنبه به چهارشنبه 24 آبان موکول کرد. همچنین براساس اعلام این خواننده، قسمتی از درآمد این کنسرت برای زلزله‌زدگان کنار گذاشته شده است. او چهاردهم آذرماه در شهرستان نوشهر هم اجرای زنده دارد و قرار است بخشی از عواید آن اجرا هم به این کار خیر اختصاص یابد. کنسرت‌های حامد همایون به همت موسسه فرهنگی هنری «ترانه شرقی» به مدیریت «محسن رجب‌پور» برگزار می‌شود و این مجموعه هم از ابتدای کنسرت‌های خواننده «دوباره عشق» همیشه در زمینه امور خیریه فعال بوده است.
  • * حجت اشرف‌زاده 
حجت اشرف زاده نیز قرار است بخشی از عواید فروش کنسرت خود که در 24 آذر در تهران برگزار می‌شود را به زلزله زدگان غرب کشور تقدیم کند. او می‌گوید:‌ «باید در مقابل مصائب قوی بود و با هم و در کنار هم بود.. تسلیت و اندوه،‌ اندوه بزرگیست.»
 
  • * رستاک حلاج 
رستاک حلاج نیز پس از عبور از روزهای شلوغ کاری در تابستان و روزهای آغازین پاییز گذشته و انتشار تک‌آهنگ‌های متعدد و پر مخاطب، چهارشنبه 22 آذر ماه 96 در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی به روی صحنه خواهد رفت. بخشی از عواید این اجرا از طرف این هنرمند و شرکت آوای باران صرف امور خیریه برای کمک به آسیب دیدگان زمین لرزه‌ی کرمانشاه می‌شود.
 
  • * سینا شعبانخانی 
سینا شعبانخانی هم بخشی از درآمد کنسرت خود که ٢٠ آذرماه در برج میلاد برگزار می شود را به هم وطنان زلزله زده اختصاص می دهد. او چندی پیش در صفحه شخصی خود فیلمی از یک آواز با صدای خودش را منتشر کرد که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت. این آواز سوزناک سینا شعبانخانی بارها در صفحات مختلف بازنشر شده و همین حرکت او و برگزاری کنسرتی با حمایت از مردم زلزله‌زده باعث انگیزه‌ای برای دوستدارانش شده تا به یاری هموطنان خود بشتابند.
 
*****

«شهاب مظفری» و «کاوه آفاق»، دیگر هنرمندان عرصه موسیقی بودند که با جمع‌آوری کمک‌های مردمی و حضور در مناطق زلزله‌زده، به آسیب‌دیدگان این اتفاق تلخ کمک کردند.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 - 17:10

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نت‌ها بر فرازِ ویرانه‌ها | موسیقی ما